Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: ordet-är-fritt-väl-valda-orddagens-hälsning
Läst 82 ggr
MonicaLagerquist
3

Rocka sockorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 21 mars rockar vi sockor. Men jag funderar på om jag helt enkelt ska börja idag och hålla på tills dess att alla mina omaka strumpor tar slut.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2

Den 21 mars är det Internationella Downs syndromdagen.

Varför man valt just det här datumet är enkel: Personer med Downs syndrom har i nästan alla fall tre exemplar av kromosom nummer 21.

Och för att lyfta dagen lite ytterligare har initiativet rocka sockorna skapats - ett lätt och lekfullt sätt att hylla våra olikheter.

– Rocka sockorna står för att vi alla är olika som individer, men har samma rättigheter och värde

Maria
2

Du får påminna igen då det närmar sig för visst ska jag rocka sockorna 😃

/Maria

DesK
1

Jag brukar alltid göra det och just det datumet är lätt för mig att komma ihåg 😊

/Désirée

Lona
2

Jag får nog ha matchande sockar den dan med tanke på att jag alltid har omaka sockar på mig. 😉
Ett fint och enkelt sätt att uppmärksamma inte bara Downs syndrom utan att vi alla är olika. ❤️
Ganska tankeväckande att antalet nyfödda med DS har minskat drastiskt - efter fosterdiagnostik väljer de flesta blivande föräldrar till barn med Downs syndrom att avbryta graviditeten. Var går gränsen för vad vi kan kolla och var vi väljer bort ett foster/en bebis?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
1

Jag rockar nog mest varenda dag. 😀 Men jag brukar särskilt ihågkomma dagen!

#4 Tänkvärd fråga!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
1

#4 I Danmark föds det nästa inga barn med DS längre.
Det är lite kluvet tycker jag.