Plastkassar
Bruket av plastkassar har minskat rejält glädjande nog.
Köper ni plastkassar när ni handlar?
/Maria
Vårt lokala ica har tagit bort plastkassar helt och erbjuder bara papperspåsar. Jag har alltid ryggsäck och en extra tygkasse när jag handlar. Har inte köpt plastpåse på flera år.
Nej aldrig. Tar alltid med mig tygpåse och om jag glömmer så köper jag papperspåse. Har nog gjort såhär i ca 5 år nu.

Det r många år sen jag använde en plastkadsr.
Vet inte ens om affären har plastkassar
Stolt ägare till tre La permer
Aldrig. Jag har tygkassar. Ibland använder jag plastkassar som hör till vår återvinning - de används då många gånger innan de används till plaståtervinningen.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag/vi använder heller aldrig plastkassar utan har med oss stora kassar till affären och i min ryggsäck har jag alltid tygkassar.
/Maria
Brukar ta med egen.
Glömmer man köper man.
Handlar jag lite lokalt så har jag ryggsäck på ryggen. Handlar jag mycket på stormarknad i Kalmar så har jag stora plastbackar i bilen som jag rullar ut kundvagnarna till och lastar från kundvagnen rakt ner i backarna i bilen.
Tycker att "plastskatten" bara var ett stort "sosse-skämt" !!!
Sossepolitikern införde skatten för att MINSKA användandet av plastpåsar. Följden blev att det blev ett RAS I FÖRSÄLJNING av plastpåsar.
När då sossarna upptäcker att skatteintäkterna inte blev vad de hade förväntat sig på försålda plastpåsar så beklagar de detta och är tvungna att höja "vissa andra" skatter!!!?????
Men i vart fall, av miljöskäl använder jag inte plastpåsar. Dumpar bara alla sopor rakt ner i soptunnan så är det upp till renhållningsföretaget att ta hand om skiten. Men i ärligheten namn så kör jag det mesta på komposten eller återvinningen.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Slutade köpa plastkassar för några år sedan. Vi har alltid tygkassar eller väska/ryggsäck när vi handlar.
/Christina
#7 Menar du att det var så stora skatteintäkter på plastpåsar?😀
/Maria
Jag köper papperskassar dom är större och billigare än plastkassarna
Dessutom gillar min kanin papperskassarna till att krypa in i när jag har ställt undan maten 😉
Jag har en Dramaten och har använt sådana i många år, har även tygkassar med mig.
Det har hänt någon enstaka gång att jag fått köpa extra plastpåse och då väljer jag plast eftersom den går att använda många fler gånger än en papperspåse, där hand-tagen ofta går sönder eller att jag river sönder den av misstag.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nej, jag köper aldrig plastkassar. Har alltid haft med mig egna kassar till butiken.
/Désirée
Extremt sällan. Brukar ha egna kassar med mig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är INTE glädjande att matbutikernas ganska miljövänliga plastpåsar som är gjorda av ex. sockerrör har minskat. Eftersom det ju även har visat sig att avfallspåsar som är gjorda av mycket sämre plast ur miljösynpunkt har ökat, ungefär lika mycket som matkassarna har minskat = vi har ersatt den miljövänliga plasten med plast som är sämre för miljön
Jag har blandade känslor inför det här med plastkassar. Har läst att det knappt är bättre ur miljösynpunkt att använda flergångskassar. Men jag köper ändå aldrig plastkassar, utan använder alltid flergångs och har gjort så i ganska många år nu. Jag gillar flergångskassarna bättre. Dock blir det många pappkassar när jag beställer mat online, vilket jag oftast gör nuförtiden, men de används också bl.a. när jag skänker bort saker till secondhandbutiker så de blir i alla fall inte liggande.
#16: flergångskassar ligger sällan och skräpar i naturen och blåser aldrig ut i havet!
#17: Det är förstås sant. Det jag läste handlade mer om energiåtgång (och kanske fler aspekter) i produktionen utslaget över antal användningar. Man skulle använda en flergångskasse ett enormt antal gånger för att det skulle vara bättre ur den aspekten. Snudd på omöjligt att en flergångskasse skulle vara bättre ur den aspekten. Men givetvis, ur ett avfallsperspektiv kan flergångs vara bättre. Det beror kanske lite på var man gör av engångskassarna när man är klar. De flesta av oss använder plastkassar till hushållsavfallet, så någon typ av plastkassar konsumerar nog de flesta ändå. Jag själv köper på rulle, och eftersom de är hyfsat tunna tror jag att det går åt mindre plast än om jag använt engångskassarna från mataffären som man ofta gjorde förr. Sedan är det ju bra mycket billigare med sådana rullar också.
#9: Sossepolitiken (skatteministern) trodde väl att det skulle bli riktiga guldgruvan att införa skatt på plastpåsar. Men svenska folket protesterade på direkten och helt enkelt slutade köpa plastpåsar. Inte alla naturligtvis. Men det blev väl aldrig den stora skatteintäkt som skatteministern hade trott.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#19: så mycket plast som ligger slängt ute och i haven är det en klar förbättring att många inte köper plastkassar.
#19 Vad jag förstått så handlade det aldrig om skattepengar utan det var för miljön.
Att svenskarna skulle använda/köpa färre påsar var ju målet.
/Maria
#20: Självfallet!!!
Hörde för något år sedan att flera länder som ligger utmed Medelhavet inte ens dumpar sina sopor på soptimmar utan dumpar dom i Medelhavet. För övrigt finns det väl mer plast i världshaven än vad det finns fisk mätt i vikt (kg). Så det är inga vackra siffror människan har ställt till med de sista hundra åren.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#21: Det var den "officiella" anledningen - JA! Men ett år senare så var skatteministern inte överlycklig över att "plastpås-skatten" hade slagit så väl ut och svenska folket hade minskat sin användning av plastpåsar så radikalt. Utan hon beklagade sig över att skatteintäkterna hade minskat så extremt mycket mer än vad som var planerat. Dvs skatteministern hade inte trott att svenska folket skulle minska köp av plastpåsar så pass mycket som resultatet blev.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu