Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 884 ggr
DesK
9

Det här med hövlighet…

Hövligt tilltall tycker jag är viktigt och trevligt. Här hemma och i vår omgivning tilltalar vi ofta varandra med hövlighet, t ex ”bästa Désirée…” fick mig en åthutning av en medlem inne på Matlust, när jag tilltalade personen på just det viset, för hen menade att jag var nedsättande och otrevlig, när jag skrev så. Blev förvånad och lite ledsen, har hövlighet och trevligt tilltal blivit omodernt?

/Désirée

Maria
8

Märkligt tycker jag.
Framförallt i skriven text så visar man extra hövlighet om man skriver "bästa". Iallafall i min värld.

/Maria

[Moon AppleGrey]
4

Det kan tolkas lite olika, beror på ordval men också sammanhang.

"Vännen", "gumman/gubben", "lille/lilla" är några sådana exempel.

Själv stör jag mig särksilt på när gamla (60 till 80+) ska tilltala en som "flicka lilla" trots att mam är vuxen.
Det låter så nedlåtande.

Just "bästa" skulle jag inte tänka något negativt om.

Lona
9

Det kanske är lite som med "Lilla vännen", att det kan vara sagt med ömhet eller vad man skall säga men även ganska nedlåtande. Värderingar som förändras - vilket sannolikt går betydligt snabbare nu än för några decennier sedan när inte internet fanns.

(Apropå "Bästa…" så fick min syster ett brev i tjänsten som var utställt till "Bäste bror och kollega…" vilket givetvis innebar att hon svarade med "Bästa syster…" Inte populärt mottaget hos en läkare av den äldre modellen! 🫣😁)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Moon AppleGrey]
6

Lättast är förstås när man kan höra tonfall, mycket svårare att avgöra folks avsikter via text.

NeferNefer
6

"Bästa" funkar bra för mig. Det som stör mig vad gäller "bästa" är alla brev jag får från olika organisationer och företag. De skriver nämligen alltid "bäste Nefer", trots att jag tycker att det framgår rätt tydligt av mitt namn att jag är en kvinna. Så fort jag ser att brevet börjar med "Bäste" åker det direkt i sopen, jag läser inte mer.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

oh-la
7

Snarare tänker jag att språk utvecklas. "Bästa" används sällan idag och dess status som hövlig hälsningsfras skulle jag tänka har sjunkit. Det handlar inte om att hövlighet har blivit omodernt, utan synen på vad som är hövligt kanske har ändrats i skriftspråket. Jag jobbar med kommunikation och arbetar aktivt med att utveckla och utbilda vår kommunikation. Att inleda med "bästa" ses som minst som högtravande. Jag har aldrig, vare sig till kunder eller leverantörer, använt "bästa" som hälsningsfras. "Hej…!" Är alltid gångbart oavsett mottagare.

beem
2

Om någon jag inte känner skriver "bäste beem" skulle jsg nog tolka det lite nedvärderande.
I skrift ser man ju inte heller miner vilket också ger plats för missförstånd

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

DesK
6

Tack för era svar. Förstår av det som ni skriver att det finns lite olika synsätt på vad vi uppfattar som hövligt och omtänksamt.

/Désirée

• Redigerat 2023-05-26 21:44 av DesK
[Moon AppleGrey]
2

#8: Helt klart.
Det är sannerligen inte lätt.

Sindri
4

Det är nog en generationsfråga, men bäste och bästa har för mig enbart positiva vibbar när det verkligen är personligt menat, men i reklambrev/mail är det påklistrat intimt och något jag verkligen inte uppskattar.
Hoppas den som hoppade på TS kan tänka om lite.

[Vandra i Skönhet.]
3

Jag håller med dig DesK och jag använde mig själv senast i går av ordet Bästa i en tråd. Läste precis inlägget på matlust och uppfattade det inte nedvärderande alls men vi är alla olika och mottagaren kan ta emot det på olika sätt.

Jag är av den generationen som fick lära mig att säga ni inte du idag har jag märkt att det inte alltid tas emot helt korrekt och på just forum försöker jag hålla ett lite modernare tal eftersom det finns så många yngre som inte är av samma generation och helt enkelt inte förstår. Ibland slinker det igenom ändå men i min vardag för jag mig med dom ord jag är uppvuxen med och har lärt mig.

