Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 233 ggr
beem
1

Är du skrockfull ?

Idag är det ju fredag den 13:e otursdag eller …..?
Är du skrockfull ?
Undviker du att lägga nycklar på bordet Spottar 3 ggr när en svart katt går över vägen mm

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-10-13 14:58 av beem
Maria
2

Nej jag är inte skrockfull.
Har kämpat i många år med att inte vara det.

Hemma när jag växte upp var det mycket skrock och det fastnade liksom. Jag avskydde det.

/Maria

Herveaux
2

#0: Nä. Jag tycker det är roligt att läsa om skrock och vidskepelser, hur de uppkom osv.
Hemma var det dock alltid förbjudet att lägga nycklar på bordet, det verkar sitta så hårt i muskelminnet här att jag inte gör det än idag.
Går under stegar gör jag inte heller men det beror på att jag fick sagd stege i huvudet som liten, så det är mer av säkerhetsskäl än vidskepelse.

// Harley

[Vargnatten]
3

Inte ett dugg tycker däremot det är lite roligt med gammal skrock trist bara att en del anammar och på riktigt tror på det.

Signur123
2

Jag vet inte riktigt… Att lägga nycklar på bordet kan väl inte föra med sig otur, men samtidigt måste det ju ha uppstått från något… När det gäller vissa saker skulle jag inte våga chansa, som att ta in ljung i huset - det skulle jag aldrig göra, även om det inte är logiskt att någon dör då. Men jag skulle inte våga chansa, för tänk om, liksom.

beem
1

Mitt enda skrock är detta med ljung. Jag har aldrig haft ljung i en dekoration ute. Först i år läste jag att det som gäller är att inte ta in ljung inomhus. 🤔😊

Sorgen är kärlekens pris

[Vargnatten]
4

Det här med ljung är ganska nytt för mig med och alla gånger som jag haft ljung inne och även när jag växte upp men inte dog jag ung för det togs in ljung.

Googlade lite snabbt och kom över tidningen Land här ser man hur olika ljungen anses vara både otur och tur.

https://www.land.se/tradgard/skrock-darfor-star-ljungen-ute-i-kylan/

Ljung är så otroligt vacker har alltid tyckt om den och bara för att den kom på tal ska jag köpa hem lite redan i morgon både för ute och inne jag måste få utmana den lite och se om jag trillar av pinn så syns jag inte här mer efter i morgon så har jag kolat vippen av ljungen 😂

Jag gillar sånt här gammalt skrock det är så himla fränt på något vis 😎

Tar du in en bukett ljung i Sverige så bjuder du in döden. I Skottland ger samma bukett tur och frid i hemmet. Skillnaden? Den hänger på vädret och fattigdomen.
[Moon AppleGrey]
2

Nej.

Och på tal om det att bra saker brukar hända mig fredagen den 13:e…

En specifik låt jag har letat efter i ca 5-8 år (mindes inte titeln) hittade jag på spotify nu under eftermiddagen.

DesK
1

Nej! Fredagen den 13 är min turdag 😊 😎 Däremot ställer jag inte handväskor på bord och ej heller lägger jag nycklar på bord, därför att det var förbjudet hos min far.

/Désirée

[Moon AppleGrey]
2

#8: så lustigt, själv lägger jag medvetet mina nycklar på bänken/bordet, just för att man under uppväxten hört att "så ska man inte göra".

Blir nästan en protest/principsak - "jag gör väl som jag vill i mitt eget hem". 😂

• Redigerat 2023-10-13 17:29 av [Moon AppleGrey]
RackarFia
1

Inte det minsta 😊

/Fia ☁️

DesK
3

#9 Far hade en rimlig förklaring till varför dom inte ska läggas på bord. Nycklar kan vara rejält smutsiga och likaså handväskor.

/Désirée

[Moon AppleGrey]
1

#11: ja, det var en annan sak förstås, och är böjd att hålla med.

Många gånger handlade det bara om sådant som att man skulle gå baklänges om en svart katt korsade ens väg, eller att man aldrig skulle gå över a-plattor.

Heddiz
0

#0: Jag ser fredag den 13e som en turdag numera..

Men en sak som jag ff har lite "problem" med är att lägga nycklar på bordet,
Jag VET ju att det bara är skrock, men trots det så förmår jag mig inte att lägga nycklar på ett bord än idag!

