"Tidningar för män"?
Det finns ju en uppsjö med tidningar vars främsta målgrupp är kvinnor, lite allmänorienterade med recept, artiklar om allt möjligt, intervjuer, mode och skönhet, lite skvaller mm.
Olika inriktning mot olika åldersgrupper och så vidare men ändå ett ganska likartat upplägg. (En del av dem riktar sig väl till hela familjen men läses främst av kvinnor.)
Men - vad finns det för motsvarighet för män? Lite lättsam soffläsning som inte är specifikt inriktat på ett visst intresse (jakt, golf, bilar etc)?
Eller finns det ingen marknad för det?
Café?
("Damtidningar" och "herrtidningar" är ju definitivt inte varandras motsvarighet, dessutom förmodar jag att de "klassiska herrtidningarna" har försvunnit från många tidningsställ, folk använder sig av internet numera.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-06-13 12:32 av Maria
Du har några exempel och tolkning i länken nedan:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Bra fråga!
Nu var det ett antal år sedan jag bläddrade i Café eller Slitz men så som de tidningarna såg ut då så kändes de rätt så "meh". Som en snask-blaska med en polerad image som gjorde den "safe for work".
Nu målar jag med den stora fördomspenseln här, det är jag väl medveten om, men kan det vara så att många utgivare sitter fast i de befästa könsrollerna?
"Kvinnor är kvinnor vilket betyder att de vill läsa om skvaller, skönhet och mode, hälsa, inredning etc. medans män är män och läser inte mer än de måste. De väljer då en tidning om just jakt, golf, motor eller sport som troligtvis kommer bläddras igenom inne på dass."
Jag hoppas jag har helt fel här. 😳 Det var som sagt många år sen jag bläddrade i såna här livsstilsmagasin, oavsett målgruppen.
// Harley
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske är genren större utomlands:
https://www.presseplus.de/blog/die-10-besten-maennerzeitschriften-in-deutschland/
Svenska alternativ:
Och sen en helt OTmärkt tysk video.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-07-11 12:54 av Pyttelite
#2 Jag tror tyvärr att du har mycket rätt i dina tankar.
/Maria