Vad unnar du dig?
Vad lägger du pengar på som inte är livsnödvändigt men höjer din livskvalité?
Själv håller jag just nu på att spara ihop till ett akvarium med fisk och tillbehör. Inget nödvändigt men skulle höja min livskvalité med ett husdjur. Nån att prata med och pyssla med.
Jag måste inte ha en enorm tv med ljudsystem men det skulle ju höja upplevelsen när man ser film (det är inget jag prioriterar i nuläget dock)
Men sen finns det ju saker som är kvalitetshöjande men också kan ge andra ringar på vattnet. För mig själv till exempel, jag vill skriva så det är en anledning till att jag vill försöka läsa mycket böcker. Om jag då köper böcker och läser kanske det ger en ring att jag blir bättre på skrivandet, vilket gör att jag känner att jag utvecklas och får mer självförtroende i det.
"I'm too old for this shit."
Jag har inte så mycket kläder och skor men när jag köper så unnar jag mig kvalitet. Det kostar ofta en slant mer men då kan jag ha plaggen eller skorna i åratal.
/Maria
Man kan väl säga att jag "unnar mig" att ha husdjur. Även om jag till stor del gör det för deras skull (det är rescue-djur), men det höjer ju även min livskvalitet att ha små sötnosar att gulla med, och kostar pengar gör det.
Annars unnar jag mig utemat då och då samt bakverk från konditorier. Även vissa matvaror som jag köper hem är kanske onödiga, men tillför lite extra vardagslyx eller så.

Vi äter gott.Inte dyrt men ofta trerätters.
Stolt ägare till tre La permer
Mina djur - dock enligt mig livsnödvändigt med husdjur för min del för att må bra.
Annars köper vi lite extra god mat ibland eller unnar mig något nytt klädersplagg, då jag köper mer till sonen än till mig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag unnar mig lite gott då o då , går ut och äter , njuter av god mat !
HH 🙂
Marsvinen, helt klart. Inte livsnödvändiga, men en otrolig höjare av min livskvalitet. Jag har väldigt svårt att tänka mig ett liv utan marsvin.
Min sommarstuga spenderar jag pengarna på + att åka dit. Man måste ju inte ha sommarstuga men åtminstone jag mår så bra av att åka dit och bara njuta, även gräsklippningen finner jag avkopplande och alla fåglar och djur som man ser
Det är ganska mycket som inte är livsnödvändigt men som höjer min livskvalitet. T.ex är det smycken, väskor, hudvård och hårvård. Och restaurangbesök är icke att förglömma! En annan lite nyare grej är mc-tillbehör, dvs kläder, packväskor och annat som hör mc-åkning till. Kör inte själv men är en hängiven passagerare när min man kör😀🏍
/Christina
Mina katter. Att "ha" dem kostar massor av pengar, men tillvaron skulle ändå kännas betydligt fattigare utan dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag unnar mig en god bakelse eller någon kaka då och då trots att jag inte borde med min diabetes.
Men nästan allt annat som jag äter är så tråkigt så jag vill ha något som är gott emellanåt.
Dessutom samlar jag på tarotlekar och köper färg och annat som jag verkligen inte behöver mera av.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-04-27 19:55 av Tarotstollan
Jag unnade mig fönsterputsning för några veckor sedan. Det vill säga jag köpte tjänsten av ett städbolag och fick 12 fönster (botten- och övervåning) putsade utvändigt. Första gången som jag testade detta så det kändes extra lyxigt!
#11 DET skulle jag också vilja unna mig! Tvätta fönster är SÅ tråkigt (och svårt att få snyggt), men nyputsade fönster är underbart!
Sajtvärd Katter iFokus
Om jag tänker i stort, så är utlandsresor det jag "unnar" mej när det är möjligt. Det lägger jag pengarna på. Går aldrig på restaurang hemma i Sverige, då jag tycker att det är alldeles för dyrt och att jag dessutom lagar bättre mat själv.
Annat som jag dagligen unnar mej är kapselkaffe. Det är ju dyrare än vanligt bryggkaffe , men så mycket godare, i min smak. Jag dricker 3 koppar kapselkaffe och 1 kopp bryggkaffe / dag.
Om ni fick drömma och unna er nåt större, dyrare, vad skulle det vara?