Det går inte att lära gamla hundar att sitta heter det och det ligger mycket i det. Jag är uppvuxen med många gamla omkring mig och som ett exempel min gammelfarmor och gammelfarfar som föddes på senare 1800-tal dom var med i bilden och hade ett annat gammaldags språk och jag trivdes så bra med dom så helt klart lärde jag mig ord och uttryck och hövlighet som hörde den tiden till och det är jag både tacksam och glad för.

När vi lär in som barn och unga så sitter det i men så länge jag vet att jag bemött med hövlighet så får eventuella negativa reaktioner passera för vet jag att jag bemött hövligt så har jag och behöver inte förklara mig.

Jag ser att det är väldigt mycket nu som jag i uttryck och ord inte alls förstår eller vet vad det betyder från den yngre generationen och dom förstår inte oss lite
äldre alla gånger och ett ord jag använder ofta är eljest men det får jag vara lite försiktig med för yngre vet ofta inte alls vad det betyder så ibland får jag försöka tänka modernare men det är inte alltid lätt när man en gång lärt in det sitter där det sitter.

Sen kan jag tycka att mycket av den gamla hövligheten har försvunnit det känns trist och så är det i alla generationer ord byts ut som skrivs ovan och är man då äldre så har man svårt att ändra på sitt sen blir det lika för dagens unga när dom blir äldre så har dom i sin tur sina ord dom lärt och in kommer en ny ung generation som i sin tur har svårt att förstå dom.

Jobbigt läge som ungdomen uttrycker det eller öbah dubah fast dom två orden kanske inte ens används längre vad vet jag 😂

Fridaaaa
2

Nu vet jag att du skrev det till mig och du fick verkligen inte en sk "åthutning". Jag bad dig snällt att inte skriva det till mig, det är inte samma sak. Något jag ogillar starkt så är det när man förstorar upp, och förvränger vad som verkligen hände. Ja det är så det är i detta fallet.. Ja, jag tar åt mig detta, då jag absolut inte skrev på något otrevligt sätt utan bad dig bara snällt att inte skriva "bästa Fridaaaa" och att jag ansåg att det var nedvärderande/förminskande i sammanhanget, vilket jag förklarade.

Och sedan får man kolla till sammanhanget när man skriver "bästa ….." det är olika beroende på sammanhang när det lämpar sig enligt min mening.

#7 Precis - det är så det är i detta fallet, och håller helt med.

#10 Ingen som hoppade på TS.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-05-27 09:37 av Fridaaaa
DesK
10

#12 Jag instämmer med dig att jag ogillar när någon förstorar upp och förvränger vad som faktiskt skrevs eller sades. Det är precis det som du själv gjorde i den tråden och nu gör du det även i den här tråden. Beskyll inte andra för att göra det som du själv gör.
Ni som anser att tilltalet bästa…. är en generationsfråga, vilka ålderskategorier anser ni att dom är i som ser bästa…. som ett nedvärderande tilltal? Mina killar är i åldrarna 20-40 år, samtliga använder bästa… i såväl tal som skrift och det är alltid menat som en hövlighet. T ex när jag kommer in i köket på morgonen och någon av killarna är där, så säger dom alltid ”god morgon, bästa Désirée, hur är läget?”

/Désirée

Mandra
1

#6: håller helt med dig…hövlighet är inte densamma idag som den var förr.

Maria
12

Här är ett tillägg i iFokus Skrivregler.

"Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt."

/Maria

Mandra
2

#13: jag använder aldrig bästa/bäste…och vet inte om jag någonsin gjort det….jag är 70 år.

Mandra
1

#15: står det så…så himla bra!

Maria
8

För mig innebär ordet "bästa" enbart respekt och är ett positivt laddat ord.

/Maria

Pyttelite
4

Jag har oxå uppfattat kulturella skillnader och tolkningar kring hövlighet.

Den man som håller upp dörren för en kvinna anses göra det av hövlighet i stora delar av världen men i Sverige tolkas det olika.

I Sverige är nog mycket av det normala det informella och börjar man bli formellt hövlig då går tankarna gärna till en markering av något slag.

Jag har fördelen att arbeta inom flera kulturer och ser då att just hövlighet är ett begrepp som tolkas olika.

