Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 657 ggr
Fridaaaa
1

Urnsättning

Ska på urnsättning fär min farmor om 1,5 vecka.

Vet inte alls vad jag ska ha på mig. Tips ?

Måste inte vara svart, ingen bestämd klädsel

(Obs inget från Shein, Amazon, boohoo eller liknande)

Länka/visa bild helst :)
"Ha klänning" tex är inget svar på frågan, säger ingenting:)

Jag är så dålig på sånt. Har mest vardagskläder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

Ett par snyggare byxor och en passande skjorta.

/Maria

Fridaaaa
2

#1 tex? Som inte är kostymbyxor. Använder mest jeans 🙈 som inte blir varmt

• Redigerat 2023-06-04 17:55 av Fridaaaa
[Lilium]
1

Jag har haft en svart kjol som man kan hitta lite vart som helst, och en lite snyggare T-shirt, secondhand, hm, och andra klädbutiker brukar det finnas på :)

Fridaaaa
2

#3 måste beställa. Tips på någon kjol som är mycket stretch? Max ner till knäna? :)

Maria
1

#2 Det finns ju stor variation bland jeans också.
Ett par jeans som inte är slitna och en skjorta räcker väl?

/Maria

Fridaaaa
2

#5 svårt stt hitta bra jeans med hög midja och mycket stretch:( och risken är att det blir för varmt med jeans.

Maria
4

#6 Jag tänkte att du redan kanske hade ett par bättre jeans du trivs i.

/Maria

Fridaaaa
2

#7 äger enbart med "slitage" så att säga just på jeans, alltså som är köpta såna.

Tror jeans blir för varmt med.

91Marran
1

När mormor skulle urnsättas så hade jag tunnare svarta byxor och en lång tröja. Hade en sval kavaj, men det behövs inte nu när det är så varmt.
På farfars hade jag något liknande. Minns inte precis då jag hade mitt avskedstal att tänka på.
Man måste inte vara jättefinklädd. Ta något enkelt som du trivs i.

Mvh
Mig

Fridaaaa
2

#9 trivs bäst i jeans, med "slitage " eller mjukisbyxor /tights men blir för varmt .med jeans Så fungerar inte så bra 🙈

Tips på byxor? Med mycket stretch och inte kostymbyxor..Måste ha hög midja. Som inte är vida. Svårt 😅

DesK
7

Ta något som du har i garderoben, inget krångel, bara vanliga kläder.

/Désirée

[Shinigami]
1

#10: Byxor i typ linne med resprmidja? min mamma har en hög med sådana ska leta länk för stt visa vad jag menar

Fridaaaa
0

#11 återigen : har inget passande .
Jeans blir varmt och går inte i mina tights eller cykelshorts. Har bara vardagskläder och tycker inte det är passande

Maria
5

Svårt det där då vardagskläder betyder lite olika för var och en.

/Maria

Fridaaaa
1

#14 Vardagskläder för mig är typ vanliga linnen, vanliga t-shirts, tights/leggings och typ "slitna jeans" eller mjukisbyxor. Alltså mer "basic"plagg.

Fridaaaa
1

Men - jeans kommer bli för varmt, så det är inget alternativ.
Jag har inget passande hemma - annars hade jag inte frågat.

Anser inte att jeans med "slitage" eller träningstights/leggings och basic tshirt/linne är något som man går i på urnsättning i kyrkan, men alla tycker vi olika.

Sedan är det sommar med = kommer inte vara kallt, så kan inte ha varma plagg som jeans heller.

Har mer vardagskläder hemma samt juliga kläder.

Jag gillar däremot inte kostymbyxor och inte heller "vida" byxor.
Och bra stretch och hög midja = ett måste.

• Redigerat 2023-06-04 18:51 av Fridaaaa
Scorpio97
4

#10 Jag gillar byxor av modellen "Ava" från Lindex.
https://www.lindex.com/se/p/8195205-80-svart-ava-byxa-med-avsmalnat-ben
https://www.lindex.com/se/p/8195814-80-svart-ava-byxa-med-avsmalnat-ben

Enligt mig både bekväma och stilrena. Åtminstone tidigare har de haft i tunt tyg som är väldigt svala, men jag har alltid köpt i butik så jag är lite osäker på om det är någon av ovanstående. Men jag har även samma modell i lite tjockare tyg och trots att jag är väldigt varm av mig gick det helt okej att ha de på jobbet förra sommaren.

