Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 195 ggr
beem
1

Pruta vid köp

Jag hörde ett intressant inslag på radion idag om att pruta vid köp.
Svenskarna är väldigt dåliga på att pruta. Många av de intervjuade prutar aldrig men en man prutar alltid. Han kunde säga '"idag måste ni ge mig 10% då det är lördag och jag är en fattig pensionär." Han lyckas nästan alltid.
Hur gör ni ? Prutar ni tex på loppis ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-07-27 17:10 av beem
Magi-cat
5

Prutar aldrig, (om det nu inte skulle råka vara något direkt fel på varan och jag gärna vill ha den ändå).

Jag tycker det är bäst om satt pris gäller och att alla håller på det.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
5

Prutar inte heller. Möjligen kan jag göra det om det är något litet fel på varan, som inte har någon betydelse för funktionen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grodan
3

Jag prutar mycket, nästan alltid, försöker även i vanliga butiker. 😎
Jag kan även tigga och be, men skärper mig nu, då jag inser att det inte speciellt trevligt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2023-07-27 17:40 av Grodan
beem
1

Jag prutar aldrig om det inte är något fel på varan som ni andra skrev. Jag känner mig snål om jag skulle pruta. På loppis är det ofta billigt så det känns ännu dummare att försöka pruta där.

Sorgen är kärlekens pris

beem
1

#3: Du är modig

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-07-27 17:43 av beem
Grodan
1

#5 Åh, tack 🤍 (suger åt mig av komplimangen)

Men nej, men jag har lärt mig av min mor. Hon var en fruktad förhandlare. 🤣 Hon sålde/köpte mycket under sitt liv och hade otroligt bra koll på rimliga priser, samt tyckte det var roligt att pruta och förhandla förstås. Det var lixom en stor del av försäljning/köp för henne. Men hon lärde sig givetvis inte detta i Sverige…

Fridaaaa
1

Prutar sällan. Sambon däremot kan göra det på loppisar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hayabusa-0001]
1

Det beror på sammanhang, men jag är absolut inte främmande för att förhandla om pris. Men, och det är avgörande, det måste vara en summa pengar av betydelse.

beem
0

#6: Ja det är kulturella skillnader

Sorgen är kärlekens pris

91Marran
1

Jobbar på en Second hand och svenskar kan vara bra på att pruta.
Några roliga exempel;
"En sån där kristallskål finns på Ikea för en 30kr. Chefen förklarade att det var en Orrefors skål. Det spelade ingen roll för kunden. Skål som skål.

"Står vid ingången att om man pratar med personalen så får man billigare pris." Han kunde inte visa vart det stod. Tyckte att det var kul att han försökte.

Prutande kunder kan vara obehagliga också.

Var en kund som sa att barncyklarna var för dyra. Han kom till kassan och var jättearg. Jag följde med han bort till cyklarna. Han behövde fixa däcken och något mer. Då blev de dyrare än en ny cykel. Däcken behövdes inte bytas vad jag kunde se. Sa att jag inte får göra något på priset. Han sa att han skulle betala det pris han bestämt och att jag skulle med till kassan och ta betalt. Ringde på klockan i kassan men ingen kollega kom. Sa att jag kunde ringa till en kollega med telefonen. Då sa han att den kollegan kommer att vara lika värdelös som mej. Sen gick han. Han var väldigt otrevlig åt det aggressiva hållet.

Mvh
Mig

Maria
5

Jag prutar aldrig. Tycker det är jättejobbigt.
Min man däremot prutar jämt. Han prutade t.om på systembolaget en gång. Jag skämdes men det slutade med att han slapp betala plastpåsen😀

/Maria

Grodan
1

#10 Usch då, men han var nog otrevlig även om han inte prutat och hållt på.
Själv är jag alltid trevlig, även om jag prutar eller tycker att något är dyrt. Mitt mål som människa är att få människor att le/skratta så jag skämtar och busar alltid lite.

#11 haha, för en prutare är det ändå en vinst… hur liten den än är…

• Redigerat 2023-07-27 19:11 av Grodan
Maria
5

När vi var i Kairo så besökte vi Khan el Khalili, en av världens äldsta marknader från 1300-talet.

Där fick jag en lång lektion av en egyptisk man om hur man prutar. Han var så rolig. Tyckte jag var helt värdelös på att handla. 😃

/Maria

Grodan
1

#13 Ja, de tycker inte att man ska säga "ojdå, det är för dyrt den vill jag inte ha" och gå därifrån, utan att man ska säga vilket pris man är villig att ge.
Problemen är då att man kanske frågat om priset på en sak man eg inte alls är intresserad av och jag tror att det är DÄR vi gör fel. Vi är pris-nyfikna… utan att ens vilja ha prylarna… vi vill helt enkelt bara veta vad de kostar… (för det är jobbigt när det inte finns prislappar…)

Maria
5

#14 Fast jag tycker det är jättejobbigt att värdera ett fint hantverk t.ex. Jag vill bara veta vad det kostar😉

/Maria

Grodan
0

#15 mmm.. pris-nyfikenhet…

Man kanske ska fråga vad det är värt och inte vad det kostar då? LOL

Maria
4

#16 Jag vill veta priset för att jag ska kunna avgöra om jag har råd 🙂

/Maria

Magi-cat
5

Jag vill också veta priset och då ska det gälla oavsett vem som frågar, alltså inte att den mest talföra eller fräcka får billigare varor …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scorpio97
3

Jag har ingen åsikt om prutande i allmänhet och har inget emot att andra gör det (och ev får bättre pris än mig). Men själv har jag aldrig prutat och om jag ska köpa något vill jag att priset ska framgå Tydligt. Antingen är varan värt det för mig eller så är den inte det :)

//Jessie

beem
0

#11: 😅

Sorgen är kärlekens pris

MonicaLagerquist
5

Jag har prutat ett par gånger i affären
En gång när vi skulle köpa ny frys såj jag att det stod ett transportskadat frysskåp i affären då bad jag om att få köpa det till ett bra pris och det fick jag ett antal tyenlappar billigare fick jag det för.frysen hade en skrap skada på ena sidan .Det syns ju uinte då frysen står inbyggt

Stolt ägare till tre La permer