Vad gör ni på julafton?
Är ni hemma, firar ni borta eller något annat?
/Maria
vi åker bort till släktingar.
Jag åker hem till min mamma över jul (och eventuellt nyår, inte bestämt än), precis som jag brukar :) Vi firar hemma hos henne.
//Jessie
Det ser så annorlunda ut nu för mig det vi hade förr är inte kvar allt har dött ut men å andra sidan jag är inte en julfirare jag är Hedning uti fingertopparna så nu kan jag äntligen få ro att slippa fira det här mot min mot min vilja och det känns innerligt skönt 🎅
Varken jag eller mor min firar jul, men vi brukar ändå ses den dagen, se på Kalle Anka och äta lite gott ihop. 🙂
Vi (min man och jag) har mest fokus på god mat och gör det vi känner för. Brukar inte umgås med familj/släkt då.
Julafton är i övrigt oftast som en vanlig dag för oss, vi har inga julklappar eller gran. För några år sen kollade vi på film nästan hela julafton, det var härligt 🙂
/Christina
Firar jul på förmiddagen hos min sambos syster med hans sida familjen och åker till mina föräldrar på eftermiddagen. Vi är bara inom närmaste familjen
Första julen utan min farmor :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sambon jobbar hela nästa helg, så jag och hunden packar ihop oss och åker till mina föräldrar för att fira med dem och min storebror. I mellandagarna träffar vi farmor och mormor 😊
/Fia ☁️
Vi brukar vara här och hos mina kusiner varannan jul, men i år är de bortresta så vi får vara här igen. Min morbror, mormor och farmor kommer.

Blir hemma. Kattvakt löste sig inte och kattpensionat är fullbokat. (Såklart, det visste man ju)
Så ingen "mammas mat" i år.
Vi är hemma hos oss.
Svärmor står fortfarande för dem mesta av maten.
Ingen kommer hit förrän efter 14. Vi tar en lugn morgon, större mysig frukost, ute o går med hunden.
Sen kommer Svärmor, svåger, svägerska med 2 barn. Så vi blir 9 st
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Vi turas om att fira jul hos varandra. I år blir det hos äldsta dottern och 2 av killarna här hemma följer med, den tredje jobbar.
/Désirée
"Jag firar inte jul" fast det gör jag definitivt, på mitt sätt. Morgonfika i stallet, sen blir det långpromenad (med mer fika) tillsammans med Tindra.
Lite hemmaspa följt av en bra bok som det slog mig nu att jag har glömt att välja.
Vad det blir för mat vet jag inte än, sannolikt inte julmat trots att jag äter både gröt, sill och skinka.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi firar inte jul längre sen mina föräldrar gick bort.
Jag har egentligen aldrig gillat julen som vuxen, pga all "hystri" med pynt, julklappar, osv och all stress innan bara för att 1 dag om året skulle bli perfekt..
Så vi gör ingenting utöver det vanliga..förutom att äta julmat, som är det enda positiva med jul..Att äta myyyyycket god mat.😋
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag ska hem till min bror och hans sambo fira jul

Vi är bjudna till en av sönerna med fästmö.
Vi ska äta julmat prata och skratta.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Mannen och jag firar julafton tillsammans. På annandagen ska vi äta julmiddag hos sonen med familj. Dom är nu på Las palmas.
Vi ska fira hos sonen och hans lilla familj.
Barnbarnets mormor och detta år bara en moster är med. Himla mysigt🙂
/Maria
Jag vet inte än hur det blir antingen hos svägerskan med mat och julklappsspel eller här hemma.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#18 Julklappsspel blir det här också.
/Maria
#19: Det är så roligt. Blir många goda skratt.
Sorgen är kärlekens pris
#20 Ja jätteroligt 🙂
/Maria
Ja julklappsspel blir det! Roligt men jag tycker att det blir lite tråkigt när alla köper typ vin. Jag ska hitta på nåt annat.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Skinka och brunkål. Lutfisk på julafton - det är många år sedan jag kunde servera lutfisk på julafton, så det blir intressant att se hur den tas emot.
Jag tror och hoppas att TV-programmen är så bra som det ser ut.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#22 Vi har tema "hållbarhet i år"🙂
/Maria
#13:
Håller med dig till 100 % , , det är en hysteri med mat och Julklappar .
En perfekt Jul som jag skulle tycka om.
😍🤩👍
HH 🙂
#24: bra tema!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#26 Haha, ja det är ju brett. Gav mig lite huvudbry faktisk fastän det borde vara lätt.
/Maria
#4:
Perfekt !!
Kalle Anka är ett måste för mig med.
Så det blir det här oxå.
HH 🙂
Jag minns en jul när sonen var nyfödd. Vi hade massor med folk hemma och jag stod i köket och tillagade lutfisk. Jag hatar lutfisk😖 men alla andra tyckte det tillhörde.
Då hörde jag att Kalle Anka började och jag hann inte titta.
Kände mig väldigt vuxen och bestämde mig för att kommande jular ska jag råda över själv.
Både mat och umgänge😉
/Maria
#22: Jag har haft en tanke att vi ska köpa second hand till julklappsspelet men än har det inte hänt 😊
Sorgen är kärlekens pris
Jag firar Julen med min dotter och familj nu på Fredag , den 22:a ,
sen till min pappa på Jul afton , min väninna och jag ses på Juldagen för Julmys och mat .
❤️😀😍🌲🌺
Sedan ska jag till min grann tant en dag , ,
Man får dela med sig av sig själv till olika vänner och släktingar .
Fick ett Julkort av min fina vän Gudrun .
HH 🙂
- Redigerat 2023-12-18 13:16 av Soligajag1
#31: Vilket gulligt kort!
- Redigerat 2023-12-18 13:15 av Signur123
#22: #24: Vad är eller betyder Julklappsspel egentligen, eller hur spelar man det?
Jag har aldrig hört talas om det ens vad jag minns iaf..🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#33: Julklappsspel kan se lite olika ut. Så här gör vi.
Alla köper en julklapp för tex 100 kr.
Vi märker upp alla paket med en siffra.
På bordet ligger lappar med dessa siffror.
Vi slår tärning. Det gäller att få en 6:a. Då får man ta en lapp från högen eller ta en lapp från någon annan deltagare.
Vi fortsätter tills alla har en lapp.
Därefter plockar man ett paket som motsvarar numret på lappen.
Vi hade förut alla paket på bordet och skickade de runt.
Med lappar vet ingen hur paketen ser ut och kan inte välja utifrån det.
Vi hade en som alltid valde sitt eget paket 😊 därför gjorde vi lappar.
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-12-18 19:58 av beem
Vi spelar först om paketen. Sedan öppnar de som fått paket och sedan spelar vi om innehållet.
/Maria
#35: Så när ni vet innehållet spelar ni igen ?
Sorgen är kärlekens pris
#32:
Tack så mycket!!
😍😀
HH 🙂
#36 Ja precis🙂
Då tar man från de andra. Fram och tillbaka till det är stopp.
/Maria
- Redigerat 2023-12-18 21:11 av Maria