Djur ni tycker om
Förutom vanliga husdjur, är det något annat djur ni tycker om/fascineras av?
/Maria
Själv tycker jag om fladdermöss bl.a
/Maria
Oj, det är många men favoriterna är vargar och valar.
// Harley
Det gläder mig när jag ser en igelkott i min trädgård. Extra roligt var det när det fanns igelkottungar också.
Nu gladde det mig att se en kopparorm (ödla), en liten groda och en liten padda.
Tråkigt nog har jag inte sett några snokar under de senaste åren. Förr bodde de i komposthögen, så jag fick vara försiktig och inte använda den när där fanns ägg eller ungar.
I år har jag sett flera vackra Fjärilar. I våras fanns det en sorgmantel här, som tycktes följa mig på tomten.
Flera sorters pollinerare är så välkomna, så även de gläder mig.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag gillar nyckelpigor (Kanske insekt, men äsch)
Nästan alla insekter, även getingar
- Redigerat 2023-09-06 14:41 av [Zefirka]
#5 Jag gillar också nyckelpigor men en gång blev det för mycket.
Det var i Skagen det var en invasion. Allting var rött. Marken, buskar hus. Vi gick och skyddade ansiktet så gott det gick.
Bilar som körde förbi körde i en brunröd sörja. Det bara skvätte. Mycket äckligt.
/Maria
#6: oj!
Vargar
Grisar, speciellt minigrisar
Fjärilar
Ugglor
Bland annat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är svag för quokkas och capybaror 😍
/Christina
Jag är svag för lemurer, vargar och dom stora kattdjuren.
/Désirée
Lamadjur har jag ett extra hjärta för.
/Maria
Elefanter! Så kloka och fascinerande djur. ❤
Jag har aldrig sett dem i det vilda, bara i djurparker. Jag minns när vi var på Hagenbecks djurpark för ett antal år sedan. Det hade varit en rejäl storm och elefanterna var ute i parken för att hjälpa till med att röja upp. Häftigt att se dem lyfta träd med snabeln och så vidare!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tapirer och myrslokar!

Kråkfåglar, speciellt korpar.
Det är sååååå fascinerande och intressanta djur!
Bläckfiskar är fascinerande tycker jag.
/Maria
Just det, kapybara också. Ett "sydamerikanskt jättemarsvin"!😃
Giraffer och sälar!
/ en djurälskare 😝
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
STAY
WEFLIP
Jättemanta eller djävulsrocka är också fantastiska.
/Maria
#11: Åh ja! 😍 Lamor kan vara supermysiga. Alpackor är ibland lite mer reserverade men så otroligt fina och har så söta läten.
På tal om gårdsdjur eller boskap: nötkreatur! Speciellt oxar.
Getter också. Alltid något nytt hyss på gång… 😅
// Harley
Röda pandor 🥰
/Fia ☁️
Alla små bytesdjur tex ekorre gillar jag
Djur jag inte gillar- ormar insekter spindlar och dom flesta rovdjur
Snokarna saknar jag. Vi hade nya småsnokar varje år för äggen lades i komposten, så jag fick vänta med att vända den tills äggen var kläckta och småsnokarna klarade sig.
Kanske har de råkat ut för något eller någon.
Jag blir ockå glad när jag ser de små grodorna och paddorna, men det är så sällan, så jag tror att vissa fåglar tar dem.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Alla, på olika sätt.
Svårt att välja bland alla men jag säger Pandor.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Älskar alla djur stora som små både kryp och fyrbenta så det är väldigt svårt att välja och vi har en hel del vilt här som man blir så glad när dom kommer in i trädgården på besök både stora och små. Några jag saknat ett par år som jag inte vet vart dom tagit vägen är igelkottarna. Ibland dyker rådjur varg och räv upp så även lo och ugglor och någon gång har björn irrat in sig i området.
Så otroligt svårt att välja vad man tycker om när man tycker om dom alla men varg björn lo rovfåglar det är något alldeles speciellt att få se.
#6 Det där var jag med om på Öland en gång då var jag barn och vi semestrade där då var det sån invasion av nyckelpigor det går inte ens att beskriva vart än man satte foten eller tittade på bord väggar bilar handduken man skulle sola på ja allt var täckt av nyckelpigor det var inte klokt och skulle man äta eller dricka något det var bara att se sig för 😂
Tycker fåglar, uttrar, mårddjur, amfibier, reptiler och om jag får räkna dem så malar är väldigt häftiga.
Men jag älskar verkligen alla djur
och kan sitta och läsa på i timmar om olika arter så det är inte svårt att vinna min fascination.
#19: Fast alpackor verkar vara liiite korkade faktiskt. 😄
Här spanar Lasse Liten in de ganska konstiga "grannarna" förra sommaren. (De var förstås inte vilda men dock alpackor…)

Späckhuggare är så vackra och mäktiga .
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#15: Bläckfiskar är dessutom extremt intelligenta! Undrar hur mycket de "förstår och tänker" som vi inte ens begriper för att vi inte kan sätta oss in i deras typ av intelligens?
#22: Vi har massor med grodor och paddor här och nu har de precis börjat komma igång efter vintern. Möter dem varje dag. Framåt försommaren är det nästan obehagligt, det är så många små grod/paddungar som skuttar på stallplanen så man ibland inte kan gå utan att trampa på någon.
Vargen är min absoluta favorit bland alla våra vila djur. Sen tycker jag ekorrar och igelkottar är väldigt trevliga.
Djur ni tycker om var frågan! Jag tycker ju om väldigt mycket djur utan att för den skull vilja ha någon kroppskontakt med dom, av naturliga orsaker. Eftersom sannolikheten är stor att djuret skulle döda mig eller äta upp mig.
Men mina favoriter är väl djur vi har i våra hem eller i vår omkrets. Typ katt och hund. Får är mysiga. Getter likaså. Höns är klart roliga. Grisar är lugna och trygga åtminstone om de inte är alltför stora. Djur som nötboskap dvs kor och hästar är lite för stora för mig. De kan ju lätt döda en människa. En skrämd häst som får in en välplacerad spark i huvudet eller på din kropp så är det ju natti natti för gott för människan.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
Vargen är jag också storförtjust i och mitt nick säger väl allt där både vargen och natten är mina favoriter 🐺🌛
I morse hade jag ett rådjur på gården som jag stötte på när jag hämtade tidningen det är fantastiskt härligt att möta på allt vilt som kikar förbi här då och då jag bara njuter av deras närvaro och blir lycklig i anden 😎
#0:
Tycker nog om de flesta djur. Men apor, t ex schimpanser, är ett djur att tycka om (och fascineras av). Kanske för att de är våra "kusiner".

Egenfotad bild