Klimatsmart
Hur klimatsmarta är ni i er vardag?
Är det något ni tänker på?
Små saker sammantaget kan göra skillnad.
Vad gör ni för klimatet?
/Maria
Jag orkar inte tänka så mycket. Är så mycket annat i vardagen också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tänker på det när det gäller småsaker. Spolar inte så mycket vatten i onödan. Köper sällan kläder.
Handlar på second hand i första hand. Slänger sällan mat. Försöker laga saker innan jag köper nytt.
Jag gör det inte för min egen skull utan jag tänker mer och mer på framtiden. Kommande generationer.
/Maria
#2 Sånt gör jag naturligt, så tänker inte att det är för klimatet hehe
Jag gör nog mitt bästa utan att göra saker som kostar mer tid. Då jag nu bor hemma igen så är det inte alltid helt enkelt att fortsätta med allt.
- Undviker att slänga mat/ser till att allt används upp eller till exempel frukt och grönt landar i frysen om jag inte hinner äta det. (Min far är expert på att spontanhandla så jag har vissa veckor svårt att vinna och i slutändan slängs ändå mat…)
- Släcker lampor när jag lämnar rum. (Vilket inte alla här hemma gör…)
- Undviker att tvätta för ofta och kör bara fulla maskiner. (Återigen motverkas jag.)
- Köper egentligen aldrig kläder och när så ser jag till att det antingen är second hand eller undviker fast fashion.
- Duschar väldigt korta och svala duschar. Gillar inte heller att duscha så att klara det på under 5 minuter är enkelt.
- Brukar odla grönsaker själv vilket man tjänar bra på. Framförallt brokkoli och sallad.
- Köper bara närodlade produkter eller produkter som producerats här/i grannländer. Inte alltid möjligt men gör mitt bästa.
- Använder mobile, dator, etc. så länge det går och brukar även fixa småsaker med dem och det förlänger livet eller ger mig möjligheten att kunna använda dem längre.
- Lagar saker, både kläder och möbler.
- Äter inte kött, bara fisk (fast det är för att jag inte gillar kött ;)).
- Använder kommunaltrafik, går eller cyklar. Schweiz har en underbar kommunaltrafik så varför inte nyttja den?
- När jag väl behöver en ny möbel ser jag till att den gamla får ett nytt liv eller återanvänds om den är trasig och inte går att laga. Nu är det som tur är sällan jag behöver nya möbler.
- Tar alltid med mig en vattenflaska så att jag inte behöver köpa en ny. (Vilket nu inte bara gäller vardagen utan även resor och annars.)
- Beställer kranvatten på resturang. Är billigare/gratis och de slipper öppna en glas- eller plastflaska.
- Återvinner.
- Kollar förpackningars storlek/material när jag handlar mat. Ibland finns det alternativ som är bättre för naturen.
- Tar med mig kassar och fruktpåsar av tyg när jag handlar.
Jag gör dessa saker främst för klimatet, vissa även för mitt samvete och för att jag inte gillar att "slösa" pengar. Man kan säkerligen diskutera hur vida allt hjälper men det är de saker jag spontant kommer på som förhoppningsvis gör en liten skillnad.
I min familj är det dock bara jag och min mor som verkligen gör det och inte gillar att slösa pengar, mat eller saker.
Ikea, i alla fall här, har börjat med att ta tillbaka produkter i bra skick och ge dem ett andra liv. Säljs då billigare naturligtvis. Tycker att det är något väldigt bra och enkelt för att ge fler möbler ett längre liv.
#4 Om många människor gör lite kan det säkert göra underverk 🙂
/Maria
#5: Säkerligen. Redan att vara medveten om vad man gör är en bra början.
När jag ser #4 så är det mycket jag gör utan att tänka på att det är för klimatet utan är rena rutiner och så :)
Så ändrar mitt svar: Gör mycket men omedvetet hehe
Jag anser att vi alla måste göra vad vi kan och lite till, det är vi skyldiga våra barn och kommande generationer. Jag äter mest vegetariskt och undviker att kasta mat. Är sparsam med el, använder t ex sällan ugnen, utan använder mikron och min Crock Pot så ofta det går. Efter samråd med mina döttrar, varav den ena har universitetsutbildning med en hel del kring miljön och klimatet, så fortsätter jag att köra min dieselbil, som är mycket snål, drar 0.50 /mil och mindre vid långresor. Sorterar och återvinner så mycket som möjligt. Köper aldrig engångskassar, utan har alltid med mig egna kassar till butikerna.
Gör det mesta av det som #4 beskriver och har gjort i många år, utan att direkt tänka på att det är bra för miljön.
Tillsammans gör vi skillnad!
/Désirée
#7: Jag måste medge att jag gör det mesta för att allmänt spara eller för att jag uppfostrades så. Min mor har alltid varit sparsam. Inte snål utan bara sparsam för att man inte ska slösa på resurser. Klimatfrågan fick mig för några år sedan att tänka mer aktivt på vad jag gör men jag anpassade inte mycket. :')
samla regnvatten är bra för ute växter och inne växter - då spar vi på vattnet
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Vi sopsorterar, försöker ha så lite matsvinn som möjligt, tar alltid med egna kassar till mataffären, vi handlar från Matsmart då och då. Sen är det ju bra för klimatet och Jorden att inte skaffa barn, så där är jag ju klimatsmart 😁även om det inte är därför som jag ej har barn.
/Christina
Jag tänker på det mest hela tiden mer eller mindre optimistiskt. 🙂🍀 Det blir småsaker, javisst, men många kan med små saker göra skillnad.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kör inte bil. Källsorterar. Äter inte kött. Tänker på el- och vattenförbrukning. Tar med egna kassar till affären. Köper närproducerat. Handlar kort datum eller på t.ex Matsmart. Tar med egen vattenflaska.
Det är väl saker jag kommer på att jag gör. Sen är det mycket som går av bara farten😊
Försöker verkligen att blir bättre på att inte glömma bort mat längst in/ner i kylen så det hinner bli dåligt och behövs slängas.
/Fia ☁️
När jag bodde hemma eller om vi är på semester hela familjen och vi alla ska kvällskissa ungefär samtidigt (4 vuxna) så spolar vi inte emellan om man bara kissa. Fatta så mycket vatten en spolning tar (om man nu inte har en snålspolande toalett), och om vi tre-fyra vuxna då skulle gå på raken och spola mellan varje kändes extremt onödigt.
En del tyckte det är äckligt, men jag är uppväxt med äkta, gammeldags utedass i sommarstugan och kan säga att DET är äckligt, men att kissa i samma ospolade toalett är ingen fara när det är med ens egen familj och det är helt färskt kiss.
Försöker också hemma att inte spola var gång om det är kiss. Jag tar vätskedrivande så på förmiddagarna generellt kan jag springa flera gånger, vilket känns väldigt onödigt att spola för.