Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 287 ggr
[Undertaker]
1

Sol och solbränna

Sommaren är här, eller ja, vi har haft ösregn i nog två veckor vid det här laget, men när solen väl tittar fram så blir det snabbt sommarväder.

Hur skyddar ni er och brukar ni lyckas bränna er?
Gör ni något speciellt för att se att kroppen får allt den behöver (mat inkluderat) när det är riktigt varma dagar?

Maria
2

Jag är solskygg😉
Är nästan alltid i skugga och gärna påklädd.

Jag älskar sol och värme men håller mig i skuggan. Inte för att jag är rädd för solen utan mer att jag inte gillar det.

/Maria

[Undertaker]
1

Jag föredrar skugga. Får stark huvudvärk av direkt solljus.

Sedan händer det att jag är ute i solen, men jag lyckas även bränna mig skuggiga dagar. Solkräm, skugga och kläder använder jag för att skydda mig.

Maria
2

När vi varit på semester, oftast i Medelhavet så har jag visserligen bränt mig flera gånger men på märkliga ställen. Baksidan låren och ryggslutet😃
Det är för att jag alltid vandrat på stränder och plockat stenar och snäckor.

/Maria

Fridaaaa
1

Jag älskar solen, och hänt bara enstaka gång att jag bränt mig. Oftast blir det armarna och ansiktet eftersom jag är ute mycket på jobbet och vi måste ha långbyxor. Men, kör solkräm ibland

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
1

Slutade med solkrämer för många år sedan när vi började resa mycket till solen. Har alltid varit skeptisk till solkrämer, och de senaste årens rön visar mer och mer hur rätt jag haft.
Jag har inte bränt mig en enda gång sedan dess.
Skugga, parasoll och kläder är det som gäller.

Är det varmt är det vatten och salt som gäller. Jag har alltid salt med mig när det är varmt.

[solljust]
0

Solade mycket förr om åren men har aldrig vart en sån soldyrkare och jag blir bara röd i ansiktet däremot övriga kroppen den blir brun men nyllet ser ut som en stoppsignal.

Krämer nja har väl haft nån någon gång men inget flitigt så med det och idag solar jag inte som förr men kan sitta ute en stund och föredrar skuggan samt att jag är så oerhört varm av mig så söker jag mig till det svalaste jag kan hitta men jag jobbar mycket ute i trädgården men då har jag keps och kläder som skydd.

• Redigerat 2024-06-11 08:34 av [solljust]
91Marran
0

Jag är bra på att bränna mig varje år.

Mvh
Mig

Magi-cat
0

Solskygg och kan inte vistas i mycket sol. 😎

Så jag håller mig gärna i skuggan och skyddar mig med kläder och så lite solkräm som möjligt. Men njuter ändå. 🙂💮🌞

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

beem
1

Jag sitter gärna I skuggan men brukar tvinga mig att sitta i solen för att få lite färg. I min ungdom har jag bränt mig flera gånger men numera ser jag till att sitta korta stunder i sol.
När det är riktigt varmt dricker jag mycket vatten.
Då temp. närmar sig 30° är jag helst inomhus.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
2

Min man säger att jag har Göteborgs blekaste framtoning😃

/Maria

Heddiz
0

Jag försöker sola så mycket som möjligt som jag kan utan att bränna mig på sommarhalvåret för att fylla på D-vitamin nivåerna i kroppen..Jag blir på bättre humör då. Så solen är iaf viktig för mitt psyke framförallt..

Jag börjar sola tidigt på våren april/Maj (när det är sol) i bara ngr minuter och genom att sakta öka på tiden dag för dag så vänjer kroppen sig vid sol.
Jag använder bara kokosolja på huden numera (mest för att inte bli torr) och sen jag började med det och sakta började vänja kroppen för sol, så bränner jag mig inte längre och kan sitta i flera timmar rätt i solen nu i juni..

Förut när jag använde solskydd med solskyddsfaktor i så brände jag mig ngr gånger..

Nu på sommaren speciellt så fyller jag alltid på med extra vätska med vatten/smoothies och elektrolyter, vitaminer och mineraler..Förutom att jag äter/dricker mer frukt, bär och grönt..
Vätskebrist är rätt vanligt för att folk "glömmer" att fylla på med vätska och elektrolyter..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

beem
0

#10: 😃

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Calcifer
1

Var länge sen jag brände mig. Använder solskydd om jag sitter ute och läser i solen. Men jag har inte lätt för att bränna mig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tarotstollan
1

Jag undviker sol och värme så mycket jag bara kan, mår bara dåligt av det.
Det är perfekt när det är runt 20-22 grader och stark vind.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CasaRamon
0

Jag gillar sol och värme, men helst inte över 25 gr. Sitter då under parasoll. Gärna med en bok i öronen. ☀️🌴