Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 127 ggr
Mooniq
1

Frysta Havtorn - Mängder av C-vitamin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag håller ju nere på sockret och letar efter en bra C-vitaminkälla. Paprika använder jag ofta i sallader. Kiwi äter jag sällan och apelsiner gillar jag inte.
Kollade in Havtorn och hittade mängder av C-vitaminer + lite E och K-vitaminer. Tinar 30-40 gram/dag och blandar i smoothie eller äter dem som de är - dock sura - nästan i klass med Citroner

Äter ni Havtorn? plockar själv? har odling - har läst att de är lite meck då man måste ha både han och honplantor. Vad tycker ni om Havtornbär?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

DesK
1

Jag gillar havtorn och har funderat på att ev sätta på tomten. Har alltid ett paket havtorn i frysen.

/Désirée

Maria
2

Jag tycker också att det är gott men har nog aldrig ätit färska bär. Bara frysta.
För C-vitamin på vintern så använder vi mycket kål mest vitkål.

/Maria

Mooniq
1

Jag äter oxå mycket kål sorter. Försöker vänja mig vid surade grönsaker men gillar det inte. Hittade en mild Kimchi som jag tycker är ok. 🌞

Magi-cat
2

Havtorn är underbart! Brukar köpa i Finland, men i år blev det ju inte.
Köper torkad havtorn på internet.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mooniq
1

#4: var köper du torkade? Rawfood, torkade på låg temperatur? Cvitamin börjar förstöras redan under 40 grader. Torkade i pulverform är ju smidigare än frysta.

JMW
1

Jag har vad jag vet aldrig ätit havtorn.

Carmarino
0

Gillar havtorn, men äter det inte så ofta. Förr brukade jag köpa pressad havtorn på flaska, och tog ca en matsked om dagen. Vet inte om det var inbillning, men jag tyckte att jag höll mig friskare av den. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