Hudvård och ansiktsvård?
Av ren nyfikenhet så undrar jag om det finns fler än mig som gillar att ta hand om huden och hyn med en hudvård?
Själv föredrar jag hudvård framför smink och att kunna ha på ansiktsmasker och helt enkelt ta hand om huden.
- Redigerat 2021-11-22 06:42 av Maria
Här är en till som älskar hudvård! Har du några favoriter? Själv gillar jag bl.a Decleor och Filorga men även Lumene är väldigt bra, tycker jag😀
/Christina
Jag har ingen hudvårdsrutin, har ni några tips på bra?
Ska det stå hundvård?
Mvh
Mig
#0: #3: oh det märkte jag inte 😅 jag tror hen menar hudvård med tanke på texten nedan :)
#3: Oj woops ja det ska stå hudvård. Inte hundvård hahah.
Jag menar. Vi bör ju vårda om våra hundar också 😉
#1: Just nu testar jag mig fram en hel del och köper det som verkar bra inom varje branch.
Har en Facial Clean Foam från Feel Free och så använder jag faktiskt Niveas Soft Refreshingly Soft Moisturizing Cream för ansikte, kropp och händer. Innehåller jojoba olja och vitamin E bland annat.
Sen testar jag ögonkrämen från Skin Academy.
#2 Jadu. Först får du veta vad för hudtyp du har. Om du har torr, fet, känslig, blandad m.m. Min hy är själv torr, känslig och sålänge jag tvättar mig så blir den inte alls oljig mer än på sommaren. Så använder produkter som både återfuktar och är just för känslig hy.
Testa dig fram skulle jag vilja säga. Kolla yt efter recensioner och youtubers som testar sig fram. Kolla på nätet.
Jag brukade tycka om att testa produkter och pyssla om huden men det var faktiskt när jag slutade med alla produkter och lät huden vara som min hy blev bra så idag använder jag minimalt med produkter och bara cetaphil, bästa jag haft 🙂
Tvål och vatten och någon mjuklgörande lotion parfymfri är det som gäller för mig.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har ändrat rubriken😉
/Maria
Jag använder rengöringskräm, nattkräm och dagkräm alltid. Viktigt nu när det är kallt ute och torr luft inne. Har så torr inomhus- luft så jag måste använda luftfuktare från nu och under hela vintern.
Jag tvättar mig och smörjer ansikte med en hth-creme.
Kroppen smörjer jag emellanåt med Bodyshops buttercreme. Oliv är min favorit. Luktar så gott.
That's it😃
/Maria
Jag tar gärna hand om min hud. Jag testade väldigt många olika produkter innan jag insåg att för min hud fungerar det bäst med så få produkter som möjligt.
Så jag kör på vatten och mandelolja både i ansiktet och på kroppen. På kroppen använder jag även mild tvål (jag gillar Lactacyd). Någon gång ibland blir det en hemmagjord skrubb. Det fungerar bra för mig.
//Jessie
#6: kanske låter som en dum fråga men hur vet jag vilken hudtyp jag har? 🙃
#13: Du märker väl om du har torr, fet, känslig hy. Då kan man få hjälp att välja rätt produkt på affären. Ibland får man prova sej fram. Jag har i alla fall märkt att det är inte dom dyraste produkterna som är bäst. Jag väljer ett mellanpris. Som ex LÓreal som jag tycker funkar bra. Men som sagt, det finns flera och man får prova sej fram. Jag brukar fråga efter gratisprover när jag går in på ex Kick´s
Något värt att tänka på som bidrar till en bra och frisk hy är att dricka vatten och "stay hydrated". Många tror att dricka mjölk eller juice eller något är tillräckligt. Men vatten gör mycket för får hy. Samt att ha en bra kost och sömn samt motion.
Puttar upp!
Själv har jag övergått till Skin Academy Pure serien fast bara cleansing wash, micellar water och deras SBF day moisturiser (kan dock såklart användas på natten också). Har också mandelolja som jag använder främst innan jag ska gå och lägga mig. Kör inte direkt på scrubs, serums, antiaging och sådant mer en ansiktsmasker och peel off masker eftersom de hjälper inte.
Sedan har jag deras eye cream som inte direkt hjälper mig men eftersom jag har den så får jag använda slut på den.
Efter att jag gått över till Skin Academy (veganskt också) så känns min hy så mycket bättre! Tar tid att bli av med acne men jag ser förändringar på bra håll.
För mig är hudvård att göra så lite som möjligt med huden. Ingen tvål mer än schampot som sköljer över ansikte och kropp, ingen kräm eller smörja med något. Dvs jag i princip tvättar hud och kropp med vatten i duschen ett par dagar i veckan. Sen jag slutade med en massa tvål, duschcreme, hudkräm osv har min hud blivit skitfin. Så för mig är knepet att göra så lite som möjligt.