Glutenfria Maträtter?
Först så är jag lite osäker på om frågan passar här eller inte, men om den inte passar här så får ni väl ta bort den, eller säga till..
Jag anser ju iofs att den passar in på livskvalite.😉
Då man mår mycket bättre när man låter bli gluten(eller åtm drar ner) men det är säkert också väldigt individuellt hur mycket bättre man mår om man slutar med gluten..
Jag har iaf hört om både vuxna och barn som mått mycket bättre efter dom slutat med gluten.
Barn som tex har haft adhd/add eller liknande har fått mycket bättre kognitiva funktioner, blivit mindre stressade, osv.
Vuxna har märkt att dom inte bara mår bättre i kroppen utan även knoppen och fått lättare att koncentrera sig och blivit gladare, osv.
Så jag var ju tvungen att prova själv och jag tycker mig märka skillnad redan efter 1 v, men jag är tyvärr ff sugen på mat med gluten i 😂
Speciellt pasta, bröd o kakor.
Så om ni har ngr tips på goda maträtter, ingredienser (eller kakor) utan gluten eller annat man kan tänka på om man vill utesluta gluten..så får ni gärna skriva..
Tack!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Är det inte lite poppis numera att utesluta gluten?
/Maria
Majspasta tycker jag är både godare och har en bättre konsistens än vetepasta. Det finns gott om glutenfritt bröd numera, samma sak gäller kakor. Dom flesta matbutiker brukar ha en hylla för glutenfria produkter och det brukar även finnas en del i frysavdelningen. Det är väldigt få saker som inte finns i en glutenfri variant idag så du kan enkelt laga det mesta av den mat du är van att äta.
Jag åt naturligt glutenfritt i flera år och det finns så många bra alternativ idag. Jag hade lite problem med mjölblandningar då det var vetestärkelse som jag reagerade på, inte gluten, men jag insåg att en kombination av majsmjöl, bovetemjöl och majsstärkelse funkar jättebra som ersättning till vetemjöl för saker som mjuka kakor (typ sockerkaka), pannkakor och liknande grejer. Däremot inte för hårda kakor och bröd.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1: Ja så är det nog.
Men det intressanta är ju varför det har blivit så poppis på senare tid.
Om ingen hade mått bättre av att utesluta gluten (förutom dom som är glutenintoleranta och inte tål gluten då) så hade väl ingen uteslutit det..tänker jag..
Sen kommer det ju fram mer och mer information om både det och annat som man bör undvika och mår bättre av utan - som socker
Fast det vet väl alla vid det här laget att socker inte är så nyttigt, men socker är nog ännu svårare att sluta med än gluten.(iaf för mig) Så vi tar en sak i taget här..😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Läs gärna här:
Glutenfritt har blivit en global supertrend – men faktum är att dina matvanor riskerar att bli mer ohälsosamma om du tar bort gluten.
Läs mer här:
https://www.viktvaktarna.se/se/artikel/mat/den-glutenfria-trenden
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Som flera här redan har sagt, så har det blivit väldigt inne att äta glutenfritt, vilken nytta det gör för icke-glutenintoleranta är ännu inte fastställt. Mängder av faktorer spelar in här och det finns gluten och gluten. Så min rekommendation är att du inte stirrar dig blind på bara gluten, för det kan finnas annat som faktiskt har större betydelse för just ditt mående.
Med detta sagt, så finns det ju många bra glutenfria matvaror. T ex sötpotatisnudlar, som kan användas i alla nudelrätter.
/Désirée
#4: Ja jag vet om att vissa tror att glutenfritt betyder nyttigare och det gör det självfallet inte alltid.. Om man tänker på tex glutenfria bakverk, eller färdiga maträtter med mer socker i istället så blir det ju inte nyttigare.
Men att man måste äta vete med gluten i för att få i sig fibrer stämmer ju inte in på alla iaf..Det beror nog på vad man byter ut pastan, brödet, osv mot.
