Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: ordet-är-fritt-väl-valda-ordbilder-musik-och-film
Läst 345 ggr
Maria
4

Händelser vid vatten

De flesta jag pratat med lovordar denna serien.

Jag tycker den är urusel😃

Jag väntar bara på slutet så man får reda på vem som är mördaren/mördarna.

Är det någon annan som följer den och vad tycker ni?

/Maria

MonicaLagerquist
2

Jag gillade inte den heller.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Jag har inte läst boken och det kanske man borde gjort innan.

/Maria

Lona
1

#2: Jag har visserligen inte sett serien (än) men ofta tycker jag snarare att det är en nackdel om man har läst boken, åtminstone om det var nyligen.
Det blir ju aldrig riktigt som man själv föreställt sig, jag brukar bli besviken när man ser filmen/serien.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
0

#3 Jag med men jag tänker att boken måste vara 100% bättre 😉

/Maria

Sindri
2

Jag har lyssnat på Rolf Lassgårds uppläsning av boken och tyckte den var helt enormt bra. Har sett fram emot serien så mycket, och var så glad att Lassgård är med, men nu har jag hört så mycket negativt så jag tvekar om jag skall låta serien sabba något.
Men boken är så himla bra (som nästan allt Kerstin Ekman skrivit), läs den gärna.

Maria
2

#5 Jag håller med om Kerstin Ekmans böcker men just denna har jag inte läst.

Skulle vara kul att höra någon dom både sett och läst

/Maria

Sindri
2

Vi tänkte börja titta när alla avsnitt finns ute.

Maria
2

#7 Så hade vi tänkt att göra också men jag missade att det var sex avsnitt. Trodde det var fyra och tyckte den slutade så konstigt 😃

/Maria

Tarotstollan
2

Jag har läst boken för många år sedan men kommer inte ihåg vad den handlade om.
Jag hade tänkt se den men missade början, så kanske att jag tittar senare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2

Nu har jag börjat titta, är på avsnitt två. (Finns på SVTPlay)
Det var iofs länge sedan jag läste boken men jag tyckte att den var bra. Kerstin Ekman har ofta en viss…"stämning" i sina böcker som serien helt saknar.
Den bara segar sig fram liksom, jag minns heller inte att boken var så stereotyp avseende norrlänningar.
De är ju inte lokala byfånar så fort man passerar Dalälven. 😉😮

Maria
3

I serien får man nästan känslan av filmen "Den sista färden"😃

/Maria

aggeelin
3

Jag läste boken 1994 och tyckte mycket om den eller - den var bra och han en obehaglig känsla.

Min man tycker att serien är fantastisk men jag är inte så imponerad.

Det märkliga är att det är 18 är mellan händelserna i boken, Annie 1973 ser ut som 25 och Annie 1991 ser ut som 70 år.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soligajag1
1

Jag försökte lyssna på boken , slutade efter 5 minuter , inget för mig .Satt på Svt play , , men tyckte inte det va nåt för mig . Så jag kommer inte att lyssna på boken eller titta på serien.

HH 🙂

Maria
2

#12 Det har jag inte tänkt på men det stämmer ju.

/Maria

Lona
4

#12: Ja, vissa har åldrats väldigt, andra nästan inte alls. Det gör att det blir svårare att hänga med. 🤨

Maria
1

Så nu har väl de flesta sett slutet
Vad tyckte ni?

/Maria

aggeelin
1

Jag som läste boken -94 tycker inte alls att serien är lika bra som boken. Min man tycker att serien är fantastisk.

Maria
1

#17 Tänk så olika😄
Jag har inte läst boken och tyckte serien var mest seg.
Samtidigt såpass fångade att jag var tvungen att se alla avsnitt.

/Maria

aggeelin
1

#18: serien är till viss del lik boken. Jag blev nyfiken så jag har lyssnat på boken för någon vecka sen. I serien försvinner Annie i avsnitt två. I boken försvinner hon när det är knappt 25 % kvar av boken och annan skiljer sig.

Maria
1

#19 Aha.
Kanske får läsa boken😉

/Maria

Vixxen
0

Gillade inte serien alls.

Maria
0

#21 Nej, sammantaget var jag ganska besviken.

/Maria

Vixxen
0

#22: Håller med dig helt!

Sindri
2

Nu har vi sett hela. Jag tyckte det kändes ungefär som att läsa en roman i "Det Bästas" tappning. (För de som inte känner till det så är Det Bästa (Readers DIgest) en gammal tidskrift som hade pippi på att göra lightversioner av klassiska romaner.)

Det var alltså en besvikelse, man har utelämnat så mycket, vissa personer finns inte ens med. Många stämningar är borta och landskapet som spelar så stor roll i Kerstin Ekmans böcker har fått träda tillbaka.
Personer som iofs inte har så mycket att göra med handlingen betyder ändå mycket för hela atmosfären.

Och som sagt var har man inte varit noggrann vid rollbesättningen.

Jag har inte läst boken, men lyssnade på Rolf Lassgårds inläsning i Radionovellen - den var magnifik. (Finns tyvärr inte kvar på SR Play)
Jag uppfattade den då inte som främst en deckare där man skulle komma fram till gärningsmän. Det var mer om människor, landskap, omständigheter, livsbetingelser.

aggeelin
1

#24: jag såg "eftersnack" med Kerstin Ekman som skrivit boken och visst handlar boken om landskapet.

Totum
5

Jag har sett serien och tyckte den var ganska bra.
Men, jag kan inte riktigt förstå varför norrlänningar, nottbottningar i det här fallet. ska uppvisas som långhåriga, skitiga, ruffiga suputar som bor i nerfallna och omålade hus och ”pippar” så fort de har läge. Tycker att så även var fallet i filmerna Jägarna. Det är en rätt så felaktig och förnedrande bild av norrlänningarna. Det förtog mycket av handlingen för mig.

Sindri
0

#26: Det utspelar sig i Jämtland, det är där Kerstin Ekman har bott länge. Därav närheten till Norge. Inspelningen har dock skett i Norrbotten.
Men du har rätt om typgalleriet. Nu har jag dock råkat bo en stor del av min barndom i Norrland och jag har tyvärr sett rätt mycket av det typgalleriet du beskriver.

Totum
1

#27: Ok. Tog miste på om det var i Jämtland eller Norrbotten, gränsen till Norge är lika nära i båda länen.
Jag är Norrlänning och känner inte alls igen typen av människor.

Soligajag1
0

#26:

Jag håller med dig i allt.
Kan säga såhär , , tur att man inte är svensk , ,
🤨

HH 🙂

Soligajag1
0

NU har jag tittat på denna serie , ,

INGET som jag tyckte om , men ville ändcok se slutet , , som va mysko??

🥲🤨

HH 🙂

Maria
1

#30 Tyckte du slutet var mysko?

/Maria

Soligajag1
0

#31:

Ja , , verkligen ! Och sorglifgt , , ,

😥🥲

HH 🙂

Maria
2

#32 Ja sorgligt men man fick ändå reda på vem mördarna vara. I detta fall två stycken.

/Maria