Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 133 ggr
Maria
2

Göteborg 400 år

Idag firar Göteborg sin 400-års dag.

Jag älskar Göteborg och är född här och kommer förmodligen dö här.

Det finns tydligen ingen tvekan om att jag är Göteborgare med tanke på min dialekt men jag kan inte höra det själv😉

Vad har ni för "relation" till Göteborg?

/Maria

Lona
1

Född här och har bott här hela livet utom fem år när jag bodde i Lerum (jääättelångt bort! 😁).
Blir förmodligen kvar här eller i någon av grannkommunerna, jag gillar Göteborg även om jag inte vill bo centralt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

Gillar Göteborg! Skulle inte ha något emot att bo där (eller kanske en bit utanför iaf för centrumliv är inget för mig).

Vi har sommarstuga 13 mil bort och när jag var yngre bruka vi åka till Liseberg varannan sommar. Vi bruka även passa på att göra andra saker där då.

Var tyvärr ett tag sen sist jag var där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

citytjejen
0

Har varit i Göteborg ett par gånger, dock var det längesen, sist jag var där var nog -98. Det som skulle locka mig dit är Liseberg men har faktiskt ingen längtan dit i övrigt🤷‍♀️😊

/Christina

Scorpio97
0

Jag har aldrig varit i Göteborg. Det är ett ställe jag gärna skulle besöka men det har inte blivit av :)

//Jessie

Magi-cat
0

Grattis Göteborg!!! 💙🌺

Där har jag varit på åtskilliga bokmässor och under en tioårsperiod var jag ganska ofta där på kurser. Mycket trevliga minnen!

Jag älskade att gå på Avenyn, i Trädgårdsföreningen och mycket mer …

Kommer också ihåg en gång det var storm och översvämning. 💧 Kanalerna svämmade över, vattnet plaskade upp på husväggarna och spårvagnarna stod stilla.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

Jag minns när vi guidade våra amerikanska släktingar som var på besök.

Det var en solig sommardag och de älskade gamla Haga bland annat.

Numera har jag tappat all kontakt. Kontakten var genom mamma och pappa och när pappa dog så försvann allt bohag och alla gamla minnen.😢 Jag vet bara att de bodde när Chicago.

Min mormor var ju trilling och ena systern flyttade till Amerika och skaffade familj och dog där av en hjärntumör när hon var i 50-års åldern. Det var hennes son och hans familj som var på besök här för att visa sina barn och barnbarn" mammans" rötter.

Vi hade en härlig dag i Göteborg.

/Maria

DesK
1

Vi flyttade till Göteborg 2013 och det blev startskottet för ett nytt bättre liv för oss alla tre. Jag har (har 😎) svårt att hitta i Gbg, så de första sommarmånaderna gick jag upp vid tretiden och körde runt en del i stan, för att få lite hum om hur allt hänger ihop. Mycket snabbt infann sig en känsla av hemma, vilket gjorde mig lite förbryllad. (Fd stockholmare är ju inte alltid så poppis här) Efter ett tag kom jag på vad det var, Gbg och Düsseldorf, där jag är född, är ungefär lika stora och har en del likheter 😊 Jag tycker mycket om att strosa runt i stan, gå till någon trevlig restaurang eller Foodtruck eller bara ta en god glass. Det finns så många fina platser att besöka, både sommartid och vintertid. Två sommarfavoriter är Botaniska och Trädgårdsföreningen och på vintern är det fint att besöka några av muséerna😊
Sedan finns det mängder av fina platser i närheten av Gbg, skärgården och alla pärlor där. Retrovägen 190, som jag bor nära intill och Gräfsnäs. Listan kan göras lång och vi har hunnit besöka en del fina platser nu under pandemin 😊 Sist men inte minst så åker jag omkring i en göteborgsprodukt, min Volvo V70 som jag verkligen älskar 😍

/Désirée

[[eskils_]]
0

Grattis Göteborg! 🎵🎈🌊 Verkar vara en stad med fart och fläkt och vackra omgivningar.

Har tyvärr bara gjort ett par korta men trevliga besök där för mycket länge sedan.