Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: bilder-musik-och-film
Läst 220 ggr
DesK
2

Skådespelarbedrifter?

Råkade komma i diskussionen på Fb ang Tom Hanks i A man called Otto och Rolf Lassgård i En man som heter Ove. Jag är inte speciellt förtjust i Tom Hanks, men det kan bero på att han är med i flera filmer som jag inte kan uppskatta. Rolf Lassgård är jag däremot väldigt förtjust i och jag uppskattar flera av hans rollprestationer, men inte alla, t ex uppskattar jag inte alls En ma som heter Ove. På Fb fick jag på näsan därför att jag inte uppskattar Tom Hanks och dessutom hade fräckheten /dumheten att jämföra Hanks med Lassgård. Den förra har ju vunnit ett antal Oscars mm, den senare är väl mest känd i Norden och Tyskland.
Så till min fråga! Gillar någon av er allt som en viss skådis har gjort, eftersom skådisen ifråga har vunnit diverse priser, eller gillar ni en del, men annat inte?
Måste man verkligen gilla en skådis som har vunnit diverse priser, eller får man vara ifrågasättande och kritisk?

/Désirée

Carmarino
2

Det är många skådisar som vunnit priser och som höjs till skyarna av nästan alla som jag inte tycker om, nästan oavsett vilken roll de spelar. (Samma med musiker/sångare faktiskt.) Så visst får man vara både ifrågasättande och kritisk. Alla har inte samma smak.

Har inte sett varken En man som heter Ove eller A man called Otto, så jag kan inte bedöma deras skådespelarinsatser i de filmerna. Däremot tycker jag Tom Hanks har gjort ett antal bra filmer, men jag har inte sett alla han gjort. Har inte sett särskilt många filmer med Rolf Lassgård, så jag kan inte säga så mycket om honom.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
5

Haha så olika vi är. Jag gillar allt jag sett med Tom Hanks😃 Han är nog en av de få.

Jag tänker att historien om Ove är så underbar och kommer på detta vis nå en större publik. Vi här hemma kommer nog alltid föredra Rolf Lassgård i rollen.

/Maria

Magi-cat
3

Jag är urdålig på film och skådisar, men så mycket kan jag säga, att det spelar INGEN som helst roll om de vunnit priser eller inte för vad jag tycker om dem! 😎🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
3

Jag gillar av någon anledning inte Angelina Jolie. Jag vet att hon vunnit en massa priser och är en bra skådespelare, men jag personligen gillar henne helt enkelt inte. Man måste verkligen inte gilla någon bara för att de vunnit priser och är hyllad av de stora massorna.

Finns skådisar jag älskar som aldrig vunnit några stora priser.🤷‍♀️

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
2

Jag tycker att det är naturligt att ha en personlig preferens även när det gäller olika skådespelare. Jag gillar Tom Hanks och tycker att han känns sympatisk som person och är rolig och trovärdig att titta på.

Rolf Lassgård har jag alltid haft lite svårt för. För mig känns det alltid som att han "spelar teater", och det ska det inte göra om/när det är en bra skådespelare.

Sajtvärd Katter iFokus

DesK
4

Det är så intressant och roligt när vi kan samtala så här och inte dömer ut varandra, tack 🙏

/Désirée

Maria
4

#6 Jag håller med.

Jag ogillar verkligen Tom Cruise men mot min vilja måste jag tillstå att han är en briljant skådis.

/Maria

DesK
3

#7 Det är som jag och Richard Gere.
Kom att tänka på Elvis Presley, han är också en sån där person som jag inte kan med, visst hade han en fantastisk röst, men f ö en dålig utstrålning, ännu sämre blev den, när han skrattade ut en tjej i sin doakör, så oprofessionellt och rent elakt gjort. Troligen gjorde han det p g a att han var illa berusad av droger och /eller alkohol, men det är ingen ursäkt. Ser och lyssnar mycket hellre på Christer Sjögren.

/Désirée

Maria
5

#8 Haha, hör jag Christer Sjögren stänger jag av😉

/Maria

DesK
2

#9 Tänk så olika vi är i tycke och smak, trots att vi är så lika i värderingar och omtanke om våra medmänniskor 😘

/Désirée

Soligajag1
2

Det är så kul att vi alla tycker olika . Det är ju så det är med oss människor , vi har olika smak och olika åsikter om film, skådisar .

Tom Hanks tycker jag är en bra skådis , han har gjort många bra filmer - Rain man tex ,
Rolf Lassgård är min favorit ,
Alla deckare han har gjort , ”En pilgrims död” , tex .

En annan är Richard Gere .

HH 🙂

Maria
4

#10 Det är väl lite uppfriskande med olikheter 😃

Min man och jag är otroligt olika i sättet.
Grundvärderingar har vi samma men personligheterna…där är vi som natt och dag.

/Maria

OberonsMatte
2

#11: Du menar att Tom Cruise var bra (i Rainman). Det håller jag med om.

Sajtvärd Katter iFokus

Soligajag1
3

#13:

Ja , ber om ursäkt . Såklart va det Tom Cruise.
Jag tänker självklart på "Forrest gump" , en annan film jag gillar med honom är "Sömnlös i Seattle" .

HH 🙂

Soligajag1
2

#12:

Det är ju perfekt . Olikheterna dras till varann.

Tänker på min mamma och pappa . Jag är en horoskop människa .
Min mamma va stenbock och min pappa är oxe.
Dem passade ihop som "hand i handske" .
Hörde sällan dem tjafsa eller gräla.
Dem hade varit gifta i ca 65 år när mamma gick bort.
Jobbigt när ens man/ fru går bort efter att man tillbringat ett liv ihop.

Vi barn stöttade och tröstade pappa . Stöttar även honom idag , han är 94 år och kämpar vidare .

Nu gick jag ifrån ämnet men men , , där va mamma och pappa olika vad det gäller film och Tv . Mamma älskade att titta på serier .
Pappa gillar western filmer.

HH 🙂

Maria
4

#15 Jag är Fisk och min man Lejon. Ska visst inte vara en så bra kombo😉

/Maria

DesK
3

Tom Cruise medverkar i Rain man och Tom Hanks i Forest gump och Sömnlös i Seattle.
Min man var Vädur och jag är Lejon och mina döttrar är Fiskar.

/Désirée

Magi-cat
2

Jag försöker komma på några filmskådisar jag "gillar". Kommer bara på Patrick Stewart, Marina Sirtis, Kate Mulgrew … 🤓🙂 (Star Trek)

Maria
4

Jag älskar dame Maggie Smith 🙂

/Maria

OberonsMatte
3

En skådespelare jag gillar som varken är rolig eller snygg är Anthony Hopkins. Han är bara bra. Väldigt bra i När lammen tystnar och Återstoden av dagen.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
1

#20 Just det, han är bra, enastående skådespelare! "När lammen …" (alldeles för hemsk) har jag inte sett, men en hel del bra har han gjort …

Soligajag1
2

#20:

Ja , honom glömde jag , Anthony Hopkins .
Han är en utav favoriterna .

HH 🙂