Jag har bytt ut gluten-produkter mot nyttigare alternativ som främst rotfrukter, grönsaker och frukt, ris, bönor, havregryn.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
På den här sidan https://kolhydrater.ifokus.se/ äter ingen gluten. Här kan du få massor med tips, råd och recept och läsa om hur många fått ett bättre liv sedan de slutat. Jag hör till dem, det är 15 år sedan nu, och mitt liv är helt annorlunda än det med gluten. Så gott som aldrig sjuk, inga infektioner, ingen astma. Och ja, påverkar även psyket enormt. Bättre sömn, gladare, piggare, bättre koncentration, och slipper saker som jag haft jobbigt med i nästan hela mitt liv. Det var som att kliva ut ur en bubbla.
Googla också på "läckande tarm" så kan du läsa mera om gluten och hur det påverkar våra kroppar och psyken.
Tänker just i ditt fall, är du säker på att det är gluten du är sugen på? Det låter mer som att ditt problem är kolhydraterna i pasta, bröd osv. Man blir liksom inte sugen på "gluten:et" i sig, utan att det ofta kommer i samma produkter som snabba kolhydrater.
Du skriver inte heller om du tagit bort alla produkter med gluten eller om du bytt till glutenfria alternativ. Fortsätter du således äta tex glutenfri pasta så kommer inte suget minska, då det inte är glutenet som gör dig sugen utan kolhydraterna.
#7: Tack för tipset!
Ska absolut kolla den sidan..
Det låter ju jättebra att du mår mycket bättre utan gluten..Jag har hört många såna historier nu. Både vuxna och barn som slutat med gluten (utan att dom varit glutenintoleranta) men dom har ändå mått mycket, mycket bättre utan gluten..
Är det bara LCHF recept på den sidan eller?
Vad är det man äter då egentligen?
Äter man inte lite kolhydrater, mycket kött, fågel, fisk,(eller mycket protein) och mycket nyttiga fetter, grönsaker, osv istället för pasta, bröd…eller utesluter man alla kolhydrater som tex ris o havregryn också… eller har jag helt missuppfattat vad LCHF betyder? 🤔
Jag äter inte kött (men fisk) och har inte tänkt dra ner på kolhydrater direkt..Förutom att sluta med vete/gluten som jag tänkt byta mot andra kolhydrater och sen har jag även dragit ner på socker, men det finns nog många bra recept och tips där ändå som passar..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: Jag har ju inte dragit ner på kolhydrater direkt, bara bytt ut kolhydrater med gluten i.. Och i mitt fall har jag då tagit bort dom snabba kolhydraterna och ersatt dom med naturligt glutenfria produkter..Så här långt..
Så du kan mycket väl ha rätt..Jag kan vara sugen på just dom snabba kolhydraterna..och inte gluten.. 😂
Jag har inte provat glutenfri pasta eller vitt bröd än så det är mycket möjligt att det bara är pasta rätter och goda frallor jag är sugen på..Sen om det är psykiskt eller fysiskt vet jag inte..
Jag hade ju tänkt byta ut alla produkter med gluten till fler och fler produkter förutom till just naturligt glutenfria produkter som nu som tex ris, rotfrukter o havregryn…Alltså typ till växt/plantbaserade produkter också istället - som inte innehåller mer socker än vanlig pasta, osv..
Det är där jag är osäker på vad som är bäst att byta ut till istället för tex "glutenfri pasta" eller "glutenfritt bröd"..Som man kan köpa i vanliga affärer.
Innehåller inte sånt bröd eller pasta annat istället för gluten som tex socker?
Finns det inte bättre växtbaserad pasta eller ÄR "glutenfripasta" "glutenfritt bröd" växt baserad?
Jag har tydligen mycket att lära mig iaf. :)
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#10: Majspasta innehåller bara majs om jag minns rätt, inga konstiga tillsatser, inget socker. Bröd däremot kan vara svårare eftersom det är svårt att efterlikna konsistensen av mjukt bröd med gluten utan att blanda in mer processade ingredienser. Det finns ju även pasta gjord på baljväxter, men där har jag inte bra koll på ingredienserna och den är troligen mer processad än majspastan. Ett annat alternativ till pastarätter är risnudlar.
