Noll motivation
Jag vänder mig hit i vanlig ordning. Hur gör man när man saknar motivation? Jag läser termin 1 på universitetet och är redan trött på studierna, haha! En del av mig funderar på att byta inriktning till en kortare utbildning bara för att jag är så trött just nu, då är det illa! Jag brukar aldrig ge upp. (Kommer självklart inte göra det, jag läser min drömutbildning.. men den är sååå lång).
Fler än jag som tappar suget/motivationen till saker och ting i dessa tider?
Och någon här som läst på universitetet/högskola och har tips när man saknar motivation?
Jag tappar mest motivation till att sätta mig ner och plugga, inte till utbildningen i sig. Men jag vet inte om det har att göra med att jag tidigare har pluggat en utbildning som var HELT fel för mig, hade sedan några sabbatsår då jag reste och jobbade mycket, för att sedan komma tillbaka till studierna och då på ett program som känns helt rätt. Jag hade ett pissigt jobb och jag vet att om jag hoppar av kommer jag troligtvis gå tillbaka dit och det vill jag INTE. Jag påminner mig ständigt om hur glad jag är att jag slutade, haha! Speciellt när gamla kollegor berättar om hur stressigt de har det. Nej jag trivs faktiskt väldigt bra med studierna just nu. Men på min förra utbildning var det katastrofdåligt med motivationen. Vilket visade sig i resultaten. Och berodde troligtvis på att utbildningen var helt fel för mig :)
Kanske kan man hitta kamrater som studerar samma sak och få lite gemensam motivation därifrån?
#1: Ja, så är det nog. Har inte heller motivation till att sätta mig ner och plugga. Speciellt inte när allt ändras hela tiden så som distans/inte distans, föreläsningar ändras, examinationer ändras m.m. Så man går och undrar hela vägen till slutet av kursen…
#2: Bra tips, vi försöker få ihop det i klassen men alla har sitt, många är sjuka nu, man kan inte mötas upp utan försöker sköta alla studier hemifrån. Och de jag pratat med känner samma som mig! Haha!