Håret
Nu finns det ju en sida som heter Hår iFokus men jag undrar mer allmänt vad ni har för hår?
Långt, kort, krulligt, rakat osv.
Brukar ni sätta upp ert hår om det är långt? Lägger ni ner mycket tid på frisyren?
Jag undrar allt om ert hår?😃
/Maria
Hej hej! Såg en rubrik om hår i senaste! Klart jag måste svara 😂
Mitt hår går ner till knäna.
Naturligt vågigt.
Sätter upp det minst 360 dagar om året. Tar oftast en minut eller så. Men ibland lägger jag ner betydligt längre tid på att göra något roligt.
Färgar det svart med henna och indigo. (Naturligt ljusbrunt)
Bild ett är längd. Bild två är dagens frisyr (tog ca 1-2 minuter att sätta upp). Bild tre är "något mer roligt och tidskrävande".
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2021-11-26 10:21 av TatsuOni
Jag har ganska tjockt rakt hår med lite självfall. Inte helt spikrakt alltså. Det når knappt ner till axlarna numera, klippte mig för ett par månader sedan och har inte haft såhär kort hår sedan jag var i 10-årsåldern. Det tog lite tid att vänja sig. Men nu när det vuxit ut lite känns det ok även om jag trivs bättre i lite längre hår. Naturligt mellanbrunt hår men färgar till mörkare brun. Har inte haft uppsatt alls sedan jag klippte mig, innan dess hade jag ofta uppsatt i tofs hemma, men aldrig på jobbet.
Käre nån😲 Vilket drömhår.
/Maria
#3 Menar du mig? Tack i så fall 😘
Då jag jobbar inom vården= ofta uppsatt hår (vi ska ha det på jobbet om man har längre år). Hemma med ofta för det är praktiskt när man har barn och djur
Mest i hästsvans
Dålig på frisyrer och tycker det är svårt att göra på sig själv med.
Har medellångt hår skulle jag säga
Färgat hår, gillar inte min ordinarie hårfärg.
Just nu är det brunt
Vågigt hår :) (jag föredrar platt)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Ja menade dig😉
Själv har jag ungefär axellångt rakt grått hår. Jag har lugg och det har jag haft hela livet.
Numera tunnt så jag har det alltid uppsatt i någon klämma.
/Maria
Långt ljust.
Men har tid till frisören imorgon. Sugen på att ändra helt.
Sitter oftast i toffs, fläta eller en slarvig bulle.
Med tanke på vad jag pysslar med i mitt liv, barn, hundar o alla kaniner
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har långt mellanbrunt hår med lite självfall. Sätter upp det i princip varje dag i en hästsvans eller tofs. Lägger inte ner någon tid alls på håret, någon minut.
Skulle gärna haft det kortare och någon typ av snygg frisyr men tyvärr tycker jag det är alldeles för dyrt att gå till en frisör regelbundet. Som det är nu klipper jag mig själv.
Jag är nästan skallig och har varit det en tid.Jobbigt men så är det.
Stolt ägare till tre La permer
Jag hade ner till höften ungefär men klippte av till axellängd, så skönt! Även om jag gillade långt hår så är det en del och ta hand om så blev mest hästsvans då jag inte gillar att ha håret i ansiktet.
Färgar alltid för gillar inte min naturliga färg. Jag blir mer sugen på att fixa med håret när det är kort av nån anledning, att de är lättare kanske 😄
#9 Aj då. Hur gör du då. Har du peruk eller har du rakat?
/Maria
Tunt ljusblont hår som börjar vitna, page klippt. Just nu nästan ner till axlarna, skall klippa det upp till under öronen i nästa månad.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har långt hår sen många år tillbaka. Av ren bekvämlighet, då det är så enkelt att sätta upp i svans eller med nypor. Den enda gången jag önskar mej kort hår är när jag ska färga det, vilket jag gör ca var 6:e vecka.
#1: Vilket fantastiskt hår du har. Man tror knappt att det kan växa så långt utan att se slitet ut. Har du sparat det hela livet, eller haft kort tidigare?
