Ljuv musik
Igår var det jättevarm hos oss under dagen och jag hade lagt mig på soffan inne😉
Då hörde jag grannen spela underbara toner i trädgården. Så vackra stillsamma melodier.
I mitt omusikaliska öra lät det som musettedragspel och klarinett. Sååå vackert.
Jag var tvungen att gå ut och lyssna.
Jag måste fråga någon dag vilka instrument och vilka underbara melodier. Den enda jag kände igen var en Taubevisa.
Är ni musikaliska?
/Maria
Törs man berätta?
jag är rädd för jantelagen!!!!!
Men vår släkt är otroligt musikaliska. Det pratades om gammelmormors vackra röst redan då jag var liten. Hon fick 7 barn alla utövade musik på något sätt. En blev operasångerska i USA. Några spelade dragspel och en spelade såg så fint som en finstämd fiol, han var blind. Minns hur roligt det var att lyssna.
Nästa led blev några kända bla en jazzmusiker. Så vårt led är några av de kända idolerna i Sverige, 2 på musikal scenerna .En kusins pojke var med och skrev Tusses låt i Mellon samt två andra låtar. Många kusiner hade fin sångröst!
Min mamma hade fin röst. Jag sjöng på avslutningar och annat.
En av mina barn av fyra barn har ärvt genen , han skriver musik , spelar och sjunger. Leden glesnar nog lite nu av detta fina arv från gammelmormor!
Numera lyssnar jag ytterst sällan på musik.Har väl aldrig varit någon stor musikälskare.
Spelar inet och sjunger hellre än bra.
Stolt ägare till tre La permer
Ja gåvorna är olika fördelade, men att vara stolt över dom tycker jag alla ska vara! Att vara en atletisk person, att vara matematisk duktig, att kämpa för rättvisa, att värna om djur och natur, osv. Men vilken tur att gåvorna fördelas. Det vore ju hemskt om några fick alla gåvor.
Jag älskar musik och jag lyssnar med förtjusning på Gregoriansk Kyrkomusik!
Roligt med dina frågor Maria, det får mig att tänka till i många olika ämnen. En gåva du har! Mvh/WL
Våren av Greig är passande för årstiden.
Musik är en välsignelse i min värld. Mvh/WL
#3 Tack😉
/Maria
Jag skulle inte påstå att jag är musikalisk. Men jag gillar musik. Lyssnar en del på musik och tycker det är kul att spela även om jag inte är så bra. Gick på kulturskolan och spelade 2 olika instrument under min barndom. Nu händer det att jag klinkar lite på mitt keyboard här hemma men det är inte ofta. Ibland får jag för mig att lära mig en ny låt, då sitter jag och övar tills jag kan den och sen lägger jag ner. Haha! Som sagt, jag tycker musik är kul men det är inget stort intresse direkt.
Men ändå en gåva du har, minns hur svårt det var att plocka ut-blinka lilla stjärna- på min gammelmosters piano.- Bra gjort! Mvh/WL
#0: Nja, jag har precis börjat lära mig piano. Den ultimata drömmen vore att kunna spela fiol men, nja, vi börjar med piano och ser vart det tar vägen.
Jag lyssnar väldigt mycket på musik och tycker om att sjunga men jag har absolut ingen sångröst. 😅
Ingen i familj eller släkt har pysslat med sång eller musik vad jag vet.
// Harley
Jag fick privata pianolektioner i 6 år när jag var barn. Intresset var noll kan man säga. Jag har också spelat gitarr och sedvanlig blockflöjt 😉
(Har säkert skrivit om det tidigare)
Jag kan i alla fall läsa noter😃
/Maria