Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 150 ggr
Maria
2

Koka färskpotatis?

Hur kokar ni färskpotatis?
Färskpotatis är inte riktigt min favorit men det hör ju liksom sommaren till😉

Jag brukar ångkoka dem i kastrull med en sådan där insats i botten.
Hur gör ni?

/Maria

Fridaaaa
1

Tvättar av dem noga och sedan kokar som vanligt i kastrull :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
0

Jag skalar dem som vanligt och kokar i saltat vatten.
Min mamma är allergisk mot skalet på färsk Potatis, så det har blivit en vanesak att skala dem eftersom det är så jag lärt mig att laga till dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

citytjejen
0

Kokar på vanligt sätt, dvs i lätt saltat vatten. Är potatisarna väldigt jordiga så skrubbar jag av dom lite innan de åker ner i kastrullen.

/Christina

Maria
0

Ingen annan som ångar?

/Maria

DesK
0

Jag ångar oftast färskpotatisen i mikron 😊

/Désirée

Carmarino
1

#4: Jag ångar också, precis som du med insats i grytan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
1

Jag tycker ofta de blir så "blöta" när man kokar dem i vatten.

/Maria

[[eskils_]]
1

Borstar av dem och lägger dem i kokande vatten med salt. Vattnet ska knappt täcka. Häller av vattnet direkt efteråt och lägger hushållspapper över kastrullen.

#5 Blir nyfiken, hur länge och med vilken temperatur kör du dem i mikron?

DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 På min 10 år gamla mikro finns det en inställning för ångkokning. Det svarta settet följde med den mikron och det gröna följde med min första mikro, som jag köpte någon gång i början av 1990-talet. Man trycker på knappen för ångkokning och väljer hur länge det ska koka. Alla grönsaker och fisk blir suveränt bra😊

/Désirée

[[eskils_]]
0

#9: Aha, tack för svar! Anade att detta inte är något som min mikro klarar, för den har ingen inställning för ångkokning. Får köra som förut. 😀