//Jessie

DesK
16

Fridaaaa, som vanligt duger inga av dom förslag du får. Du vet bäst själv! Gör som du vill!

/Désirée

Fridaaaa
2

#18 Handlar inte om att det "inte duger". Utan att jag INTE ville ha tips på "vardagskläder". Vilket jag skrivit flera gånger. Jag anser inte att man går i tex träningstights och en basic tshirt på en urnsättning, men det är min åsikt.

Frågan gäller annat än vardagskläder och då vill jag självklart inte ha en kommentar som säger "ta det du har hemma" "ta vardagskläder"; när man skrivit att man vill ha förslag på annat.

Nu vill jag INTE ha andra diskussioner utan ENBART ha förslag på det jag efterfrågar. Bild eller länk på det man kan tipsa om utifrån inlägget. Och inte bara "svarta byxor med tröja" det säger ingenting.

Det är min farmor som ska urnsättas och jag vill inte gå i basic-tshirt med ett par tights till, anser inte det är kläder man går i till sånt.

DesK
8

#19 Ta då på dig dina finkläder i sober färg!

/Désirée

Fridaaaa
2

#20 Jag har inga finkläder mer än för jul/nyår vilket inte är passande,
Skrivit det i inlägget.

Vad tänker du för finkläder och vad är soberfärg?

DesK
7

Ta på dig de kläder du har och gå dit då!

/Désirée

Fridaaaa
2

#22 Vänligen läs vad jag skrivit. Jag kommer INTE gå i mina vardagskläder. Punkt slut. Och vill INTE höra mer tjat om det.

Anser inte att det är kläder man går i på urnsättning, träningstights/basicleggings och basic t-shirt/linne tex. och jeans blir alldeles för varmt. Vänligen respektera, istället för att fortsätta tjata om det jag skrivit INTE är ett alternativ, och som även står i huvudinlägget att jag inte söker.

Fridaaaa
1

#22 Och du ignorerade min fråga.

kara_murray
10

Jag förstår inte riktigt problemet, du har fått en massa bra tips på lite finare kläder som du kan använda till din farmors urnsättning och du tycker inget duger.
Det finns jeansleggings som inte är så varma som riktiga jeans men ser ut som jeans med hög midja. Och en fin skjorta till så är di fin!!!

DesK
8

Ta då dom kläder som du tycker är passande!

/Désirée

Fridaaaa
2

#25 Många har skrivit "vardagskläder" "det du har hemma", jag personligen ser inte massa tips och definitvit inte på finare kläder. De som du hävdar "inte duger" är de som är vardagskläder eller på tok för varmt på sommaren. Men är inte att det inte duger utan att det inte är passande och inte det jag frågat om

Ser 3 tips på finare kläder. Men 2 av dem har inte gett exempel så kan omöjligt veta vilka plagg de tänkt, eller tips på plagg, som frågan handlar om.

Har du tips på några jeansleggings? (inte från cubus, kappahl, lindex, de har inget bra) Bonprix tar 2 veckor innan det kommer så hinner inte komma. Hög midja med mycket stretch är viktigt. Har du tips på någon snygg skjorta? Som är figursydd till billigt pris? Använder nästan aldrig det så urkass på sånt. H&Ms skjortor sitter konstigt, samma med lager157

#26 Svara - eller scrolla förbi. Orkar inte med fler respektlösa spydiga kommentarer från dig, ärligt talat. Jag har jobbigt nog som det är inför detta, då det är jättejobbig process för mig. Så pallra inte med bråk och tjafsande just nu. Du ignorerar fortfarande min fråga dessutom.