Vi vill alla visa hövlighet men gör det på olika sätt som ger lite varierade reaktioner och tolkningar. 😊

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Vandra i Skönhet.]
10

Många gånger kan man behöva läsa om ett inlägg som vid första anblick kan kännas nedvärderande eller provocerande och oftast när man läser det igen så är det inte lika laddat som när man först läste det så när jag möter sånt läser jag alltid om och många gånger tar det udden av mig att jag läst det lite fel, tagit åt mig helt i onödan.

#13 Det där låter så himla trevligt och familjärt av dina killar att säga verkligen fint och hövligt sånt blir man så innerligt glad åt 😎

Zadeira
2

Mycket av det som förut ansetts hövligt har är inte "modernt nog" nu. Jag vet många unga som idag blir förolämpade när man använder lite äldre ord och uttryck. För många är det liksom något äldre gör för att på nåt sätt sätta ungdomar på plats och visa sig "duktigare".

Kan också tänka mig att det har med språkutvecklingen generellt att göra. Det är ju många uttryck som inte används längre i modernt tal och använder man sådant så anses man vilja vara "förmer" som kan prata med "krångliga" och omoderna ord. Detr gäller inte bara över generationerna, utan kan vara jämngamla som använder "omoderna och svåra ord" och därför ses som om de tror de är något.

Mandra
2

#19: ja det finns definitivt kulturella skillnader.
1974 var vi på skolresa i Sovjet, första kvällen i Leningrad blev vi inbjudna till en rysk bröllopsfest som hölls i hotellet.
vi blev jätteglada förstås. :)

nåväl, när vi skulle gå så gick vi och tog farväl av värdparet. det gjorde vi genom att skaka hand med dom.
dom stirrade väldigt underligt på oss.
och man ska tacka, ta farväl och markera att man haft trevligt…så ska man pussa på kinden.
att skaka hand betyder att man inte haft trevligt.

så där gjorde vi bort oss totalt.

[Vandra i Skönhet.]
3

#21: Det ligger nog mycket i det och går jag till mig själv så är jag en väldigt strikt person i både kläder, tal och sättet att röra mig det är så jag är uppfostrad men som jag skrev ovan på forumen försöker jag ha lite modernare språk även om det ibland slinker igenom.

Svårt det här och tyvärr kan vi inte behaga alla alltid är det någon som kan ta vid sig så det bästa vi kan göra är att bara vara som vi är 😎

DesK
3

#23 Så är det ju 😊 och så kan vi göra som Maria säger i #15 😊

/Désirée

Fridaaaa
3

#13 Jag är 32 och använder inte "Bästa" och inget som används i min omgivning heller. Hör nästan aldrig det. Och jag som jobbar i hemtjänsten hör i princip aldrig det av de äldre heller. Så vet inte om det är generationsfråga eller om det är lite vart man bor, är uppväxt osv eller vad det kan vara. Samma med vissa andra ord.

"Vill gärna att du slutar med "bästa Fridaaaa", för mig känns det just nu som en förminskning." det är **inte ** att vara ohövlig.

Jag personligen gillar inte när någon säger "lilla vännen" eller "gumman" tex. om det inte är en gammal person som säger det för det ligger tror jag mycket i deras. Men skriver någon det på nätet, eller säger det till mig irl så blir jag inte glad, det är nedvärderande för mig.

Likaså "bästa" i vissa sammanhang, är för mig att man sitter på "högre hästar" och förminskar den man skriver/pratar med. Men så vi är uppväxta med helt enkelt.

• Redigerat 2023-05-27 11:54 av Fridaaaa
Fridaaaa
1

Så verkar vara olika vad man anser är hövlighet eller inte helt enkelt.

Fridaaaa
2

#13 Jag har inte förstorat upp något. Jag vet att det är riktat till mig eftersom det var mig du skrev det till. Men, du hävdar något som inte stämmer i #0. Jag gav en simpel förklaring, jag varken var otrevlig, ohövlig eller liknande. Jag läste exakt vad du skrev. Och som det framkommit i kommentarerna så anser man olika kring "bästa ….. " helt enkelt. Men, i ditt inlägg här i #0, gör du dig själv till offret. Du skriver inte "jag upplevde" utan du skriver som att det är såhär vilket blir fel eftersom det är din upplevelse. Det är många överlag på nätet dåliga på, att skriva " jag upplever" istället för "det är såhär" typ. För det är ju inte samma sak. Bara för att man upplever på visst sätt, betyder det inte att det är så, för man kan som personer uppleva samma händelse på olika sätt.