Jag tål inte ens när andra lägger nycklar på ett bord, då bara måste jag säga till-- "lägg inte nycklarna på bordet - Nähä varför inte frågar dom? Jag svarar nonchalant, "för att dom kan lätt försvinna då, så lägg dom i en låda istället, jag skäms lite över min "nyckelfobi". 😅

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#12: JA just det, A-plattor hade jag "problem" med att gå över när jag var ung, men OM jag gjorde det så sa jag, "knack, knack, knack"- 3ggr och "inget ont kan drabba mig"😂

Jag kommer inte ens ihåg var jag fick det ifrån, att det betydde otur att gå över A-plattor eller vad man skulle säga OM man råkat gå över en A-platta.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Moon AppleGrey]
1

#14: själv gick jag över dem med flit om någon sade något om det. 😎

Maria
2

A-brunnar sa vi. Det finns ju även K-brunnar.
Jag fick lära mig av kompisar att A stod för avsky och K för kärlek.😃

/Maria

• Redigerat 2023-10-13 19:16 av Maria
Heddiz
0

#15: Du är klart modigare än mig! 😁

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#16: Ja just det, jag kommer ihåg det nu när du skrev det! K- brunnar eller plattor betydde ju Kärlek..🤣 Dom ville man ju gå på, men inte A-brunnar…Ha ha!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Moon AppleGrey]
1

#17: iallafall avskydde jag under uppväxten att bli tillsagd om vad jag skulle göra eller inte göra. 😛

#16: mindes inte vad det hette, men tänkte det att "a-plattor" begriper nog de flesta vad jag menar med. 😂

Heddiz
0

#19: Jaha, jag har "blivit så" mer med åldern! Att ingen ska längre tala om vad jag ska göra, eller tycka för den delen..😁

The more I love my Dog
"Mark Twain"

moln50
0

Ja om en svart katt korsar gatan nycklar på bordet gå under stege går bra

[Vargnatten]
1

Vilken härlig tråd det här blev 😎

Det där med A och K brunnar hos oss när vi var barn så stod A brunnen för avbruten kärlek och K stod för kärleken fortsätter och gick man på dom där skulle vi ge oss själva tre dunk i ryggen både för A och K för dunkade vi oss inte i ryggen på A brunnen så avbröts kärleken och dunkade vi oss inte i ryggen på K brunnen så fortsatte inte kärleken, du store tid som vi höll på ha ha ha men väldigt roligt så här i efterhand 🤣

Nycklar har jag vart med om att någon i ren panik slitit ner från ett bord superrädd att något ska hända om någon lagt nycklar på bordet det är faktiskt lite skrämmande hur folk kan ta in sånt här och på riktigt tro på att olyckan är framme fast den inte alls är.

Ofta när människor tror på skrock och vidskepelse så handlar det mer om deras egen energi att nu är det Fredagen den 13:e då kommer skit att hända och med den psykologiska inställningen så kommer det garanterat att göra också för dom förknippar det med att idag är en otursdag för så säger sägnen så säger tidningar media och i ren psykologi dras dom in och tror samtidigt som dom också drar den energin till sig och så går allt och det mesta åt tjottahejti.

Jag är Shaman och har vart sen jag föddes en andlig person och inom andlighet och Shamanismen finns mycket skrock och har funnits i alla tider men jag har aldrig kunnat anamma det här jag har genomskådat vidskepelse och istället för att ta till mig vidskepelse tar jag till mig visdom och glädje för det är helt och hållet vi själva som skapar våra liv och det som sker omkring oss det kan inga brunnar, nycklar eller otursdagar avgöra åt oss det är helt och hållet vi som är ledaren för våra liv det är ingen annan åt oss och absolut inte dom som genom tiderna uppfunnit skrock och vidskepelse det är enbart rädsla man vill sätta i människor man vill begränsa man vill ha någon form av kontroll och sånt ska vi alla bara skita i och leva våra liv i frihet så enkelt är det 😎

beem
1

Så roligt att läsa om allt skrock
Betr brunnar så kliver jag aldrig på en brunn. Varför vet jag inte men jag har en
obhagskändka.

Sorgen är kärlekens pris

Signur123
1

#22: Ja precis, tror man att man kommer få otur ökar risken något enormt att man får det också.