Kaffe = Livskvalitet?
Bild från pixabay.com
Många är det som börjar dagen med en kopp som sedan följs av flera under dagen.☕
Är du den som har svårt att se att en dag skulle fungera utan den bruna, lite bittra drycken?☕
Vad säger du om du får veta att kaffebönan har svårt att klara det allt varmare klimatet på jorden? 😵💫😱
Som tur är är forskarna också kaffedrickare, de jobbar med att ta fram nya kaffebönsorter! ☕😃
De har hittat en annan sort än Arabica, som är den mildaste och vanligaste sorten, som ska tåla varmare klimat, Liberica. De undersöker nu om den kan ersätta den populära Arabica-bönan. "Smaken är det inget fel på, betonar Alexandre Antonelli och fastslår att den nya upptäckten ”mycket väl skulle kunna vara framtidens kaffe”. Det kanske löser sig då! 😃☕
https://marcusoscarsson.se/just-nu-orovackande-uppgifter-for-kaffealskare/
"Kaffe är en av de mest populära dryckerna i världen och det ligger på andra plats i rankningen av de mest omsatta och efterfrågade varorna på marknaden, bakom endast olja."
"Vem dricker mest kaffe i världen? Här är rankningen!"
Vi är inte värst i Sverige, men vi kommer med på 10-topplistan. 😃☕
💖🧡💛💚💙💜
Jag kan inte vara utan kaffe. Dricker 4 koppar om dan. Då både bryggkaffe och kaffekapslar. Med lite grädde.
Jag lever främst på te och tar sällan en kopp kaffe.
Jag dricker sällan kaffe numera. Kanske en gång i månaden eller mer sällan.
Min man däremot dricker mycket kaffe fram till sen eftermiddag.
/Maria
Jag snittar oftast på en kopp om dagen. Ibland två. Och ibland så dricker jag inte kaffe alls. Just nu är jag inne i en sån period när jag inte är sugen på kaffe.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Här går det åt mycket kaffe, men som väl är har jag barn och barnbarn, som passar på att handla till mig när de hittar rätt kaffe till extrapris.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har alltid tyckt att kaffe smakar jätteilla så det har jag inte ens hemma och dricker det aldrig.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Älskar kaffe! Började dricka kaffe först när jag var 39, innan dess tyckte jag det smakade illa. Drogs in i det härliga "kaffeträsket" en gång när jag smakade en espresso som min man beställt på ett fik, och då tyckte jag det var jättegott. Dricker alltid starkt kaffe, skulle aldrig ha i rent socker men en skvätt mjölk kan gå an ibland.
Dricker 1-2 koppar om dan och varje gång jag tar mig en kopp kaffe är en höjdpunkt i vardagen 😊
Skulle jag inte dricka kaffe på en dag så får jag huvudvärk 🙄
/Christina
Förut så var det så, farsgubben kallade mig inte för kaffesvamp utan anledning.
Numera dock så dricker jag bara te.
Kan hända att man tar en kopp kaffe (svart) på stan, men det är inte speciellt ofta.
Går i perioder en hel del. Kommer ihåg hur jag avskydde kaffe för något år sedan men har insett hur kaffe hjälper mig när jag är på lite sömn.
Dock klarar jag inte av svart kaffe utan det blir mest kaffe med mjölk och socker. Just nu är jag i en liten blandad period mellan te, kaffe och varm choklad.
Är en te drickare av stora mått, kaffe dricker jag bara när jag blir bjuden ca 1-3 ggr om året (och om det inte finns annat att dricka) och då dricks det svart.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag gillar inte kaffe. För mig är det alldeles för bittert och starkt. Te är inte heller någon favorit.
Däremot gillar jag kaffesmak i bakverk, choklad, kaffedrinkar och liknande. Jag lärde mig dricka islatte men då är det sötning och så mycket mjölk att jag inte vill kalla det för kaffe
På mitt första sommarjobb drack alla kaffe. Jag antog att kaffeautomaten hade varm choklad också och tänkte att då ser det åtminstone ut som att jag dricker kaffe. Tyvärr hade denna automat bara kaffe, och det fanns inte ens mjölk. Men jag tog ändå en kopp kaffe för att "passa in" och tänkte att det inte kunde vara så illa
Dagen efter hade en äldre kollega köpt en flaska saft åt mig. Vad jag tyckte om kaffet var tydligen inte så diskret, haha.
//Jessie
Gillar inte kaffe, isåfall ska det vara Chocesso (tror jag det heter) blandning mellan varm choklad och kaffe.
Tjena^^
Min man dricker mycket kaffe. Vi har olika "apparater" hemma.
Min bror och svägerska har varit här i två dagar och det har blivit mycket kaffe.😉
Jag drack mycket kaffe förr. Gärna starkt kaffe utan mjölk eller socker. Espresso var en favorit.
Efter jag opererades för en hjärntumör så har smaken ändrats. Dricker numera sällan kaffe. Blir jag bjuden så dricker jag men gärna med mjölk i.
/Maria
Älskar kaffe, men kan inte dricka så mycket pga att då får jag ont i magen, men dricker 1-2 koppar i snitt, ibland någon mer, per dag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag dricker inte kaffe. Dricker inget varmt alls. Just kaffe har jag aldrig tyckt om. Te går om det är typ hälften mjölk i så det inte är så varmt 😁
/Fia ☁️
För mig är kaffe helvetet.😃
#16 Varför?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag häller i mig alldeles för mycket kaffe egentligen men på något vis är den en helig dryck och jag kör kokpanna på spisen sen många år och ett bryggkaffe det skulle jag inte få i mig så bjuds det så tackar jag nej och ber snällt om en kopp te eller ett enkelt glas vatten 😎
Jag dricker endast på morgonen men det är omåttliga mängder som går ner men efter klockan 07 då får jag bromsa in för annars så sover jag inte på kvällen och alla vet vi också att kaffet det rinner rakt genom kroppen så ska man ut sen och jobba eller göra något annat får man tänka efter lite hur mycket kaffe man häller i kroppen innan man går ut för den där heliga drycken den är inte alltid helt nådig hur god den än må vara 😂
Jag är en tedrickare av stora mått men dricker kaffe (gärna capuccino) om jag är på restaurang eller tar en fika på stan. I stallet blir det av någon anledning alltid kaffe. Det ska vara med mycket mjölk, på sista tiden har jag upptäckt havremjölk som ger en "rundare" smak. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
näej är ju barn 😁
#17: Gillar bara inte smaken.😁