[Vandra i Skönhet.]
0

#24: 👍 😎

oh-la
6

Jag har också läst tråden inne på matlust och jag tycker nog att "bästa…" i den tråd deta talas om är nedlåtande. Det är inte "bästa…" självt utan i sitt sammanhang. När man ändrar sitt sätt att skriva och använder ett högtravande språk i kombination med en oönskad uppmaning "du behöver lära dig" , negativt laddade ord som "tyvärr" och negationer. Jag tror inte att någon vuxen tycker det är annat än nedlåtande att en annan vuxen tillrättavisar med den typen av skriftspråk. Jan tänker att efterföljande råd om terapi landar fel när tråden handlar om tips på recept. Självklart får man be om recepttipr även om man har stora begränsningar, eller ogillar viss mat, och självklart har man rätt att bara låta bli att skriva om man inte tycker att tipsen tas emot på rätt sätt. Vad någon behöver göra är bara intressant om det är en del av frågeställningen, annars behöver inte trådskaparen i den andra tråden inte göra någonting. Kanske är det så att i ditt huvud låter det mjukt och välvilligt, men kombinationen av ett ändrat tilltal och följande innehåll som egentligen inte är en del av grundfrågan kan det precis lika väl läsas som nedlåtande.

I våra utbildningar tas "bästa/bäste" upp som ett föråldrat och högtravande sätt att skriva, och då jobbar jag ändå på myndighet som man kanske ändå väntar sig viss byråkratisk anda hos.

Ordet "Ni" Är också ett intressant ord som tvärt emot vad denna tråd tänker används mer flitigt hos den yngre generationen idag. Man tar det som ett hövligt tilltalsord. Historiskt sett är det inte ett hövligt tilltal och de som vänder sig mest mot "Ni" är just den äldre generationen. "Ni" skapades i ett samhälle där titel var klass och där fin titel (eller din mans titel om du var kvinna) avgjorde din samhällsstatus. Du tilltalade inte en läkare med "Ni" utan med "Doktor" och hans fru som "Doktorinnan", "fru" om du var gift och " fröken" om du var ogift. "Ni" användes som tilltal till de titellösa och visade att du var av lägre klass än de med titel. Niade gjorde man även någon som stod lägre i hierarkin än man själv, exempelvis en kund till ett butiksbiträde. Det var ju svårt att veta om någons titel när man tilltalade denne, framför allt om det gällde en ny bekantskap. Det var genant att tilltala någon med fel titel. "Du"-reformen fick genomslag under slutet av 60-talet och innebar att niandet och det titelbaserade tilltalet dog.

Eftersom ålder verkar vara på tapeten är jag närmare 40 än 30 och skulle aldrig inleda med "bästa/bäste".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

[Vandra i Skönhet.]
2

#29: Det här med ni det fick jag lära mig att tilltala äldre om jag inte visste namnet men visste jag namn var det tant, farbror före som gällde alternativt Fru eller Herr.

Intressant hur olika det här ser ut helt beroende på vart man kommer från eller hur man är uppväxt och riktigt spännande att ta del av alla olikheter som det har bara i den här tråden.

beem
1

#22: Det kan bli väldigt fel i andra kulturer.

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

Jag tänker att just ordet tex "bästa Kalle" används mer beroende lite på samhällsklass man vuxit upp i.
Det är ju känt att det påverkar hur vi uttrycker oss men kanske mindre numera.

Sorgen är kärlekens pris

Mandra
0

#30: det där gällde i min familj/släkt också.
fick absolut inte dua mina föräldrar.

beem
1

#33: Det var spännande att höra då jag inte upplevt det själv eller hos någon i min omgivning.
Har då fått någon förklaring till varför du inte fick säga du till föräldrarna. Annan kultur ? Religiös tillhörighet ?

Sorgen är kärlekens pris

Maria
7

Sluta med att anmäla inlägg som inte bryter mot några regler.

/Maria

[Undertaker]
3

Allt jag tänker bidra med – efter att ha skummat igenom tråden – är att jag själv använder det av ren hövlighet i vissa sammanhang och även uppfattar det som något hövligt.

Medan till exempel ”lilla gumman/lilla gubben” enligt mig känns nedlåtande så fort någon använder det för att tilltala en annan vuxen. Sedan beror det alltid på sammanhang och om någon väljer att tolka tilltalet som nedlåtande kommer resterande text att tolkas i samma ton.