• Redigerat 2023-06-04 20:08 av Fridaaaa
Calcifer
13

Är snorlätt att få vanliga svarta tights fina genom att kombinera med en längre tunika. Sådana hittar du online typ överallt och finns i alla olika färger och material. Jag har en tunika som nästan går ner till knäna som är jättefin. Går jättebra med vanliga tights med hög midja under. Det är kanske inte balkläder men det blir fint och är bekvämt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
0

#28 Behöver inte vara "balkläder" heller
Finns det tunikor som inte är så lössittande?
Och vilka leggings tycker du är bra som är bra stretch samt inte risk att trosors konturer syns? =) Lager157, cubus, kappahl och lindex har inte.

• Redigerat 2023-06-04 20:29 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

Måste beställa kläder

Kappahl, cubus och lindex hittar jag typ aldrig på, samma med ellos.
Bonprix hinner inte komma, tar minst 2 veckor hit.

kara_murray
3

När jag beställer från bonprix tar det max 5 dagar.. och cubus har de absolut bästa jeansleggings som finns!! Använder dessa dagligen året om!!

Calcifer
4

#29: Nu beställer jag ju i stora storlekar, pga min vikt, men även där har jag såklart ibland sett mindre storlekar och absolut att det finns tunikor som sitter lite tighttare. Jag har helt ärligt köpt mina leggings från kappahl, och bonprix (vet att du inte vill ha tips på sistnämnda, men jag bara nämner vart jag köpt mina). De är helt vanliga mjuka bomull och går högt upp över magen. Återigen nu köper jag ju stora storlekar, men bör finnas liknande även i mindre modeller.

Och mina tights visar inte troskanter eller nåt. Men har du en tunika som inte sitter jättetight över rumpan så bör det gå finfint ändå. den behöver inte vara jättelös liksom, utan någonstans mitt emellan. Jag beställer bara online från bonprix och ellos, då jag hittar mest i min storlek där, så kan inte länka till nåt. Men en fin tunika och tights fungerar jättebra. Vill du göra det lite extra fint kan du ha ett skärp över tunikan, så det dels blir mer tight sen ser lite festligare ut.

Jag har ingen aning om vilka storlekar du har, men en del plusstorlekar börjar "redan" nere runt 44-ish så ibland kan man kika där också även om man generellt sett handlar från "vanliga" avdelningen. Sen om du skulle köpa en typ tight-aktig blus, men köper från plussidan, så blir den på en person som är mindre nästan som en tunika. Med ett skärp kan det bli jättefint tror jag.

Fridaaaa
1

#31 Jag har beställt många gånger på bonprix, och tar alltid 2 veckor hit.
Håller inte med om cubus jeansleggings. Är därför jag skrivit att cubus går bort

#32 Behöver i storlek L eller 42. Bonprix är bra men hinner inte komma. Speciellt inte då det är röd dag med på tisdag. Tyvärr. annars har de många bra plagg.

Skärp använder inte jag till tunikor och sånt, tycker inte det är snyggt eller skönt. Då måste det vara "inbyggda" band så att säga man kan knyta men inte separat skärp man köper separat.

Tycker det är svårt med tunikor, de brukar vara så lössittande och ofta vida armar :( eller massa blommigt och sånt :( Är därför jag kollade med dig. Gillar inte när det sitter allt för löst nämligen.

Calcifer
2

#33: Om du hinner kika på kappahl eller andra klädbutiker innan så tipsar jag om att prova och se om du kan hitta en fin blus på plussidan i så fall. Har du lite tur kan du hitta en som blir just som en tunika på dig, för att du är lite mindre, men samtidigt inte en klänning. Mamma blev blöt en gång när hon var hos mig så fick låna en tröja som på henne blev en klänning x'D

Fridaaaa
0

#34 Kappahl har jag skrivit inte är alternativ :)
Jag måste beställa. Var på kappahl förra veckan och var inget vettigt. De har mycket "lössittande" modeller och ofta plagg jag dessvärre inte tycker om. Kappahl hittar jag typ aldrig något på till mig.

Scorpio97
6

//Jessie

Köp ONLY ONLVIC SOLID - Blus - evening blue/mörkblå för 179,00 kr (2023-06-04) på Zalando. Fri frakt på de flesta av dina beställningar*
Fridaaaa
1

#36 Jag satt vid mobilen, och då fungerade inte länkarna :) Men satt mig vid datorn nu. Och då fungerar länkarna:

Den översta från indiskan finns inte i storlek och för mig "basic"plagg. Tyvärr 3/4 ärm på den med.

