Anmälafuntionen
Just nu har massa inlägg blivit anmälda och jag vill påminna om att "anmäla" handlar INTE om att man ogillar inlägget.
Man anmäler inlägg som bryter mot skrivreglerna. PUNGT.
/Maria
Det blir en massa merjobb att lägga tillbaka kommentarerna.
/Maria
Borde egentligen inte ens behöva sägas, men bra att du tog upp det.
Det kan vara värt att nämna att den medlem som anmäler inlägg som inte bryter mot skrivreglerna får varje gång mindre röstvikt. Det betyder att den personens anmälningar får mindre och mindre verkan, och till slut är helt verkningslösa.
Man straffar med andra ord bara sig själv om man medvetet anmäler inlägg det inte är något fel på.
#3 Just det . Det hade jag glömt.
Bra där Niklas att du påminde. Tack🙂
/Maria
En liten fråga om anmälningsknappen. Kommer det upp en ruta där man ska bekräfta sin anmälan eller sker det direkt när man klickar på den?
Tycker att den sitter så skrämmande nära "bevaka"! 😟
Man ska bekräfta. Även när det gäller bevaka.
/Maria
Även denna tråd har blivit anmäld😒
/Maria
#7: 🙄 vilka lustigkurrar det finns….
#7 Hmmm🥴😕
/Maria
#6: Tack för informationen! 🙂
- Redigerat 2020-12-16 09:25 av Caeli
någon som "trollar" runt kanske och anmäler hit och dit?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Har folk inget vettigare för sig.
Stolt ägare till tre La permer
Maria #7 det är jag som anmält tråden.
Jag såg den här tråden igår och tänkte testa hur det funkar. Nej, man får inte upp nån ruta så där man måste bekräfta att man vill anmäla. Det enda man får upp är en ruta som säger att man har anmält. Kommer inte ihåg vad det står i den rutan, men typ tack för att man hjälper till och sen måste man trycka på ok för att rutan ska försvinna.
Nu vet jag inte vilka inlägg som är anmälda här på sajten. Men är det första (0) så kan jag tänka mig att det är flera som tryckt fel. Att de tänkt klicka på bevaka men råkat klicka på anmäla.
För det är samma på bevaka att det bara kommer upp en ruta som då säger man lagt till diskussionen som bevakning.
I förra versionen av iFokus var det så att när man klickade på anmäl så kom det först en popup ruta som frågade om man ville anmäla och där skulle man då klicka på bekräfta och om man då klickade på bekräfta så kom det upp en popup ruta som tackade för att man hjälpte till. Om man råkat klicka på anmäl av misstag så kunde man då klicka bort popup rutan och då hände inget.
Så är det inte nu i nya. Har du klickat på anmäl så har du anmält vare sig du tänkt det eller inte.
Nu gick mitt Insider ut så precis så jag kan inte kolla hur det ser ut i kommentarerna. Men blir väl lika där att klickar du på anmäl så har du anmält.
Och det här som niklas skriver i #3 det gäller mig veterligt om ett inlägg blivit bortröstat och sen tillbakalagt. Så det händer inget med mitt röstvärde för att jag anmält. För systemet ser ju inte om inlägget faktiskt är nåt som bryter mot reglerna eller inte. Så bara anmäla händer inget.
Sen beror det ju på när det gäller anmälningarna. På andra forum är det så att klickar man på anmäl så får man upp en ruta så man skickar länk till moderatorerna så att det kollar upp inlägget. Är det nån ny som klickat på anmäl så kanske den tror att det funkar lika här.
Så som jag ser det så måste anmälningsfunktionen göras om så att man först får frågan om man vill anmäla och då får klicka på bekräfta. Och när man bekräftat får upp tack rutan.
.
#13: Bra att du kollat!
Nu är ju Niklas här i tråden så han ser det nog, annars kan det vara bra att posta i Support iFokus kanske?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Lona #14 jag har precis skrivit en tråd på support om anmälningsfunktionen att den behöver göras om.
.
…och precis nu såg jag att det är exakt vad du gjort! 😁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nu är det en specifik medlems inlägg som blivit anmälda och det är inte acceptabelt om det inte bryter mot reglerna.
#13 Det hade ju varit klädsamt om du hade skickat ett PM eller skrivit direkt att du testar.
/Maria
Maria #17 om jag hade tänkt på det så hade jag på nåt sätt talat om för dig.
Du skriver att det gäller en specifik medlem. Om det bara är anmält så bara låt det vara för medlemmen märker inget utan det är bara admin som ser anmälningar. Utan enda som händer är att ni (admin) kanske blir irriterade.
Om det är så att inläggen blir borttagna och ni får lägga tillbaka dom då är det bättre att ta en diskussion direkt med iFokus.
Nu vet jag inte vart dom satt gränsen om det ligger på 3 eller 5 anmälningar för att inlägg ska tas bort. Svårt att tro att det ligger på 1.
Att flera helt olika medlemmar anmäler samma inlägg så att det tas bort ser jag som osannolikt. Så endera är det en medlem som har flera konton, som har Insider.
Eller så är det en värd som har flera medlemskonton som den vid tillfället lägger till som Medarbetare så de får Insider.
Idag kan man inte köpa Insider, så om en medlem har flera konton så måste den köpt Insider till dom kontona med Guldmynt innan det gick över till nya och de kommer med tiden försvinna eftersom man inte kan köpa mer.
Så är det så att inläggen tas bort så ta det med iFokus så kanske dom kan ändra så att dom kan se vilka som anmält och ser dom att det är samma medlemmar så kan de stänga av de kontona eftersom funktionen missbrukas. Visst niklas skriver att de mister röstvärde, men det tar nog tid innan de är nere på 0. Och är det så att det är en värd som lägger till Medarbetare så spelar inte minskat röstvärde nån roll.
Är det olika medlemmar vid olika tillfällen så ja då går det säkert att ta reda på vilken värd det är som lägger till "falska" medlemmar som Medarbetare och då ta ett snack med den värden så den lägger av.
.
#18Jag vet hur jag och Agge ska bete oss.
Denna tråden handlar om att det inte är OK att anmäla för att det är någon/ något man ogillar.
/Maria