Om du var "Sommarpratare"...
Om du var "Sommarpratare" i P1 (är det väl?), vad skulle du prata om? Och vilken typ av musik/vilka låtar skulle du spela?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Svår fråga.
Som det känns nu skulle jag nog vilja prata om alla os tjejer med diagnos som hamnar i kläm för att det inte syns på oss, på samma sätt som på killar, att vi har problem.
Men det kanske blir för deprimerande för att vara sommarprat. :P
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag skulle vilja prata om denna pandemi och hur den påverkat människorna.
Vad man ska göra för att hjälpa varandra , stötta varandra i detta , många som varit ute på olika sociala sammanhang / Mötesplatser , resor , föreningar va tvungna att sluta med det .
Hur / vad ska man göra för att hjälpa dem?
Musik : En rolig låt 🎵,
Tex , regnet det bara öser ner och jag blir så blöt av både 🥿 skor o strumpor . / Siw Malmkvist 😊
HH 🙂
- Redigerat 2021-06-29 09:52 av Soligajag1
#1: Ett viktigt ämne men jag vet faktiskt inte exakt vad os står för? (Jag antar att det inte är idrottande damer på toppnivå…)
Jag tycker att man kan ta upp även allvarligare/tyngre ämnen men man kan ju göra det lite lättsamt - utan att det blir flamsigt.
Kanske lite anekdoter och egna erfarenheter?
#2: Ja, den biten glöms rätt ofta bort, tycker jag. Kommer i skymundan för alla restriktioner för vad man absolut inte får göra och så vidare.
#3: Missade ett s tydligen :P Skulle stå oss (skyller på att jag hade en hund i knät som vila huvudet på armen så blev lite knöligt att skriva).
Jag hade nog haft svårt att göra det lättsamt, hade nog blivit irriterande gnäll 😂
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hmm, jag hade nog pratat antingen om miljöproblem och möjliga lösningar, eller människans relation till djur, hur det skiljer sig mellan olika djur t.ex. Det är några av mina hjärtefrågor här i livet :)
Jag hade pratat om hur det är att få diabetes, om stöd som lovats men som dröjer p.g. av pandemin och rädslan och ångesten som kommer när det inte finns någon att prata med.
Hur det är att försöka starta om på nytt, med ett helt nytt liv när man själv inte fattar vad man skall göra.
Oförstånd från omgivningen men även från vårdpersonal.
Om djuren i mitt liv, skogen och musik som varit tröstande under alla år.
Kanske ett tråkigt och deprimerande sommarprogram!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Om jag var sommarpratare skulle jag spela musik som jag tycker om och prata om sådant som berör mig. Bl a den fullkomligt onödiga s k flyktingkrisen och om glädjen över att få bo i ett demokratiskt land. Jonas Gardell skulle jag också nämna och vikten av att våga tro.
/Désirée
Jag har funderat på frågan och vet inte vad jag skulle pratat om. Det finns flera ämnen jag skulle vilja fördjupa mig i.
Musiken hade också varit väldigt blandad med olika stil och från olika tider.
/Maria
Oj, jag har massor att prata om men hade nog lyft fram nonchalansen i trafiken eftersom jag jobbar inom tågvärlden. Så mycket olyckor, helt i onödan -bara för att folk anser att de hinner..
Samma när man kör bil, eller gå på en trottoar, eller rör sig i en butik. Jag ser folk cykla o kolla mobilen, går o kollar mobilen. Stannar plötsligt - oavsett om det är trottoar eller mitt i gatan, för att då måste de svara på nåt - på mobilen. Jag blir vansinnigt frustrerad över det.
Musik - massor av glad 80-90-tal.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#0: Åh, så svårt!
Ett ämne som skulle vara roligt att få prata om vore hur man ser på livskvalité, framgång och lycka. Känns som att för många av oss har en ganska avig bild av vad det är vilket gör att man bannar sig själv, känner sig totalt misslyckad och att man har hamnat på efterkälken i livet.
Tror ni man kan göra det utan att det blir en predikande klyschparad? Jag skulle gärna göra ett försök iaf! 😄
Musiken skulle nog bli lite blandade genrer, mest musiker som man annars inte hör på radion.
// Harley
#5: Du satte myror i skallen på mig, jag funderade och funderade på vad det där "os" stod för! 😂
#7: Har du haft kontakt med Diabetesförbundet? Jag vet att mamma fick mycket hjälp från dem när hon var nydiagnostiserad men det är ganska många år sedan nu, ingen aning om det är likadant numera. Överlag är det ett väldigt aktivt patientförbund, ger mycket pengar till forskning, lobbar för gratis insulin osv.
#10: Jag läste ett inlägg på Facebook häromdan, en tågförare påminde om hur viktigt det är att vara försiktig vid järnvägsövergångar och att det är idiotiskt att ta sig över i sista minuten.
Hon fick ett svar från ett rent stolpskott: "Man ska aldrig framföra ett fordon snabbare än att man kan stanna på den sträcka man ser!"
Öhhh… Undrar hur fort ett tåg kan puttra omkring i så fall? Det går nog fortare att promenera.
#12. Nej, jag har inte varit i kontakt med Diabetesförbundet. Har funderat på det men inte kommit längre än till funderandet.😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag skulle börja med barndomen på 40-50 talet fattigdomen, men också en härlig sammanhållning i fattigkvarteren och allt som hände där, då skulle jag berätta om -Luntgatevargen- bla.
Första kärleken - då blir det Animals och the hause of raicing sun- mfl.
Min stora kärlek till djur, barn och gamla. Jag skulle berätta vad jag såg i vården av vanvård av våra gamla.
Semestrarna till Gotland- då hörs Gotländsk sommar natt-
Övergrepp och våldtäkter på mina vänner och mig själv- -då spelar jag -åh å å tjejer, vi måste höja våra röster för att höras-
Mina hundar, mina Collie , min Labbe, min Borderbox och Ryska Lussan skulle få en lång tid att lysa- Josefin Nilsson får sjunga- jag mötte Lassie förstås-. Lite om att vara sjuk som äldre , vad man tänker på de dagar man bara ligger i soffan. Det som jag ägnade mig åt i ungdomen, gymnastik, friidrott , konståkning mm. Det skulle vara så roligt att få göra detta program. Mvh/WL
#15: Det låter väldigt bra med vad du skulle berätta om. Synd att du inte får göra det. Jag växte själv upp på 50-talet och musiken du nämner tillhörde just min uppväxt. Bra vald musik.