Calcifer
4

Jag kallade alltid mamma för tanten eller liknande - men skulle såklart inte göra det här. Kallar även min lillebror för snorunge, trots att han är 27. 😂

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
3

#36: Ja jag brukar säga "men vännen då, hur kan jag hjälpa" istället för lilla stumpan eller nåt. OM jag inte känner personen väldigt väl.

Mandra
0

#35: ?????

Mandra
0

#34: så vitt jag minns fick man inte säga du till någon vuxen på 50- och 60-talet.

Maria
1

#39 Varför skriver du frågetecken?

/Maria

[Shinigami]
2

tycker inte bästa är otrevligt och använder det när jag typ vill säga någon men är rädd att personen tsr illa upp

[Shinigami]
1

lilla gummben eller gumman känns som något man säger till sitt barn bara

vännen känns också helt okej enligt mig

Calcifer
2

Jag försöker lära mig att man inte ska säga tant eller gubbe. Jag säger det alltid med värme, för mig är det fina ord, men jag har förstått att inte alla gillar det så försöker säga dam eller herre istället.

[Vandra i Skönhet.]
5

#33: Föräldrarna sa jag du till men aldrig äldre det var inte passande och ohyfsat så fick jag lära mig och ärligt jag håller med det är betydligt finare om man tilltalar äldre med Ni. Det sitter så inrotat och känns mest naturligt när man är uppvuxen med det.

Släktingar där föll det sig naturligt att säga Farmor, Mormor, Gammelfarmor, Faster, Farbror osv men ordet Du användes sällan fast nu var inte mina släktingar såna att dom sa något mer än att jag kunde se en reaktion men hela min släkt har alltid vart underbara människor så råkade barn eller unga säga Du gjorde dom inte någon större sak av det mer än en släkting Farmors syster då den gången blev vi osams jag fick nog och sa Du med stora bokstäver och jag hade gått in i tonåren och tonåringar sätter man sig inte på så lätt alla gånger.

Hon hutade åt mig den gången men då fick hon svar på tal jag bad henne dra åt h-vetet och det skulle jag inte ha gjort för kära min tid vilket förfärligt liv det blev.

Hon var vänlig och snäll men en mycket nervös person medan min Farmor var lugnet själv och ibland lite trött och less på sin nervösa syster så Farmor tog med mig ut i fäxe ( ladugården på Hälsingemål) och tackade mig att äntligen någon vågade säga till hennes syster och vi skrattade gott både Farmor och jag där vi satt i fäxe och systern skulle bara veta hur roligt vi hade åt det där jag och Farmor då hade hon brunnit upp av ilska 😂

• Redigerat 2023-05-28 15:58 av [Vandra i Skönhet.]
[Vandra i Skönhet.]
5

#35: Fy så trist att läsa om anmälda inlägg i den här tråden som är så givande och spännande med alla tankar och olikheter som vi har. Jag ser bara väl mött av alla i tråden ingen bryter mot något tvärtom alla möts vi med våra tankar och det är något fint ❤️

Sånt här ofog anmäla inlägg på sajter då har man brist på egen sysselsättning och ni som anmäler gå och sätt er på något vasst för här har vi en diskussion som är givande så vad är problemet hos Dig/Ni som anmäler ?

Anmäl gärna bort detta inlägget också medans ni håller på det är bara ni som är förlorarna ni förlorar rösträtt enligt i fokus system inte jag men ursäkta och fy skäms varför försöka förstöra en bra och spännande diskussion genom att anmäla inlägg som inte bryter mot något alls ☹️

Mandra
0

#41: du skrev så här: "Sluta med att anmäla inlägg som inte bryter mot några regler."
och jag undrade varför bara. :)

Fridaaaa
3

#47 Säger inte det säg själv? Man anmäler inte inlägg som inte bryter mot några regler, bara onödigt.

Mandra
1

#46: jag undrar också vad som i denna tråd kan vara anmält? här har väl inte sagts något olämpligt?

Mandra
1

#48: undrade nog närmast VILKA inlägg som är anmälda?

Fridaaaa
4

#50 Vad spelar det för roll? Tror hon menar kommentarerna och inte inlägg.
(men vet att vissa skriver inlägg istället för kommentarer). Är väl admins ensak?

