Sköta gravplats
Jag bor ju bredvid västra kyrkogården i Göteborg och har flera nära som ligger där.
Vi åker genom kyrkogården emellanåt.
Jag äger gravbrevet för mamma och pappa.
De köpte en begagnad äldre grav nära entrén. Jag är så sällan där så min bror och jag betalar för skötsel av graven vilket funkar fantastiskt.
Pappa bade ingen begravning utan det blev en direktare. Vi har inte ens graverat in hans dödsdag.
Hur är det med er? Sköter ni gravar?
/Maria

Nej, inga än tack och lov.
Sköter inga gravar låter kyrkan ta hand om det där och det är långa resvägar till dom släktingarna som är begravda. Har två gamla föräldrar far 95 om ett par veckor och mor 91 i maj dom ska kremeras och vara i urnlunden den dagen dom lämnar in.
Förr skötte vi gravarna men det blev lite jobbigt att åka sen vet jag att far betalat in för många år för min gammelfarmor och gammelfarfars grav som vi vill ha kvar och jag gör detsamma den dagen jag tar över har så fina minnen med dom och övrig släkt och så länge jag lever får gravarna vara kvar det känns viktigt och fridfullt att kunna besöka dom när jag är ute och reser inom landet.
Farfar är strödd i havet, farmor vet jag inte ens var hon ligger. En minneslund nånstans i Kungsbackaområdet.
Mina nära anhöriga ligger samtliga på Fridhems kyrkogård, de flesta i minneslunden. Pappa och morfar ligger faktiskt på precis samma plats där. ❤️
Jag är den som bor närmast kyrkogården så även om det inte är min närmaste släkt som har riktiga gravar där tar jag en sväng förbi ibland och tittar till dem.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En lite rolig historia förresten: mammas kusin var uppe och ordnade med sin mammas grav. Nya blommor, gravlykta och så vidare. När hon var färdig tittade hon på helheten och insåg att hon hade smyckat fel grav, hon hade tagit graven brevid.😮
Hon kunde ju inte gärna gräva upp växterna igen men hon tog tillbaks lyktan och fick lämna ett meddelande via vaktmästaren om vad som hänt.😆
Det är ju tur att det inte var någons anhöriga som tog illa vid sig över att någon hade varit och grejat vid deras grav, för en del kan det nog vara känsligt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har precis lämnat tillbaka två gravar jag hade gravrätten till, för jag har varken ork eller intresse att ta hand om dem längre. Det är inga nära släktingar (min farfars morbröder, som dog långt innan jag föddes), så jag kände inte att jag ville betala flera tusen kronor per år för skötseln av gravarna.
Sedan har jag ytterligare en (min mormors farbror), men den kräver ingen skötsel så den låter jag stå kvar på mig. Tror gravrätten går ut om några år, och då lämnar jag nog tillbaka den. Lär knappast vara i livet när gravrätten går ut nästa gång nämligen, och jag tror inte det är någon annan i släkten som är intresserad av den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5 Man behöver inte sköta graven för att man är innehavare av gravrätten.
/Maria
#6: Det varierar nog, för jag fick brev från församlingen om de två gravarna jag hade där. De påpekade att gravarna skulle skötas, och bifogade en broschyr med prislistor över hur mycket det kostade att låta dem ta hand om skötseln.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag sköter inte om några gravar. Så praktiskt att kunna överlåta det till kyrkan. Man kan ju t.o.m få ljuständning av Fonus till allhelgona.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-02-11 12:28 av beem
Min pappa jobbar med just kyrkogårdsskötsel så han jobbar dagligen med att ta hand om andras gravar. Ett väldigt fint jobb faktiskt.
De nära avlidna i vår familj ligger alla på minneslundar, så där sköts allt av kyrkogårdsarbetarna. Man kan sätta blommor och ljus men skötseln sker av personal vilket är väldigt bekvämt.
#7 Det visste inte jag.
Min man har gravrätt på en gammal övervuxen grav och ingen har påpekat något.
/Maria

Svärmor ligger i minneslund så dör tänder vi ljus när vi vill det.
Mormors grav sköter en av mina mostrar.
Mammas grav sköter vi syskon när andan faller på.
Den graven ligger nära oss alla tre.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag sköter inga gravar.
Mina föräldrar sköter några men allt vanligare att man kremeras istället och inte har gravplats.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Det har inte med kremering att göra.
Mina föräldrar har stor gravplats och de är kremerade båda två.
/Maria
#13 Om du läser igen skrev jag "vanligare att man kremeras istället och inte har gravplats." dvs att man sprids ut istället på speciell plats och bara har en skylt vid minneslunden istället.
#14 Jag vill bara förtydliga att kremering inte har med särskild gravsättning att göra.
Man kan ha stor grav eller strös i minneslund.
/Maria
#10: Det kan ju vara olika regler på olika kyrkogårdar. De är lite kinkiga på den här kyrkogården har jag märkt. Har dock påpekat vid något tillfälle att jag vill att de ska göra något åt den stora rhododendronbusken som tillhör graven bredvid, men som hänger in över min gravplats, med följd att den drösslar både blad och blommor i mängder över hela gravplatsen.
Där är de inte så kinkiga däremot, för det har inte hänt något med det än, trots att det är flera år sedan jag sade till. Kanske för att den andra gravplatsen tillhör en av stadens "stora män" och hans familj. Det är också en av anledningarna till att jag inte orkar sköta den.
Varje gång jag kommer dit så ligger ett lager löv både på och utanför graven, och jag fyller lätt en korg till brädden med packade löv. Ibland kan jag behöva tömma korgen och fylla den en gång till. På bilden är inte hela gravplatsen täckt med löv, men det har hänt att det varit ett flera centimeter tjockt täcke över hela. Det är inte bara rhododendronlöv, för det finns gott om stora ekar runtomkring, och de drösslar också en massa löv.
#16 Ops. Ja det ser ut som ett stort problem.
/Maria
#13: Det enda är att om man ligger på minneslund så kremeras man. Har man egen gravplats kan man välja själv om man vill kremeras eller jordfästas i kista.
#15 Ja jag har inte hävdat/skrivit någonting annat heller menmen
#18 Precis.
/Maria
Min mamma o pappa ligger på minneslunden
Jag sköter ingen grav men det lutar åt att vi skall ta bort den vi har någon mil härifrån.
Det är svårt för mina släktingar att sköta den då de alla har funktionsproblem med att röra sig och enda sättet att komma dit är om någon kan köra.
Jag kan inte heller ta mig dit utan att någon kör.
Nu har vi bestämt att vi som är kvar skall kremeras och strös utan minnesplakett eller något.
De som är kvar efter oss är inte intresserade av att sköta några gravar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nej jag sköter ingen grav..
Mina föräldrar skötte gravplatser när jag o mina syskon var barn och min mamma fick så dåligt samvete om hon inte hade åkt till kyrkogården på ett tag..
Så innan hon dog så sa hon att hon ville bli kremerad och strödd för vinden på ett för oss okänt ställe, så att vi barn inte skulle behöva sköta någon gravplats och slippa få dåligt samvete om vi inte åkte dit som hon alltid hade haft..
Jag läste att det är gratis för anhöriga att ha en gravplats i 25 år vanligtvis.
För att alla betalar för sin egen gravplats då en viss % av skatten går till en egen gravplats, krematoriet, osv för alla som är folkbokförda i Sverige.
Sen om man vill ha kvar gravplatsen efter det så får man som anhörig betala..
Men det verkar lite luddigt samtidigt för det står ju också att om graven missköts /inte sköts om så kan dom ta den platsen till någon annan tidigare?
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"