Samlade du på bokmärken?
Samlade ni på bokmärken när ni var små? Såna som man satte i album?
Det verkar helt ha dött ut numera.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jo, visste gjorde jag det.
Hade flera album, jag och syrran brukade få ett varsitt på vår födelsedag.jag brukade använda mina bokmärken som "klippdockor".
Så en del nöttes fortare än andra. 😂
Japp hade flertalet album :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det gjorde jag. Har kvar dom fortfarande, inklusive en del som är från när min mamma samlade när hon var barn.
Jag gillade dom med djur- eller naturmotiv bäst :)
//Jessie
Hade en hel del. Tror inte jag har dem kvar, men det är inte helt omöjligt att de ligger i någon låda i källaren. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, jag har tusentals. Hade väl egentligen inga album utan de lades i olika plastfickor.
Klistrade in några i något album men ångrade mig sen efter något år och försökte ta loss dem så många gick sönder.
Så sen samlades det bara på hög.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Som barn, på 50-talet, så bytte vi bokmärken. Dom som hade glitter, var mer värda än dom utan glitter. Speciellt änglar med glitter, minns jag. Filmstjärne-kort var ju också populärt. Flest fick man ge för att få Elvis, Tommy Steele och andra kändisar.
Aldrig på mina nästan tolv år har jag gjort det.😁
Ja, det gjorde jag och har kvar ett par fina album. Bokmärken är heller inte helt obekant för nutida barn, ibland samlas det, i alla fall för en kort tid …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag samlade men jag gissar att mina gamla bokmärken försvann när allt i mitt barndomshem såldes till ett företag som köper upp dödsbon. Resten som foton och saker utan värde mer än för mig slängdes.😥
/Maria
Ja visst gjorde jag det.
Stolt ägare till tre La permer
#9: Men vad sorgligt! 😢
Just det, man hade ju klippdockor! Min syster gjorde egna till oss också, jättefina. Synd att de åkte ut vid nån rensning av förrådet. ☹️
Just de som hon hade gjort hade ju varit roliga att ha.
Ja det var jätteledsamt. Jag har t.ex inga bilder från min barndom.
/Maria
Ja det gjorde jag. Bokmärken och suddgummin. Pappa påminner mig fortfarande om hur tråkiga önskelistor jag skrev som barn! 😂
Vad tråkigt Maria! 😢
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag samlade även på servetter.
Min pappa reste mycket i jobbet och bodde på hotell då han plockade med dig servetter hem till mig.
#15 Har du kvar dem?
/Maria
Nej tyvärr inte.Det är ju närmare 50 år sen
Ja, det gjorde ju "alla"… (jag är född 1965). För att byta bokmärken med varandra vek vi bladen i ett skrivhäfte och gömde ett bokmärke bakom varje blad. Kompisen fick sticka in ett finger och "välja" vilket blad som skulle lyftas på. Bokmärket som fanns gömt där byttes sedan mot det man som man själv fick efter att ha "valt" blad från kompisens vikta skrivhäfte.
Sajtvärd Katter iFokus
Jovisst, det samlades bokmärken, hade både nyköpta och sådana som mamma haft när hon var liten 😊 Dock var jag väldigt restriktiv med att byta bokmärken med andra eftersom jag blev så fäst vid bokmärkena haha. Blev mest att jag satt och beundrade mina egna bokmärken😁
/Christina
#18: Precis så gjorde vi också. Vi kallade det för "stoppbok"; då man bläddrade fram och "stoppade" och fick då ta det bokmärket som fanns där.
Vi gjorde också egna klippdockor (pappersdockor) som vi klippte ut från kataloger. Då blev det ju också många klädesplagg som klipptes ut. Köpta pappersdockor fick vi som julklapp bl.a.
#14: Jaaa, suddgummin! Och kedjebrev! 😄