Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 286 ggr
Maria
1

Är ni skrockfulla

Som frågan lyder…är ni det?

Med tanke på att det är fredag det trettonde idag😉

/Maria

flocken
0

Nej.
Brukar alltid hända något bra denna dag

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JMW
0

Inte ett dugg.

Maria
2

Jag är inte skrock full längre men det har tagit många år att komma hit.

Hemma var det många saker som skulle undvikas när jag växte upp.

Inga skor på bordet. Spotta tre gånger om man såg en svart katt på vägen. Ingen Vandrande Jude inomhus och inte heller Ljung. Burfåglar och palmer skulle heller inte få finnas men jag hade ändå två undulater kort tid.
En kortlek fick heller inte finnas i hemmet men när mina föräldrar kom på hur roligt det var att spela så försvann det förbudet.😉

Det var hela tiden små konstiga "förbud" och det har tagit tid att skaka av sig detta men idag är jag fri haha

/Maria

JMW
0

Just det, det finns en sak faktiskt.
Min mormor sa alltid att ljung inte fick tas in. Nu tror jag inte så mycket på det heller men hennes ord finns kvar i mig.

Maria
0

#4 Ja det ärväl konstigt hur vissa ord kan bita sig fast så länge.

/Maria

Magi-cat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trevlig fredagen den 13!

(Den här dagen är inte värre än andra dagar. Eller bättre, enligt statistiken.)

(Och nej, jag är inte skrockfull. 🙂)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
0

Nycklar på bordet var inte bra heller enligt mina föräldrar haha

/Maria

sp0ngeb0b
0

Jag hade vissa sådana saker för mig som yngre (typ högstadieåldern). Jag vet faktiskt inte varför, jag trodde inte på det egentligen men det bara var något som kändes så extremt fel med att t.ex. lägga nycklar på bordet, gå på avloppsbrunnar m.m. Det där med nycklarna var lite jobbigt så jag jobbade bort det. Vissa saker tar fortfarande emot lite av någon anledning, speciellt det där med avloppsbrunnarna då det är något jag fick lära mig redan som liten (av jämnåriga) att man skulle undvika. Så det sitter långt inne, haha!

Maria
0

#8 Jag fick lära mig att A-brunnar skulle man inte gå på. A betydde avsky. Däremot K-brunnar var OK. K som i kärlek 😃

/Maria

Scorpio97
0

Nej, jag brukar inte vara skrockfull. Fast idag började faktiskt dagen med en rejäl dos otur så det var lite lustigt (det är förstås ren slump, och någon måste ju ha otur även på fredagen den 13de).
Sen gör jag vissa saker som kanske uppfattas som skrockfulla. Tex har jag alltid på mig ett särskilt halsband när jag gör viktiga tentor eller liknande. Jag tror inte det ger tur, utan jag bär det helt enkelt för att jag fick halsbandet av min mamma så det är starkt förknippat med henne och med trygghet/lugn. Vilket behövs vid tentor. Så det är väl inte riktigt skrockfullt
Men nycklar på bordet eller liknande har jag aldrig tänkt på.

#9 Hos oss stod K-brunnar också för Kärlek, medan A-brunnar stod för Avbruten kärlek. Så vi såg noga till att gå på alla K-brunnar och att undvika alla A-brunnar. Det gjorde väl promenader lite roligare

//Jessie

MonicaLagerquist
0

Jag är inte skrockfull men varför utmana ödet
-Gå under stegar
-Gå på A brunnar
-Lägga nycklar på bordet osv

Stolt ägare till tre La permer

Herveaux
1

Jag är inte skrockfull men sen barnsben sitter det ännu i med inga nycklar på bordet. Det sitter verkligen i muskelminnet. 😅
Som liten gick jag under en stege och fick den i huvudet så det undviker jag, skrock eller inte. Men det är nog den enda skrock jag "följer".

// Harley

TatsuOni
1

Inte det minsta.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Månglädje]
0

Nej inte ett dugg men jag växte upp med många som var skrockfulla omkring mig från äldre generationer men det var aldrig något som jag tog med mig sen i livet.

Fridaaaa
0

Nej inte speciellt :)

Kan dock vara lite så "inga nycklar på bordet" men är väl det enda haha!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moon AppleGrey]
1

Nej.
Fredag den 13:e när jag gick i sjuan var ett bevis på att det inte var så.
Vi skulle ha prov på sista lektionen (som jag hade glömt bort att plugga inför), och vi fick veta strax efter lunch att läraren hade blivit sjuk, så vi fick gå hem. fniss

En annan var det där om att inte gå på brunnslock (minns inte vad anledningen var).
Så jag brukade roa mig med att gå på dem med flit när jag var barn.

[Månglädje]
3

Det här med brunnslock verkar vara lite olika beroende på vart i landet vi kommer från. Hos oss betydde A avbruten kärlek och vi skulle dunka oss i ryggen tre gånger och K brunnen betydde fortsatt kärlek förutsatt att vi dunkade oss i ryggen tre gånger annars gällde det inte 😅

[Moon AppleGrey]
1

#17: Ah, så var det nog.
Själv tyckte jag att det var rena rappakaljan, och dunka i rygg ville jag inte alls. 😂