Ska funderade lite på det undre.

Tröjan från zalando är för lössittande modell. Gillar inte "loosefit", men tack ändå :)

• Redigerat 2023-06-04 20:47 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

Välj bland säsongens tunikor till dam i olika modeller, uppdaterade i säsongen moderiktiga mönster och färger. Välkommen till Kappahl!
Scorpio97
0

#37 Det ska vara kortärmat alltså?

//Jessie

Fridaaaa
1

#39 Ja eftersom det är sommar :)
Jag gillar inte 3/4 ärmar, tycker det känns som att plagget är för litet då haha.
Men inte bara axlar eftersom det är i kyrkan.
Men vill inte ha långklänning/kjol. Max ner till knäna.

• Redigerat 2023-06-04 20:53 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

Admin kan låsa tråden - känner mig färdig :)

DesK
19

Ingenting duger åt dig! Så varför frågar du ens? Alla svar du får bemöter du med nej, nej, nej! Ärligt vad för svar förväntar du dig?

/Désirée

Zadeira
6

Sätter ihop en outfit jag skulle kunnat använda. Svårt att ge tips när man inte alls känner dig och vet vad du tycker om och trivs i för färger, mönster och modeller på kläder, så jag länkar till vad jag själv skulle kunnat använda vid urnsättning:

https://www.zalando.se/anna-field-tall-tygbyxor-black-anh21a00l-q11.html

https://www.zalando.se/zizzi-kurzaermelige-mit-v-ausschnitt-t-shirt-bas-port-royal-z1721e2e1-g12.html

Köp Anna Field Tall Tygbyxor - black/svart för 155,00 kr (2023-06-04) på Zalando. Fri frakt på de flesta av dina beställningar*
kara_murray
15

#42: precis som hon alltid gör, i alla trådar…

Fridaaaa
2

#43 tack får kolla om jag kan hitta liknande i mer slimmad modeller då jag inte gillar loosefit:)

RackarFia
3

Hinner inte kika själv eller länka men vill tipsa om att på Zalando kan du lägga in filter så bara de med snabbare leverans syns. De har mängder med kläder så det finns nog något för alla😊

Kläder i linne är fint och svalt, finns ofta att man kan köpa i matchande set.
Kimono kan vara fint också, (över typ leggings och linne) och är ju luftigt och svalt.

/Fia ☁️

Fridaaaa
1

#46 kimono använder jag inte.
Får kolla Zalando imorgon kväll när jag sitter vid datorn igen ☺️ kolla om det finns I linne som inte är loosefit 👍

beem
2

Du kan ju kolla med övriga i familjen hur de klär sig.
Köp en ljus sval sommarklänning som du sen har användning för.
Jag tycker att vid en urnsättning kan man mycket väl ha nästan vilka kläder som helst. Begravningsakten i
kyrkan är det ofta mer välklätt

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Fridaaaa
0

#48 mamma ska ha svart klänning, de andra vet jag inte. Men vi hsr inte samma smak i kläder hehe.

De sa inte allt för färgglada. Annars rätt fritt. Inom rimliga gränser såklart. Däremot vill jag inte gå i vad som helst vid sånt tillfälle

RackarFia
0

#47 Du kanske vet redan (och föredrar dator) men de har en app, himla smidig!😊 Lycka till🌼

/Fia ☁️

Fridaaaa
1

#50 jo vet att de har app men föredrar på datorn när det kommer till att kolla kläder osv tycker det är bättre och smidigare:)

Fridaaaa
0

Admin kan låsa tråden ☺️

[Mia-45]
0

En snygg svart klänning? Sen kan du tex ha svarta nylonstrumpor på dej?
Är klänningen så lång som ner till anklarna kanske du kan ha nylonstrumpor som är knälånga?
Eller ett par vanliga svarta snygga tights och en tunika?
Inga träningstights nu utan sånna som man kan ha utan att träna.

