Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 347 ggr
Maria
2

Ensambarn eller syskon?

Har ni syskon eller ni ensambarn?
De pratade om ämnet i morgonteven.

Har ni tankar om det?

/Maria

lilsan
2

Själv har jag två syskon. Men de är mycket äldre än mig (8 och 10 år äldre)
Dom flyttade ut när jag var ganska liten så jag har känt mig mer som ensambarn

/ Lilsan :>

Fridaaaa
3

Jag har syskon, 2 st
Min son är endabarn (Heter inte ensambarn)

Har inga speciella tankar kring det, man kör på det som passar ens familj helt enkelt, inget är bättre eller sämre :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
5

Jag har en bror som är 13 år äldre än mig. Han flyttade hemifrån när jag var 7 år så jag är delvis ensambarn.😉

Vår son är också ensambarn och jag upplevde det som ganska jobbigt med allt tjat om " när ska han få syskon"

/Maria

Fridaaaa
3

#3 Du är sladdbarn :) Ej endabarn/delvis endabarn.

Carmarino
3

Har en bror som är 3,5 år äldre än jag. Vi umgicks rätt mycket som barn, men i tonåren skar det sig en del så då hade vi inte mycket kontakt. Det dröjde dock bara några år innan vi var vänner igen. Vi träffas inte så ofta, men vi har alltid trevligt de gånger vi gör det, och vi pratar i telefon lite då och då.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
2

Äldsta av tre, har två småbröder som är 6 och 10 år yngre än mig. Mellanbror har jag bra kontakt med, den yngre sämre.

RackarFia
2

Jag har en storebror och en lillebror. Är väldigt tacksam för det. Har fin relation till båda, vi finns alltid där för varandra 😊

/Fia ☁️

Maria
3

Jag var hemma i fem år med sonen innan han började på förskola.
Det var alltid ungar hemma. Jag ville inte att han skulle känna sig ensam. Jag hade dagbarn också.

Han har alltid haft en stor bekantskapskrets även numera så jag tror inte avsaknaden av syskon betytt så mycket.

/Maria

citytjejen
2

#2: Visste inte att det heter endabarn 🙂Låter mycket trevligare än ensambarn!

/Christina

Maria
5

#9 Båda begreppen används. Ensambarn är fortfarande det vanligaste

/Maria

beem
2

Jag har inga syskon men hade många kompisar så det var inget jag tänkte på då. Min kusin bodde i huset vid oss och vi var ofta tillsammans. Mina närmaste kompisar hade inte heller syskon.
Det är mer sen jag blev äldre som jag tänkt på att det varit roligt med syskon.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

citytjejen
3

Jag är endabarn och har alltid trivts med det. När jag växte upp hade jag (förutom klasskompisar/andra kompisar) sällan andra barn omkring mig, har inga kusiner exempelvis. Vid julfiranden och andra familjesammankomster var jag alltid det enda barnet och det kändes bra tyckte jag 😊

Har alltid trivts med att inte ha barn omkring mig och det kanske är därför jag inte skaffat egna barn.

/Christina

citytjejen
2

#10: Aha, det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag 😊

/Christina

[solljust]
3

Det var helt nytt för mig med har aldrig hört ordet endabarn endast ensambarn.

För mig är det lite krångligt jag är ensambarn men har tre systrar och två halvbröder så ingen ordning alls kan man tänka 🙃

Nä men jag är adoptivbarn från Tyskland och här i Sverige är jag ensambarn och trivs alla tiders bra med det.

beem
2

Endabarn har jag aldrig hört men det låter bättre än ensambarn som låter lite ledsamt.

Sorgen är kärlekens pris

Lona
3

Jag har en storasyster som är två år äldre än jag. Hon var min stora idol när vi växte upp och jag ser fortfarande upp till henne även om jag väl har insett att hon är ganska mänsklig och har sina fel och brister hon med. 😀❤

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
3

Jag har en syster som är tre åt äldre och en som är fem år yngre

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
4

Enda barn säger jag.

Stolt ägare till tre La permer

Heddiz
3

Jag har 2 äldre systrar och dom har alltid varit mina bästa vänner och som mina extramammor som liten….Sen har jag en stor släkt med massor av kusiner, pysslingar/sysslingar, osv.

För mig är syskon viktiga och jag tror att mitt liv hade blivit fruktansvärt tråkigt utan mina systrar..men det är bara vad jag känner..
Fast hade vi inte kommit så himla bra överens så hade det nog blivit tråkigt ändå.
Så om man har kommit/kommer bra överens med sina syskon, eller varit kompisar med dom så är det nog skillnad, jämfört med om man inte går ihop med sitt syskon alls.

Min man är ensambarn däremot, vilket märks väldigt tydligt ibland inom vissa områden..😄

Jag eller vi har alltid haft vänner, men dom flesta vänner kommer och går genom livet och stannar inte kvar för alltid..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

beem
2

#18: Så säger jag också

Sorgen är kärlekens pris

Scorpio97
4

Jag har tre äldre halvsyskon på mammas sida men är min pappas enda barn. Vi syskon har växt upp tillsammans och det är jag väldigt glad över. Speciellt min syster har alltid varit en förebild och ett stort stöd. Men vi har alltid varit väldigt nära alla fyra, trots åldersskillnad, och har aldrig haft några större bråk. Fast jag är ju minstingen så det var väl jag som var störig, haha.
Nu i vuxen ålder är vi lite utspridda geografiskt och träffas inte lika ofta längre, men när det behövs finns vi alltid där för varandra.

Samtidigt tyckte jag väl att det var rätt mysigt när de åkte till sin pappa vissa helger och lov, och jag fick egentid med mamma eller när jag efter mina föräldrars separation fick vara själv med pappa.

Det bästa av två världar :)

//Jessie

flocken
3

Vi är 4 biologiska syskon, 3 adoptivsyskon ( våra kusiner)
Men ser mig som ensam.
Har bara kontakt med en äldre syster några gånger/ år.
De andra har jag inte haft kontakt med på många, många år.
Inte mina föräldrar heller. Min far är död sen många år. Min mor vill jag inte träffa. Inte mina syskon heller. Inget som tilltalar mig alls. Vi har bara samma dna. Inget annat.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
2

Vi va 4 syskon , min stora syster gick bort julen 2022.
Så nu är vi 3 st .

HH 🙂

Fridaaaa
1

#10 Endabarn blir mycket vanligare och det som brukar användas allt mer :)

#19 På vilken sätt skulle det märkas att han är endabarn menar du?

Maria
8

#24 Nu handlar inte tråden om begreppet som de allra flesta vet vad som menas.
Språket har alltid ändrats över tid.

/Maria

Fridaaaa
2

#25 Absolut, men tycker det är bra att informera, och speciellt när saker ändras till det positiva :)

Maria
11

#26 Åter till vad tråden handlar om.
(som du själv brukar säga)

/Maria

Soligajag1
2

#25:

Tack Maria 😀

HH 🙂

Fridaaaa
1

#27 Tydligen får du och andra diskutera ordet men inte jag,märkligt menmen jag släpper det.

Maria
10

#29 Vi andra diskuterar inte ordet.

Du däremot kommer med påstående om att det inte heter ensambarn.
Det gör det i allra högsta grad och det heter även endabarn. Bara att välja.

Du skriver också att jag är sladdbarn. Det är jag INTE.
Min bror och jag har inte samma biologiska pappa men han är adopterad.

Återigen, kan vi återgå till ämnet om vi har syskon eller inte.

/Maria

Zadeira
3

En kort notering Off Topic från TS är angående det här med "ensambarn". Överlag frångår man mer och mer nuförtiden att använda ordet "ensam" om saker som "ensambarn", "ensamträna" (djur tex) och liknande för att det har en negativ klang att vara ensam. (Vilken man ju kan ha sin egen värdering om såklart) Så jag tror personligen det mer har med vilken generation man tillhör än att en av dem är "rätt" eller "fel".

Maria
5

#31 Såklart. Språket ändras över tid,

På TV igår när man diskuterade ämnet med en psykolog så användes ordet ensambarn.

/Maria

• Redigerat 2024-05-07 11:59 av Maria