Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 152 ggr
MonicaLagerquist
1

Lösenord

Hur ofta byter du lösen ord på datorn och anda lösenordsskyddade saker?

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

På jobbet jätteofta. Hemma mer sällan då jag har så svårt att komma ihåg.

/Maria

MonicaLagerquist
1

Jag är väldigt slarvig och byter inte så ofta

Stolt ägare till tre La permer

[Moon AppleGrey]
1

Med jämna mellanrum.
Förmodligen mer sällan än jag borde, men oftare än vad jag brukade förr.

DesK
0

Numera är jag nog rätt bra på det, tack vare en av mina killar, som påminner mig om att det är dags att byta lösenord.

/Désirée

Magi-cat
2

Hur kommer ni ihåg era lösenord? Jag menar, det är ju inte bara på ett ställe man har lösenord utan överallt och helst ska de vara krångliga så de inte går att lista ut (inte kattens namn t.ex.) och innehålla både siffror och versaler och bytas ofta ska de och inte får man skriva upp dem och lägga lappen i skrivbordslådan …?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2

Här på iFokus har jag bytt en gång och det var då min dator gick sönder och jag fick köpa en ny.
Jag har lappar över allt, jag är urdålig på att komma på lösenord. jag krånglar till det så jag har ingen aning om vad jag har valt.
Det finns ställen där jag inte ens minns vad jag valt för kombinationer, så det får vara som det är.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Moon AppleGrey]
1

#5: dels har jag ett personligt sifferspråk, där en siffra motsvarar en bokstav.
Så om jag t ex skriver vil7413509 så står det för mig orden vilja + lemon.
Tycker det är lättare att komma ihåg det om det är "ord" även fast som siffror.

På Firefox kan jag dock ha lösenorden sparade så då brukar jag välja slumpmässiga kombinationer.

[Leifsdotra]
1

Jag byter lösenord på jobbdatorn med 180 dagars mellanrum, för att det är så IT-kontoret har ställt in det helt enkelt. Har alltid valt ett djurnamn eller en djurras och så måste lösenordet uppfylla de här kraven för att anses som säktert: minst 10 tecken varav minst en stor bokstav, en liten bokstav, en siffra och ett specialtecken. De senaste 24 lösenorden får inte återanvändas, det
får inte innehålla mitt användarnamn och det måste skilja sig från det senaste lösenordet med mer än det sista tecknet.
Samtidigt byter jag inloggningar på jobbtelefonen och det är tänkt att jag ska byta andra privata inloggningar samtidigt, men det blir inte alltid av.