Jag har brun-svart asiatiskt hår, väldigt tjockt och naturligt lockigt. Brukar platta det. Nu är mitt hår typ axellängd men ska nog hitta på något nytt snart nog :)
#14: vet att det var Tatsu du menade, men hon har haft kortare hår tidigare. 🙂
#14 Tack! 🌹 Stämmer som #16 säger. Hade det i princip snaggat 2007.
Här finns bilder på min hårresa för den som är intresserad 🤪 https://har.ifokus.se/discussion/1507035/14-ars-harresa
Har mellan- brunt hår , ganska tjockt och helt rakt.
Ganska långt men vill klippa kortare..
- Redigerat 2021-11-26 20:07 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Jag har medellångt, tunt, mörkblont/ljusbrunt hår. Jag sätter i princip aldrig upp mitt hår och förutom att jag borstar igenom det lägger jag ingen tid på min frisyr. Däremot lägger jag gärna tid på att ta hand om håret och få det att bli friskare, med inpackningar och liknande :)
//Jessie
Har haft mitt bruna platta hår nästan ända ner till midjan själv.
Trivs dock i kortare hår till axlarna och med någon sidlugg. Vill klippa kortare dock eftersom det tenderar att se lite lockigare. Färga vill jag också göra till någon hassel, chestnut eller brons.
Jag har lockigt halvlångt, lägger minimalt med tid på det. Tycker det är förbannat tråkigt, haha! Jag tvättar det när det behövs, ibland händer det att jag borstar men det är väldigt sällan. Oftast har jag det uppsatt i en knut alternativt löst med uppsatt lugg. Båda de uppsättningarna görs på en bråkdel av en minut så det är ungefär så mycket tid jag lägger på mitt hår per dag. Skönt! Och när det behöver klippas tar jag fram saxen och gör det själv framför spegeln. Spar både tid, pengar och energi på så sätt. :D
Nu lägger jag ogärna upp bilder på mig själv offentligt, men färgmässigt mellanblond till hasselnötsbrunt. Mellantjockt med lite självfall, når mig ungefär nedanför nyckelbenet när jag släppt ut det, lite längre ner om det är plattat. Har inte haft långt hår sedan 2010 eller så, men nu när pandemin kom lät jag det växa ut igen. Brukar sätta upp det med snippsnipp eller så bara med en snodd/scrunchie. Vill jag vara snygg brukar jag locka det lite eller göra något annat kreativt.
#24 Vad är snippsnipp?
#25: Oj, jag trodde först att de hette så, men det är sånadär hårklämmor som ser ut som en fågelnäbb ungefär, som man liksom nyper fast håret med, jättebra saker, finns i flera varianter :)
#25 Ahaa! Heter beak hair clip på engelska. Vet inte vad de heter på svenska 😛
#23 Så fint det är
Stolt ägare till tre La permer
#25 & #26: Om det är de jag tror att det är, så kallas de hårnäbb på svenska.
Enstaka sajter har även kallat dem för anktänder.
#29: Jag tror ni har rätt båda två, det var min väninna som kallade dem "Snippsnipp" och sen har jag adopterat det i tron om att det var så de hette :) Tror dock att de heter typ näbbklämma eller något sådant.
#30: det var inte dessa du menade då?
Hårnäbb
#31 Sådana använder jag jämt numera. Snabbt och enkelt😉
/Maria
#32: jo, precis. har ett par sådana hemma också. 😊
#32 & #33 Såna är oftast för små för att jag ska få in min knut i dem 😅
#34 Vilken gullig assistent! 😍
#35: ja, "nackdelen" med att ha en så pass imponerande längd som du, men det är smällar man får ta. 🤭
Håller med, jättesöt. 😻
#36 Hittade faktiskt en som fungerade i mitt hår på en marknad för många år sedan. Ångrade efteråt att jag bara köpte en. Men så fick jag den som min kompis köpte samtidigt (likadan), förra året 🥰
#37: toppen, toppen. 👌😁
Det är ganska långt, ner på halva ryggen ungefär. Just nu mörkt brunt med en ful utväxt. Får lösa det någon dag.
Har i princip alltid håret i en hästsvans eller messy bun. Eller hmm.. nu på vintern är det faktiskt utsläppt ganska ofta då jag inte vill ha det uppsatt under mössan.
/Sofia
<3