Kolla ingredienslistan nästa gång du handlar så får du se att inte alla glutenfria produkter innehåller massa tillsatser och superprocessade ingredienser, men ju mer komplex produkt (mjukt bröd är mer beroende av egenskaperna hos gluten än tex frukostflingor), desto mer avancerat blir receptet jämfört med glutenvarianten.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#9: LCHF betyder Low Carb High Fat och betyder mycket riktigt att man äter väldigt lite kolhydrater och mycket (bra) fett. Det har iofs inget direkt att göra med gluten, men det finns mycket recept på bröd utan gluten och även om var man kan köpa glutenfria livsmedel. Jag bakar massor med olika sorters bröd utan gluten, inte alltid med så lite kolhydrater, men betydligt nyttigare än traditionellt bröd. Även pajdeg och pizzabotten går att göra.
Om du råkar bo i Stockholm, så finns det ett helt glutenfritt bageri där.
Du kan också hitta tips om annat glutenfritt på kif.
Jag har provat linspasta, helt ok. Det finns också de som gör pasta av zucchini t ex.
Jag gillar panerad fisk. Jag använder bovete till första lagret, och efter ägget en blandning av krossat bovete (från Saltå Kvarn) och sesamfrön. Jättegott!
Om jag äter ute så frågar jag om såsen är redd med mjöl, då ber jag att få smör till istället, eller majonnäs om det passar till maten.
Jag beställer hamburgare utan bröd och ber att få lite extra sallad. På t ex Jureskogs kan man beställa en hamburgare i salladsblad.
Du kan få massor av såna här tips på den sajten.
Använd sökfunktionen eller ställ en fråga.
#11: Ok. Jag vet inte om det gäller alla bröd som tex fralla eller baguette-som säkert kan bli svårt att få till på samma sätt utan gluten-, men man kan väl göra något brödliknande iaf, genom att byta vanligt mjöl mot tex Bovete (som trots namnet inte innehåller något vete alls) havregrynsmjöl, rismjöl, osv.
Jag hittade ett färdigt nedfryst glutenfritt surdegsbröd på COOP igår och det var gott faktiskt. Ok det var lite torrt kanske om man jämför med vanligt bröd, men å andra sidan så köptes det från Coop och vem vet hur länge det hade varit nedfryst..
Ja men Majs pasta och liknande NATURLIGT glutenfria produkter är precis vad jag är ute efter först och främst iaf. Sen om inte det finns så kanske man kan ta speciella processade framtagna glutenfria produkter, typ "in worst case scenario! 😄
Målet för mig är att bli frukterian i slutet så då går ju allt bort förutom just frukt..
Då mår man ju som allra bäst tycker jag iaf..Det innehåller allt du behöver förutom B12 typ..Vilket man kan ta tillskott av.
Jag HAR varit frukterian tidigare, men pga pengabrist så kunde jag tyvärr inte fortsätta att leva på endast frukt här i Sverige utan var tvungen att börja äta annat igen, men det är en process att ta sig dit, utan att få värsta cravings eller värre..
Men jag tar ett steg i taget…
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#12: Ja jag bor i Stockholm!😃 Vilket bageri menar du?
Det finns ju ngr olika i STKH efter vad jag såg på google iaf, men ett (eller kanske flera) av dom sålde enbart, eller mest bröd (kakor, osv) bakat med naturligt glutenfria produkter..
Det är som sagt naturligt glutenfria produkter jag mest är ute efter..Kanske var otydlig om det i min TS, men å andra sidan så är det ju alltid bra att få tips även på glutenfria varor även om dom nu skulle vara processade.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#14: Hittade det på nätet. https://gullegardens.se/ Ligger på söder tror jag.
Glutenfri pasta är inte svårt att hitta. De flesta butiker har en hylla med glutenfritt, där kan du botanisera bland färdiga produkter och råvaror.
Gluten finns i de tre sädesslagen vete, korn och råg. Havre innehåller inte gluten, men kan beredas i fabriker där man handskas med gluten så man måste leta efter paket där det står att det är glutenfritt.
Alla andra rena råvaror är ju naturligt glutenfria. Om man köper halv- eller helfabrikat gäller det att läsa innehållsförteckningar noga, Man kan tyvärr hitta gluten på de mest konstiga ställen. Korvar skulle jag kolla extra noga.
Allt färdigpanerat går bort men du har ju fått tips ovan på en jättegod panering man kan göra själv.