Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 169 ggr
CasaRamon
2

Störande musik

Jag stör mej otroligt på den höga musik som spelas på nästan alla tv-program. Om det är låg bakgrundsmusik så är det ok, men nästan alltid är musiken starkare än talet. En svensk tv-serie utan text, är otroligt svår att höra pga musiken. Jag sitter med fjärrkontrollen i knät och höjer och sänker hela tiden. Om det är text, så kan man ha låg volym. Norska och danska filmer och serier, har ofta svenska skådisar med. Då finns ingen text när svenskarna talar.??? Varför textar man inte allt? Väldigt dåligt.

Ljungåsen
2

Jag förstår dig. Sånt stör jag mig också på, så mycket att jag brukar välja bort de programmen där det spelas hög musik.

MonicaLagerquist
2

Det stör mig med.

En annan sak som jag retar mig på när man tittar på sport att publikljudet är så högt att man inte hör kommentatorerna.

Stolt ägare till tre La permer

[[eskils_]]
0

Håller helt med. Nuförtiden ligger det musik i bakgrunden i nästan alla program, så man inte hör vad folk säger. Väntar bara på att det ska komma musik i nyhetsprogrammen också… 😠

DesK
0

Instämmer, för mig som hörselskadad är det ofta svårt att höra vad de säger med all bakgrundsmusik

/Désirée

Juwel34
0

Tror faktiskt inte att det beror på just serierna utan på tv-apparaterna man köper idag. De allra flesta lite moderna tv tar upp ljud något så extremt konstigt. Youtube videos och vanlig tv blir hel konstigt. Endast netflix som fungerar tycker jag.

flocken
0

Vi undviker svenska program just pga detta.. Så tråkigt. Min man är hörselskadad o jag har oxå sämre hörsel.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
2

Jag har länge retat mig på att radion gör samma sak. På t ex sommarprogrammen som är ett "måste" för mig så blandas tal och musik. Om jag skall höra vad de säger måste volymen skruvas upp och då blir musiken för hög. Och ibland gillar man inte ens musiken även om man gillar pratet.
Och så påtalar man ibland före programmen att man inte skall ha för hög volym så grannarna blir störda.
Jag har skrivit till SR om detta, men de tycker det är en bra mix. Träffade också en f.d. ljudtekniker från SR som bekräftade att det är en medveten inställning från SR:s sida.
Fattar inte alls hur SR tänker.

Beträffande tal i serier och filmer så beror mycket på att man vill ha ett mer naturligt tal och inte teatertal, men det funkar inte på skärm. Skådespelare idag tycks ha noll utbildning i artikulation (om de ens vet vad det är). Både Netflix och HBO har undertexter som tillval och det kör vi ofta.

Det är inte bara i svenska serier, har goda vänner i England som gör samma sak där även på sina engelsktalande serier/filmer.

• Redigerat 2020-10-27 13:08 av Sindri
Carmarino
2

Brukar alltid koppla in textning om valet finns, för trots att jag är normalhörande är det otroligt störande med "bakgrunds"-musiken ("förgrundsmusik" är ofta ett mer passande namn).

Att SR tycker att det är en bra mix visar bara hur otroligt ointresserade de är av sina lyssnare. De - och SVT - inriktar sig på personer under 25 (möjligen 30) och de brukar inte ha några problem med störande bakgrundsljud.

Förr i tiden brukade alltid bakgrundsmusiken tonas ner så snart någon började prata, men nu verkar det ibland som de höjer musiken istället. De är förmodligen rädda att talet ska överrösta musiken. (OBS! Kan innehålla spår av ironi.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CasaRamon
0

Precis så, "förgrundsmusik" är passande namn. Jag spelar in dom flesta program eftersom jag också retar mej på reklamen. Oerhört störande när man får dessa avbrott. Då är det bra att kunna spola fram. Tyvärr kan man då inte koppla in text, som när man ser direkt.