En grej jag själv drömt lite om är att skaffa en husvagn för cykeln. Vore frihet att cykla omkring och stanna där man tycker (nej, har ingen aning om regler eller om man ens skulle få stå nånstans som inte är camping men drömmer vidare ändå) 😊
#14: Men finns det verkligen så små husvagnar att dom går att koppla på en cykel? Det måste ju isf bli väldigt tungt.
Vi har i ett antal år, haft husbil. Och det var ju väldigt trevligt att åka runt i Sverige och hälsa på vänner.
#15 Jodå, dom finns. De är dock inte billiga, 40-50k
Gissar att de är gjorda för att vara så lätta som möjligt
https://widepathcamper.com/product/428401/wide-path-camper-bicycle-3-white/
#14: Jag drömmer om en campervan som jag kan åka runt med. Är egentligen inte jättemycket för att resa, men det känns som att det hade varit bekvämare med en sådan då man kan inreda den själv och göra så att man känner sig hemma var man än är. Då hade det nog varit trevligare att resa.
#17 Min permanentboende granne vid sommarstugan köpte en husbil som mera ser ut som en stor skåpbil till sig själv när de separerade. Huset sålde han för att kunna köpa denna lilla husbil, han skaffade en liten etta i närmsta lilla byhåla där det fanns gott om billiga lägenheter. Han sa han skulle bo i sin lilla husbil och åka runt och träffa kompisar, fiska mm. (nybliven pensionär) lägenheten skulle han bara mellanlanda i.
Låter ganska fritt och trevligt leva så till viss del jag hade nog saknat att ha ett fast ställe + min trädgård.
- Redigerat 2022-04-29 13:16 av Åsa S
God mat både hemma och ute, husdjur och utflykter/upplevelser (ofta bio eller museumbesök, men även resor inom landet).
Om jag ska drömma om något större att unna mig vore det att köpa en bil, specifikt en gammal amerikanare/jänkare.
//Jessie
#15:
Ja , husbil är trevligt . Det har min syster och hennes man.
Jag och min man hade husvagn , vi ställde den på ett husvagnsområde, så mysigt .
Sedan åkte vi runt i Sverige och campade.
Åkte även till Åland . Verkligen mysigt.
HH 🙂
Om jag hade mycket pengar så det inte spelade så stor roll så skulle jag betala någon för att coacha mig i Tetris 99. Det skulle inte ge något mer än att det skulle vara kul 😊
#18:
Vilken fantastisk idé!
Problemet är att jag inte har Körkort , då måste jag fixa en vän som skulle vilja föreviga denna idé! Men att vinna på Lotto eller nåt annat måste jag först , för det kostar .
HH 🙂

#23 Så gott😉
/Maria
#23 En annan får vänta på lön till onsdag nästa vecka xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Unnar mig att ha kanin. Utan Bevies hade livet ändå känt hopplöst och han har alltid varit där när livet har varit deprimerande. Ett liv utan djur är ett nej för mig, så prioriterar först och främst honom i kostnader som ett unnande att jag kan ha honom.
Sedan kan jag unna mig någon ny bok, nya kläder då och då även inblandat med underkläder. Eller unna mig något smycke eller material till att göra något. Unnar mig också saker som pennor och annat konstmaterial.
Dock om jag skulle få unna mig något dyrare i framtiden är det egen kamera med utrustning samt en egen lägenhet så att jag kan flytta ut :)
- Redigerat 2022-07-19 10:08 av [EM_L]
Jag unnar mig att äta ute en gång i månaden / Indiskt tycker vi om. + att jag går till Loppis och köper nåt litet , , köper även några vin flaskor som jag tar ett glas då jag har tjej kväll.
Nästa vecka ska en kompis och jag ut och käka , imorn och torsdag blir det för varmt , 31-33 + ska det bli . Jobbigt att sitta i solen då och äta .
Vi gjorde det förra sommaren och höll på att smälta bort .
HH 🙂
Jag köpte kantareller häromdagen- det var gott!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Kan inte riktigt säga att det är jag som unnar mig saker, då jag inte betalar det själv.
Iaf, jag unnar mig kläder och små Kiwi saker, såsom hus.
Skulle också vilja ha en campervan när jag blir stor, har sett så många youtubers ha det och det verkar så mysigt 🌸