[Mia-45]
0

#30: Jag har beställt från Bonprix och jag får alltid inom en vecka och ibland mindre tid än så.

Fridaaaa
0

#54 tar alltid 2 veckor hit, beställt Många gånger.

Herveaux
9

Sammanfattning så man slipper läsa 50+ inlägg för att få mer info:

Vill inte handla hos Shein, Amazon, Boohoo
Hittar inget hos Kappahl, Cubus, Lindex
För lång lev.tid hos Bonprix

Storlek L eller 42

Överdel:
👍Figursydd
👍Kortärmat

👎Vardags-linne
👎Vardags-t-shirt
👎Loosefit
👎Bara axlar
👎Kimono
👎Skjortor från H&M

Byxor:
👍Mycket stretch
👍Hög midja

👎Vida
👎Kostymbyxor
👎Jeans
👎Tights/legginghs
👎Mjukisbyxor

Kjol:
👍Mycket stretch
👍Max ned till knäna

// Harley

Herveaux
8

#0: Du har ingen i familjen eller bekantskapskretsen som har lite samma storlek som dig där du kan få kika i deras garderob och se om du hittar något att låna för den dagen?

// Harley

Lona
7

Jag tänker mig en lite somrig klänning, ungefär knälång. Just en "lätt" klänning tycker jag också kan få vara lite mindre "diskret" även om man inte behöver dra till med knalliga färger.
Jag har ingen koll på vilka affärer som funkar för dig men de flesta i rimlig prisklass (vilket jag antar är det som gäller) har ett utbud som borde funka.
Försök att hitta en som även skulle kunna funka vid andra tillfällen, lite lagom enkla.
En annan sak jag själv har problem med - skor! Det kan vara bra att välja någon klädsel som kan funka ihop med skor du redan har.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mandra
4

#18: ja så är det alltid. ingen idé att svara ens.

Fridaaaa
1

Uppenbarligen läser folk det de vill läsa

Har skrivit mer än en gång att tråden är avslutad, ändå fortsätter folk, och vissa beter sig bara allmänt illa. Tragiskt faktiskt.

#59 Om du läser, så ger många förslag på det jag skrivit i huvudinlägget att jag INTE ville ha förslag på, men enligt #18, så är det samma sak som att något "Inte duger". Så bättre att läsa allt och bilda egen uppfattning, än att läsa enbart personers egna uppfattning. Egna uppfattning och sanning är inte alltid densamma, som i detta fallet. För i detta fallet är det inget förslag som sk "inte duger"

Diskussionerna är avslutade och likaså tråden.
Har beställt hem kläder.

Lona
13

#60: Men ärligt talat, startar man en tråd på ett diskussionsforum så kan den ta lite alla möjliga riktningar. Jag kan förstå att det är frustrerande när man får svar som inte är precis som man önskat och att en del inte verkar ha läst startinlägget ordentligt men ibland kan man få bra tips trots att man från början valt bort alternativet. Att omvärdera en del av sina tankar kan vara positivt.

Naturligtvis kan man ha önskemål om att låsa en tråd men det är väl mer upp till sajtvärden än att man själv tycker att man får irrelevanta svar?

/Lona som skrivit ännu ett "felaktigt" svar men släpper saken där eftersom tjafs inte hör hemma på en sajt om livskvalitet. 🌼

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
3

#61 Det som är frustrerande är att folk måste komma med falska påståenden, för att de själva inte svarat på frågan utan skrivit precis tvärtom vad man skrivit att man söker svar på. Sånt blir jag irriterad och arg över, för det är inte OK att göra så enligt mig.

Och eftersom jag skrivit att det är avslutat är det ju ingen mening att folk fortsätter med förslag, eftersom tråden är avslutad av anledning. Kläder är redan beställda så är inte till vidare hjälp att fortsätta med förslag eftersom kläder är beställda. Så är försent

• Redigerat 2023-06-06 11:43 av Fridaaaa
Scorpio97
8

Det vore roligt att höra vad det blev för kläder :)

//Jessie

beem
3

#62: Ofta är det bättre att inte bemöta. Det triggar bara.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris