Tyngdtäcken
Hej!
Funkar detta med tyngdtäcken? Sover man bättre? Finns dom i alla storlekar? Blir det inte väldigt varmt? (Sover alltid utan kläder). Man hörde ju mer talas om detta för några år sedan tycker jag. Var det bara en trend?
Vår 10 åring fick både tyngdtäcke och tyngdfilt.
Han sover mycket lugnare. O han tycker inte det blir speciellt varmt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har tyngdfilt, jätteskön på vintern. Köpte på jysk. Men kan inte ha sommartid
Ang hur varm tyngdtäcke blir, beror nog på vilken man köper.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2023-09-05 07:45 av Fridaaaa
Tycker de funkar absolut! Tycker inte det blir extra varmt men sover naken.
Min man har tyngdtäcke men gillar det inte så mycket.
Min son och hans familj använder tyngdtäcke och gillar det jättemycket.
/Maria
Jag tycker inte att det hjälper så mycket för sömnen eller ångest, däremot så viker jag ihop det och lägger på låren när jag har kramp.
Tycker inte att det är så varmt, jämfört med många vanliga täcken, men det beror nog på vilken typ man har.
Mamma älskar sitt, det blir nästan ett problem. Hon sover så tungt med det så hon rör sig nästan inte alls. Hon borde förmodligen ha ett lättare men hon vill inte byta. Som det är nu så har hon ställt larmet på telefonen några gånger på natten så hon kommer ihåg att vända sig.😁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Största problemet, åtminstone det jag har, är att det är svårt att få "innehållet" i täcket att fördela sig jämt. Det blir lätt som att det lägger sig som en klump en del av varje modul.
Mvh // Johan
#6 Det låter ju inte så bekvämt.
/Maria
#6: Det beror nog på vilken typ av tyngdtäcke och hur det är sytt? Jag har ett kedjetäcke, det klumpar sig inte i respektive "fack" men åker lätt omkring i påslakanet. Några kraftiga säkerhetsnålar löste det problemet för mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kedjetäcke är bättre tycker jag än med kulor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hittade just en artikel om positiva effekter med tyngdtäcke.
https://www.forskning.se/2024/05/27/tyngdtacken-kan-hjalpa-aldre-att-sova-battre/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag har haft mitt i ett par månader. Jag började med valeriana samtidigt så jag vet inte om det är pillren eller täcket som gör så att jag sover bättre.
Stolt ägare till tre La permer
#11 Vad skönt med bättre sömn! Det kanske är samverkande orsaker, vem vet, huvudsaken det funkar för dig.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#11 Huvudsaken är att du sover bättre. Skönt.
/Maria
Älskar mitt tyngdtäcke. Är ett fibertäcke på 8kg, om jag minns rätt. Det hjälper verkligen massor, men klart det blir för varmt på sommaren. Dock blir ju min lägenhet stekhet på sommaren så ens att ha lakan på sig och inte ha fläkt igång blir för varmt. Men det hjälper faktiskt mot min ångest, och det är inget som knölar sig eller lägger sig dumt eller nåt.
Sover bättre gör jag nog inte, generellt, men jag har ju så extremt många problem som lider till sömnproblem. Men mindre ångest absolut.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Har ett kedjetäcke på 12 kg som jag haft i många år och tycker det hjälper, blir dock tyvärr för varmt på sommaren (men är superkänslig för värme och brukar ha 15 grader i sovrummet på vintern för att kunna sova).
Men, som nämnts tidigare i tråden, så glider det gärna runt lite i påslakanet.
När jag provade ut mitt fanns i princip bara två varianter, kedjor och någon form av bollar men det sistnämnda var supervarmt och han knappt lägga det på mig under testet innan jag fick kasta av mig det igen.
Nu har det kommit massor av varianter och en del ska vara svalare än andra och har själv funderat på att kolla och testa någon annan sval variant.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu