Skaldjur
Jag älskar skaldjur av alla former och är bortskämd här på västkusten att ha tillgång till fina färska skaldjur.
Vilken är er favorit?
/Maria
Jag gillar fisk. Aldrig gillat tex räkor till varken smak eller konsistens. Vilket är synd att jag inte kan bli en framstående restaurangkritiker, jag är alldeles för kräsen 😂
"I'm too old for this shit."
Äter inga skaldjur, det efter att jag sett som barn att de kokas levande.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Förr kokade jag skaldjur själv men en dag tog det stopp. Jag klarade inte av det.
Men dubbelmoralen tar över och jag köper färdigkokt.
/Maria
Älskar räkor.
Stolt ägare till tre La permer
Dillkokta kräftor 😍
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Räkor och kräftor! Yammi. Synd att det är så dyrt annars hade vi lätt haft det oftare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min absoluta favorit är krabba och då inte bara klorna utan jag älskar det smöriga (helst med mycket rom) i den stora kroppen.
När jag var liten åt jag bara huvudena och klorna på kräftor och lämnade kräftstjärten och minns att min pappa alltid ville sitta bredvid mig😉
Hummer är ju numera lyxigt och jag har ätit mycket hummer i mina dagar men föredrar ändå krabba.
/Maria
Räkor är min favorit och hittills det enda skaldjuret jag verkligen gillar.
Större skaldjur som jätteräkor, kräftor och krabba har jag ätit några gånger och gillat smaken på, men jag har väldigt svårt för konsistensen. Hummer har jag bara ätit i form av slät hummersoppa och då var det gott. Pilgrimsmussla har jag testat två gånger. Helt okej, men inte supergott. Men jag skulle gärna testa fler gånger (vilket även gäller kräfta, krabba och hummer). Tyvärr är ju skaldjur rätt dyrt så på min nuvarande budget är det inte ingredienser jag kan testa särskilt mycket.
//Jessie
Som barn minns jag att räkorna var stora och röda.
Idag är de ofta ganska små och bleka.
För ett par år sedan så hade fiskbilen min "barndoms" räkor och jag var ju tvungen att fråga om skillnaden.
Då berättade han att det är så utfiskat men att dessa stora, röda, fina var ifrån en norsk fjord som varit stängd för fiske i 5år så att räkorna fått växa till sig.
/Maria
Kräftor! 😋
Gillar andra skaldjur med.
@Maria (och andra intresserade, givetvis!), har du testat Fiskekrogens skaldjursbuffé? Just nu har de väl julbord och mtp covid är ett restaurangbesök inte det bästa men sen så rekommenderat jag den verkligen! Väl värt pengarna. 👍
Deras julbord brukar för övrigt också vara bra, fokus på fisk men med de klassiska kötträtterna också.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10 Jajamän. Flera gånger.
Både buffén och julbordet.😉
/Maria
Jag gillar skaldjur, men äter det för sällan.
Skaldjursbuffé, vilken dröm! Det skulle vara roligt att få äta någon gång. Såg att det forskas en del på mat från havet och att det nog blir mer sånt framöver 😊
/Désirée
Är inte så förtjust i skaldjur och äter det väldigt sällan. Dock gillar jag rätten Surf n´ turf dvs oxfilé med gratinerad hummer med diverse tillbehör. Sen är hemlagad skagenröra ganska gott. Men jag tycker det finns mycket annat som är så mycket godare än skaldjur😊
/Christina