Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 234 ggr
Maria
1

Skriva för hand

Har ni snygg handstil?
Textar ni eller använder ni skrivstil?

/Maria

Fridaaaa
1

Skriver sällan handstil, dålig på det
Textar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
1

#0: Nja… Fått höra av andra att jag skriver fint men jag vet inte om jag håller med.
Tidigare när jag skrev mycket mer för hand (noveller, dikter etc.) så skrev jag alltid skrivstil men numera skriver jag väldigt lite för hand och då blir det oftast textat. Skulle jag ge mig på att skriva en lite längre text blir det nog tillbaka till skrivstil.

// Harley

• Redigerat 2020-12-14 19:30 av Herveaux
Namiko
1

Jag kan skriva snyggt men jag kan också skriva så det knappt är läsligt. Ofta blir det en mix av textat och skrivstil där vissa bokstäver sitter ihop och andra inte. Det beror helt på mitt humör och energinivå hur handstilen ser ut för stunden om jag inte fokuserar på att det ska se snyggt ut.

Gjorde ett försök för typ ett år sedan där jag ville lära mig att skriva riktigt snyggt men jag orkade inte hålla uppe skrivandet länge nog för att handstilen skulle fastna. Det var lättare när jag gick i skolan och behövde skriva för hand nästan dagligen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

flocken
1

Har väldigt skiftande stil. Men alltid stora o mjuka bokstäver.
Kan lika väl skriva med bara stora bokstäver. Framförallt när jag fyller i viktiga papper. Skriver väldigt likt min far då.
Är väldigt noga med att det ska vara snyggt. Matlista eller något viktigt. Är jag inte nöjd börjar jag om.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
1

Jag har en hemsk handstil och om jag har skrivit en längre text blir jag imponerad varje gång någon lyckas förstå den (inklusive mig själv). Jag tycker ärligt synd om dom lärare som har varit tvungen att rätta mina prov, speciellt 5 timmars-tentorna vi haft här på universitetet. Med kortare texter kan jag anstränga mig för att se till att det blir lätt att läsa men jag skriver aldrig vackert.
Ska jag exempelvis skriva i ett födelsedagskort brukar jag få öva lite först så jag får till det relativt snyggt (och köper ibland ett extra kort som reserv, haha). Jag textar alltid, vi höll på med handstil en kortare period i skolan men jag lärde mig aldrig att använda (eller läsa) det ordentligt.

Numera skriver jag dessutom så sällan för hand, så det finns väl inte så stor möjlighet till förbättring heller.

//Jessie

Maria
2

Jag skriver gammaldags skrivstil och har alltid fått beröm för min handstil🙂

Vi var den sista årskullen på vår skola som fick lära den gamla stilen.

Jag tycker det är en praktisk stil. Man behöver inte lyfta pennan så ofta😉

/Maria

Maleficum
1

Precis som mycket annat i mitt liv så är jag extremt ojämn i mitt handskrivande (vilket syns jättetydligt i mina gamla skolantekningsblock där det ser ut som det är flera olika personer som skrivit i det). Ibland kan jag skriva riktigt fint med stora runda fina bokstäver, ibland blir det superkantigt och spretigt, ibland kan jag inte ens själv läsa det efteråt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
0

Skriver som en kratta. Svårt att se det jag skriver och då blir det därefter.

När jag var ung och såg som jag skulle skrev jag bra och mycket.

Stolt ägare till tre La permer

CasaRamon
0

Jag hade högsta betyg i välskrivning ( förr hade man såna betyg) men efter en handledsfraktur, ( blev felbehandlad,) så har jag väldigt svårt att skriva längre stycken. Tur för mej att man nu mest skickar mail och sms.

Carmarino
1

Fick pris för min fina handstil när jag gick i småskolan, men på gymnasiet började jag med stenografi. Det förstörde min handstil för all framtid. Fast jag kan skriva snyggt fortfarande - om jag anstränger mig riktigt mycket. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

91Marran
0

När jag hade mitt förra jobb så skrev jag för tydligt enligt kollegorna. Jag är dålig på att skriva annars. Glad att cheferna på mitt nuvarande ställe kan läsa vad det står.

Mvh
Mig

TatsuOni
0

Haha, jag kan precis skriva läsligt om jag anstränger mig 😅

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Månglädje]
0

Jag älskar att skriva för hand och har flera brevvänner som jag skriver med men nog märker jag allt att det tappar i takt med datorn och börjar lite smått att försämras men jo fortfarande är handstilen bra både i skrivstil och i text men man underhåller det inte på samma sätt som förr och det märks för ju längre ett handskrivet brev blir ju sämre tycker jag att texten ser ut mot slutet.

Himla trist om vi ska tappa det här, tänker på när jag gick i skolan då fanns inga datorer som gjorde jobbet åt oss och vi fick minsann sitta och plita och plita tills allt blev korrekt så vad har vi för nytta av det idag och alla generationer före oss som fick kämpa med att skriva fint.

Det är så mycket som går ur tiden och jag tänker ofta på alla som kämpat med tex handstilen är dom helt borta och ute nu ? jag hoppas innerligt att det inte är så för en snygg handstil och kunskapen om den det är värdefullt och ska bevaras.

citytjejen
1

Har en snygg handstil och varierar mellan skrivstil och icke skrivstil. I skolan när vi lärde oss skriva så var det oerhört viktigt att binda ihop alla bokstäver i orden. Jag har aldrig riktigt förstått varför det var så viktigt, man gör väl som man vill men den saken 😆

/Christina