Dramaten
Någon som använder en? Mina knän har blivit sämre så tänkte investera i en. Jag bor 1.5 trappor upp och det är stentrappor. Funderade först på en såndär trappklättrare (med 3 hjul på varje sida) men läste att de för en del väsen så kan vara bättre med en med stora hjul istället i stentrappor. Någon som har erfarenhet av att dra upp väska för trappor? Sen har jag sett sådana med 4 hjul som man skjuter framför sig som en barnvagn typ. Det ser fiffigt ut! Men då är hjulen av normal storlek så det kanske blir jobbigare upp för trappan?
Kort och gott, vad är era erfarenheter av olika dramatenväskor? Berätta och tipsa!
Jag har en och skulle inte klara mig utan den!
Hjulen är det som brukar gå sönder först, de brukar hålla ca 2-5 år. Jag har oftast mina lastade till max och den jag har nu skall tåla upp till 30 kg.
Jag drar min uppför trappor baklänges (självklart) och visst kan den dunsa lite grand men det styr man ju lite själv med hur hårt du drar uppför.
Stora hjul är bättre inte bara för trappor utan när du skall dra den över trottoarkanter, grus, iskanter och hål mm.
På vintern är det jättejobbigt att dra över allt grus och iskanter.
När det lutar uppför är det bekvämare och lättare att köra den framför sig (som en barnvagn) istället för att dra den, då det är jättetungt. Kan vara lite vingligt innan man vant sig men klart bättre för rygg och axlar, då man vrider sig lite åt sidan när man drar den.
Jag har bara haft 2 hjuls väskor.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-09-03 21:58 av Tarotstollan
Skall väl också tillägga att väskan kan spricka rätt fort beroende på hur mycket man lastar i den.
Dessutom föredrar jag väskor med stora fickor och framför allt dragkedjor. De med snören är lättare att dra upp men då måste de ha en låsknapp annars går snöret upp så fort man börjar dra väskan, en liten tygflärp (eller vad de heter) låser inte fast snöret utan går bara upp.
#1 vad för storlek på hjulen tycker du är bra? Är det inte ett rent helvete att kånka upp 30kg för en trappa? Jag skulle gissa att jag oftast handlar 10-12kg men mina knän pallar det inte i ryggsäck längre. Vad för prisklass brukar du köpa dina väskor i? Jag har tittat lite på Rolser och är rätt sugen på en från dem. Däremot har de sådandär dragsko som du inte verkar tycka är bra.
Jag har köpt mina vagnar på Clas Ohlson och tagit dem som de haft.
Den vagnen jag har just nu har 15 cm hjul, vet inte om det finns större.
Visst är det tungt, men jag vilar mellan trappstegen om jag måste, bor på 2:a våning.
De jag har köpt har legat runt 500 - 600 kr men tror att de är dyrare nu.
Några märken på dem har jag faktiskt inte tänkt på, den jag har nu heter Gimi och det var en liknande innan men den senaste är sämre.
Den har mindre lock över matvarorna, mindre tygkant som håller upp metallstången inne i påsen vilket gör att den ofta ramlar ner om man inte sätter fast den ordentligt innan man lastar i varorna, dessutom sitter en ficka på sidan istället för längst ned som det var innan och det var mycket bättre. Nu är den fickan inte mycket till hjälp om man har lastat fullt med varor då de trycker på den fickan så det går inte att lägga något i den.
Ser att jag skrev lite konstigt i #1. Det finns ju inga dragkedjor som stänger väskan, bara på fickorna. Den första hade ingen dragsko alls och den jag har nu har det, antar att det är bättre än inget men jag vill kunna dra åt och sätta stopp på dragskon, det har jag kunnat med en tidigare och det kändes tryggare.
#4 Borde nog satsa på en modell med stora hjul för att lättare kunna dra den upp för trappan. Och att väskan sitter ordentligt i metallramen. Är ju bra med större hjul när det snöar också. Snöröjningen hinner ju inte alltid med när nytt faller så skönt om man slipper ploga sig fram med vagnen 😅
Ja, det är inget ovanligt att jag fått ploga mig fram med Dramaten på vintern.
Ofta har jag fått gå i hjulspåren på gatan för att överhuvudtaget kunna ta mig fram innan de plogat trottoarerna och ibland hjälper inte ens det.
Detta gör ju att det är extra tungt att dra på den.
En annan sak som jag kom att tänka på nu när jag ändå håller på och gnäller.😉😁
Nu när hösten kommer så är det inte ovanligt om det dessutom har regnat att löven fastnar runt hjulen och kan packa ihop sig rätt bra inne i hjulhuset, så hjulen har svårt att gå runt. Då är det bara till att ta och gräva loss löven även om det kan vara ganska så äckligt emellanåt, jag brukar spola rent i hjulhuset när jag kommer ihåg det.
Jag gör det i badkaret eftersom det skvätter rätt bra.
En sak till som jag missade, se till att det är en hård bottenplatta som väskan står på, vet inte om det bara är de stora som har det. Alla mina små Dramaten har inte haft någon platta, så de bara hänger i luften och väskan blir ganska så fort trasig.
- Redigerat 2022-09-04 17:47 av Tarotstollan
#8 Är bara bra att du "gnäller", så vet en oerfaren vad man ska titta efter! Har handlat med en vanlig resväska någon gång och de hjulen är ingen hit.
Är den här jag funderar på: https://shoppingvagnar.shop/product/rsg-logic-mf/?v=f003c44deab6 Tycker du den ser vettig ut eller är det nåt du spontant känner "det där kommer bli problem"?
Hjulen på den Dramaten som hänger på kundvagnen är mindre och annan modell på än den som visas från sidan.
Priset är verkligen saftigt, dessutom ser det inte ut som att det finns någon hård platta under kassen.
Har du möjlighet att gå och kolla i en väskaffär på de modellerna de har där eller i affärer typ Ekohallen, Coop eller så så kan du titta på dem ordentligt istället för att skicka efter.
Jag gillar storleken på de stora hjulen men personligen hade jag inte köpt den väskan utan att kunnat titta på den ordentligt innan.
#10 Bilden på väskan som hänger är bara för att visa kroken, de har samma bild på alla modeller med krok. Jo, jag hade velat kolla in den på riktigt så tittade på deras lista på återförsäljare. Väskshopen i Karlstad som ska ha dem, säljer dem tydligen inte för jag mejlade och frågade så finns inget ställe inom rimligt avstånd som jag kan titta in. Priset gör mig inget om jag får god kvalité med smarta lösningar. Jag betalar gärna för något jag kommer använda mycket. Vad jag kan se på deras reklamklipp verkar det som om det är något i botten på själva väskan, men tror inte det är något hårt. Kanske bara som ett sittunderlag :P Jag får försöka se om jag kan hitta några foton från insidan någonstans.