När började ni använda internet?
Kommer ni ihåg när ni först använde nätet?
/Maria
Det kom till Sverige till allmäntheten 1995
Vi skaffade det några år senare
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi började med internet 1998 hemma.
/Maria
1994 har jag för mig.
Eller 1995. Jag är osäker.
Jag minns det väl för vår son var 14 år och överlycklig då flera kompisar redan hade det.
Han började tidigt med att Lana eller vad det heter?
/Maria
Vår första dator hade vi redan 94/95, men Internet till hemmet skaffades inte förrän ca år 01-02.
Så det var bara på lektionstid, om det krävdes, att man var ute och "surfade", fast det var ju aldrig för nöjes skull.
Efter flytten hemifrån så dröjde det faktiskt 7 år innan jag skaffade bredband.
Vi hade det nog från direkt man kunde ha det eftersom min pappa jobbade med datorer. Var dock min bror som använde det mer än vad jag gjorde. Brorsan var Medarbetare eller admin eller vad det nu var på dåtida expressens forum, Stingnet, (eller vad det nu var) och blev till och med intervjuad med bild och allt i tidningen.
Eftersom brorsan upptog datorn och nätet under den största tiden hängde jag mest på nätet hemma hos min kompis (de var också rätt tidiga med nät).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag hade inget intresse av datorer till en början, hade en dator men skaffade inte något modem, som jag har för mig att det började med, via telefonledningen alltså. Köpte huset 2002 (bodde i lägenhet innan) minns inte exakt men en par år efter grävdes det fiber i området, jag var väldigt tveksam till att koppla in det då jag inte hade något dataintresse men blev väl mer eller mindre övertalad av de som drev projektet. Det är jag glad för idag! Nu kan jag inte tänka mig att vara utan internet! Använder det dagligen! Tiderna och intressena förändras! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#5: vad menas med "lana"? Var det en sajt, ett spel eller något liknande?
Aldrig hört det uttrycket förr, så blev lite nyfiken. 😊
#9 Lana är när man sitter flera och spelar tillsammans fast på olika datorer/spelkonsoller :) ofta sitter man hela nätterna. Olika spel
#9 Man kopplar ihop flera datorer och spelar med/mot varandra på något sätt.
/Maria
#11 Man måste inte koppla ihop datorer och lan kan vara även med tvspel :)
#12 Aha.
/Maria
#10: på det viset. Varje dag lär man sig något nytt. 😄
Någon gång på 90-talet. Ska se om jag kan hitta datum.
Min hemsida startade i mars 1999. Då var det roligt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Mitt första internet abonnemang skaffade jag i januari 1998.
Det var så länge sen att jag inte ens kommer ihåg det.
Stolt ägare till tre La permer
Jag köpte min första dator - 94, tror jag började med internet inte då värst långt efter det.
Mer aktivt var när jag började använda det på jobbet, borde varit vid -99 ungefär.
2000 vet jag att jag fixade ihop vår första hemsida.
Det fanns ju ärligt talat inte så mycket att kika på innan millennieskiftet, för att inte tala om sega uppkopplingar (åtminstone hemma).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag var inte så gammal men jag minns att jag började spela på jippiiee eller hur det stavades. Det var dyrt med internet och segt.
Mvh
Mig
#19 I början surfade vi på telefonlinjen.Då kunde man inte använda telefonen och det kostade så pass mycket att man fick surfa i en kvart.
#20: Precis!
Jag hängde redan då på några (hund)forum, jag fick koppla upp mig för att läsa några inlägg, koppla ner, skriva svar och sedan koppla upp mig för att posta dem.
Mailadress tror jag inte att jag hade förrän jag behövde ett på jobbet, borde varit -99.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2021-01-10 18:05 av Lona
Lana gjorde man från början genom att sätta upp ett lokalt nätverk (LAN, det vill säga local area network) som alla spelare anslöt sig till och spelade tillsammans. Det har säkert ändrats lite vad det betyder nuförtiden.
#22: okej, då vet jag det. 😊
#22 Just det. Det var sonen och kompisarna på samma gata som höll på.🙂
/Maria
Här hemma lanades det i tid och otid.Vi hade ett gäng ungdommar i vardagsrummet som satt där och vi andra såg till att de hade pizza läsk och godis. Själva fick vi sova med öronproppar.
Internet fick jag 1996, dator har jag haft sedan 1984.
Runt 2008 tror jag.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
1994-1998 jobbade jag som konsult (programmering och elektronik) och min chef sade "Det där Internet de snackar om, det är nog bara nå lek för studenter, tror du inte?". Samma år (1995) kopplade jag upp mig hemma på Internet och Microsoft Network för att föra över underlag till en leverantör i USA med epost. När dokumenten slank iväg med eposten rös jag av välbehag! Asså, vilken upplevelse!
När jag senare berättade på jobbet om detta snörpte chefen på munnen o sade "den där flugan går nog över snart..:".
HAHAHA
#28: Han och Inez Uusman. 🙂
Det var inte förrän 1998 som min familj skaffade internet.