Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 108 ggr
Maria
3

Sylta och safta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ju årstiden för att sylta och safta.
Är det något ni brukar göra?

Min granne ringde på nyss och bad mig ta med en karaff så att vi fick nygjord äpplejuice.

Det enda jag ska göra är tomatchutney.

/Maria

• Redigerat 2023-08-18 11:32 av Maria
[skyggis_tryggis]
1

Jag har plockat blåbär och kokat lite sylt. Men sparade bär till kommande smulpajer.
Ska försöka hitta lingon och plocka också när de mognar. Kokade lingonsylt förra året.
Känns bra att kunna plocka lite och koka egen sylt.

Åsa S
1

Ja men jag fryser ofta bären och gör lite sylt allt eftersom de går åt då kan jag ju göra annat av bären med jag fermenterar nog mera istället för att safta och slta, sånt som gurka och bönor de brukar bli bra. +Bärkvass har jag gjort iår av en del av min skörd men det sparar man ju inte så läge

Carmarino
1

Kokar alltid sylt själv, men eftersom jag inte har så att jag kan plocka egna bär så plockar jag dem i frysdisken i affären istället. Ibland har jag gjort saft också, men eftersom jag sällan dricker saft blir det inte så ofta.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Vargnatten]
1

Det brukar bli lite på hösten har så mycket äpplen så jag inte vet var göra av allt och jag har bett barnen i skolan här intill gå in och ta för sig hur mycket dom vill.

Plommon, bärbuskar så det blir lite smått och gott att ta vara på det är så härliga skördetider som vi möter nu.

RackarFia
1

Har björnbär, krusbär, blåbär och rabarber i frysen. Men inga mängder så jag vet inte vad jag kan göra mer än olika pajer eller baka något.

/Fia ☁️

citytjejen
1

Har aldrig syltat eller saftat, har bara "hjälpt till" när jag var liten och mormor och farmor gjorde sylt och saft. Drack mycket svartvinbärssaft när jag var liten, det var en favorit 😀

/Christina

beem
1

Jag gör inget numera. Har äppelträd, plommonträd, hallon och svarta vinbär. Tacksamma grannar plockar så allt kommer till nytta hos dem. Då kan det komma en hallonpaj som tack.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Sindri
1

Jag gör kilovis med äppelmos som jag fryser. Allt annat fryser jag rått och tar fram och gör eftersom så jag slipper konserveringsmedel och kan ta bara lite socker.
Men jag syrar mycket grönsaker och gör ättiksinläggningar.