Prao (pryo)
Var pryade ni när ni gick i grundskolan? Det hette pryo på min tid😉
/Maria
Det hette det på min tid också. Pryade två veckor i en musikaffär. Toppen för en tonåring med begränsad månadspeng. Fick personalrabatt på grammofonskivor där ett bra tag efteråt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Första gången skulle jag vara i en djuraffär men blev sjuk efter första dagen så det blev inget mer med det.
Andra gången var jag på ridskolan där jag red med två av mina kompisar. Supermysigt (speciellt då stallet var stängt i två timmar när hästarna hade lunch så även vi hade långlunch då och satt ofta ute i solen (var på våren) och slappa).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det minns jag faktiskt inte :P
Minns att jag var hos veterinär och djuraffär på gymnasiet dock
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Godisaffär minns jag, fylla på godis och hålla iordning och man fick äta hur mycket man ville. Konstigt nog åt jag knappt inget 😄
Vi sade både pryo, prao och praktik på min skola, fast oftast prao.
Jag hade min på ett dagis. (Det som på den tiden också var dagis och inte förskola 😉)
I sexan var vi några dagar på ett glasscafé, jag får säga att de var rätt snåla - jag och min kompis fick varsin mjukglass sista dagen. 😏
I högstadiet var jag först på en ridskola men blev sjuk, året därpå var jag i ett stort privatstall där de även hade avel mm. Kul! Jag fick även erbjudande om att vara kvar där när det var strul med skolan men då var jag i ett dressyrstall istället. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Närjag gick i 9:an så pryade jag på Stadsteatern här i Göteborg med hjälp av Jonas Falk som var skådis där. Även hans bror Niklas.
Mina föräldrar jag umgicks mycket med dem och deras stora familj.
Det var spännande tyckte jag. På den tiden jobbade många "kändisar " där som bl.a Sven Wolter med många fler som sedermera lämnat Göteborg.
/Maria
Simhallen var jag på, vi fick inte välja utan läraren delade ut en lapp med adress och kontaktuppgifter. De tjejer som hamnade på tryckeriet som band in porrtidningar var inte så glada, idag hade det kanske blivit första sidesnyhet ifall skolan satte elever på ett så syndigt ställe, men inget som var konstigt på 80-talet
#8 Ja tiderna förändras. I detta fall till något bättre.
/Maria
Jag praoade på en förskola ena gången i alla fall. Det tyckte jag var kul och ville till och med utbilda mig till barnskötare ett tag. Tack och lov gjorde jag inte det, för nu har jag insett att jag inte alls tycker om barn, haha. Det var väl mest kul för att man fick leka och göra lite roliga saker, antar jag. Ett välkommet avbrott från skolan.
På en bilverkstad där jag bytte topplockspackning och tändstift. Sen var jag på ett travstall också under högstadiet.
Minns bara attpå högstadiet var jag på dagis och sedan de dagarna insåg jag att jag aldrig vill ha barn eller jobba nära barn igen.
En omgång på biblioteket och en omgång på en ridskola.
Stolt ägare till tre La permer
Roligaste prao jag haft var i gymnasiet då jag var på Domus och stod i kassan på köksavdelningen. Andra praoställen jag varit på var på posten vilket var helt ok och det sämsta var på ett dagis, har alltid haft svårt för barn så det var ingen höjdare😂
/Christina
Först praoade jag på en förskola med barn som har svårigheter under höstterminen i åttonde klass. Sedan under vårterminen samma årskurs så praoade jag på MKB!
Dock vart det inte speciellt kul på MKB, fick mest sitta och titta på medans de jobbade på datorerna.
Den roligaste prao jag hade vart nog under sommarlovet mellan åttan och nian då jag fick jobba på hunddagis!
På min tid fanns inte prao
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Ena prao-omgången fick jag åka runt med en veterinär. Det var toppen!
Andra gången var på ett biologiskt lab. Det kunde varit intressant men det var en konstig hierarkisk ordning där som jag aldrig förstod och är lika glad för det.
Bästa lärdomen var nog att man ska vara snäll och uppmärksam i kontakten med praoande ungdomar!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
två gånger på förskolor. Jag valde de platserna för att jag ville vara på samma ställe som en vän. Inte riktigt min grej med förskolor egentligen. En annan gång på ett industriföretag, och en annan gång på ett företag som stöttar företagare. kan inte minnas att jag hade fler än dessa fyra praktikperioder under grundskolan.