Maria
5

#50 Pelle Nyfiken 😉

/Maria

beem
0

Feltryck ?
Anmäl och Redigera ligger nära varandra.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-05-28 17:52 av beem
Maria
8

#53 Man måste väl bekräfta anmälan med ett tryck till?

/Maria

[Moon AppleGrey]
4

#54: Precis, det gör det.
Screenshot_20230528_180940_Samsung Internet.jpg

DesK
5

Även jag tycker att den här tråden har tagit oss vidare till intressanta spörsmål och visar på hur olika vi ser på hövlighet och hur man tilltalar människor som man möter.
Vad beträffar tilltalet till föräldrarna, så sa jag aldrig du till var sig far eller mor, utan jag tilltalade dem med: far vill kanske ha en kopp te?
Jag är född 1959 och av tysk/östeuropeiskt och svenskt ursprung.
Mina killar här hemma är fån Afghanistan och Eritrea, så de är muslimer eller ortodoxa kristna och alla använder vi tilltalet bäste eller bästa.

/Désirée

Mandra
0

#51: det kan ju spela roll så man får veta vad man inte får skriva.

Maria
8

#57 Man får inte bryta not iFokus Skrivregler.

/Maria

Tarotstollan
2

Jag lärde mig att säga tant och farbror och deras förnamn om jag visste det.

Det roliga var att jag kallade mormor för mormor men min morfar för farsan eftersom alla hans barn ropade det efter honom om det var något eller om han skulle komma upp från källaren där han var och pysslade med sitt.
Efter några år kom jag på att det hette morfar och då ropade jag det ibland när jag kom ihåg det men det blev aldrig riktigt normalt för mig.
Han sa aldrig något om det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Calcifer
3

#52: Nicke Nyfiken 😁

Mandra
1

#58: du det känner jag till…man får heller inte bryta emot gruppens egna regler eller mot svensk lag.
men det händer att man blir modererad, får något inlägg eller kommentar raderad, eller blir anmäld - trots att man inte bryter mot någon av dessa regler.
har hänt mig flera ggr.
därför jag frågade.

Maria
5

#61 Jag har ingen aning om orsaken bakom anmälan.

/Maria

Mandra
0

#62: ok.

Soligajag1
4

#13:

Jag håller med dig till 100 % Desk , det har ingenting med ålder att göra , tycker jag.
Mina barn är hövliga , har varit det sen dem växte upp .Idag är dem 38 , 36 och 29. Sedan är min pappa hövlig , mamma va det ( hon gick bort 2016 08 15)

Mina vänner är med hövliga , , vi är det mot varandra.

Är man hövlig och artig mot varandra så blir man bemött likadant.
😊😀
Detta är min åsikt.

HH 🙂

beem
0

#62: Synd det inte finns alternativ att markera dvs orsak till anmälan som bla Facebook har

Sorgen är kärlekens pris

Maria
4

#65 Spelar inte så stor roll tycker jag. Som administratör avgör jag själv om det är korrekt eller inte.

/Maria

beem
1

#66: Mitt svar var med tanke på att du skrev att du inte visste varför inlägget anmälts

Sorgen är kärlekens pris

Maria
5

#67 Jo jag förstår det😉

Kan vi återgå till det här med hövlighet?

/Maria

beem
0

#68: Hövlighet var det ja 🤔😊

kommentaren är till mig själv 😊 så det inte misstolkas

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-05-29 15:02 av beem
Calcifer
4

Med folk jag inte känner så bra är jag väldigt hövlig. Med mina närmaste vänner ska jag inte ens repetera språket vi ibland använder mot varandra.😂

Soligajag1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#70:

Härligt att höra 😊😂🤣😁

Det är så det ska vara , , Jag älskar att träffa folk , gå ut o käka med mina kompisar , , då busar vi och skrrattar åt tokigheter.

Även mina barn har varit med roliga saker som hänt .
Sen är jag inte direkt blyg utan älskar att diskutera om allt mellan "himmel o jord" 😂😊 - Du känner hela Västerås säger en utav mina söner , , skrattar gott och säger "morsan alltså , , 😁😂

Nu kom jag ifrån ämnet , , inte alls meningen .
Jag saknar min mamma så , , vi hade det så kul ihop, skrattade och gjordet allt . Hon va min bästa vän och mamma .

Jag ska nog skriva ett inlägg om detta , ,
Trevlig kväll önskas .
Hillevi

HH 🙂