Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 293 ggr
Maria
3

Allmänbildning förr och nu

Vi diskuterade för ett tag sedan om allmänbildning. ( Jag och min man)

Den borde ju vara så mycket större numera med tanke på internet och att information bara är ett knapptryck bort.

Eller kan det rentav vara så att vi inte bryr oss att lägga saker på minnet eftersom det är så lätt att bara hämta?

Vad tror ni?

/Maria

• Redigerat 2020-10-25 15:07 av Maria
[Månglädje]
0

Jag måste säga att jag lägger mycket mer på minnet nu än vad jag gjorde i min ungdom och under skoltiden även om jag då hade intresset men inte alls som nu och dessutom var det ofta stökigt i skolan så vi fick ingen riktig studie ro.

Jag har alltid vart vetgirig och tagit reda på allt. Förr var det uppslagsböcker, biblioteket och sånt nu kan man hitta allt mycket lättare och jag har satt mig in i tunga djupa ämnen, ämnen jag önskar jag hade haft tillgång till under skoltiden och ungdomen men dom ämnena har fått ta sin plats nu som äldre och det är en fantastisk värld inom alla kategorier att utforska och jag tycker det är så oerhört roligt.

Jag läser mycket böcker men aldrig online, vill ha riktiga böcker och dom finns där ute online inom alla kategorier att finna däremot läser jag massor om beteendevetenskap, psykologi, politiskt, doktorsavhandlingar, akademiskt, vetenskapligt ja allt jag kan komma över online sånt som jag inte hade tillgång till under skoltiden och det är så spännande om än väldigt tunga ämnen men dom är oerhört givande.

Ibland brukar jag tänka, men hur gjorde vi förr innan internet, vart fann vi allt det här ? man glömmer så fort hur man gjorde på den gamla goda tiden 🤣

• Redigerat 2020-10-25 16:44 av [Månglädje]
Lona
1

Jag tror att rent generellt så var folk mer allmänbildade förr, även när det gällde saker som de INTE var intresserade av.

Mina föräldrar och tidigare generationer växte upp med att rabbla allt från svenska kungar till geografi och det sitter fortfarande, åtminstone på min mamma. 😁

Numera tror jag att folk mest söker information om ämnen de är intresserade av - eller så trillar den ur skallen lika snabbt som det kom in.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

#2 Ja man har ju inget större behov av att komma ihåg viss information när det bara finns ett knapptryck bort.

Förr fick man mer anstränga sig tänker jag.

/Maria

Lona
0

Däremot så tror jag att man borde lära ut källkritik i betydligt högre grad än vad som verkar ske idag. Folk hänvisar ju till saker de har läst i någon obskyr grupp på Facebook / sett på YouTube. 😎

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
3

#4 Jag håller med men jag är en optimist så jag tror det kommer mer och mer.

Informationsflödet har ju kommit i en sådan rasande takt och jag tror att ju mer vi lever i detta ju mer börjar vi faktiskt att ifrågasätta.

/Maria

Kyllan56
1

Allmänbildning för mig hänger ihop med nyfikenhet och kunskapstörst. Då ser man till att hålla sig ajour med vad som händer och det man är intresserad av. Jag själv upplever att jag har mer kunskap idag än för tjugo år sedan, eftersom jag snabbt kan söka kunskap på nätet.

Den kunskap jag är intresserad av lägger jag på minnet. Sedan finns det en poäng i att man kanske inte lägger allt på minnet. Men det som jag är intresserad av sparar jag på datorn, så jag lätt kan komma åt det - ifall jag skulle glömma det. Jag är 64 år och har upplevt mycket stress de senaste åren, så minnet har tagit stryk.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

sp0ngeb0b
1

Jag tror säkert att folk är mindre allmänbildade nu. Åtminstone de som växt upp med internet. Eftersom all information finns tillgänglig var som helst, när som helst finns det ju ingen anledning att försöka minnas det. Dessutom kanske man mest googlar efter saker som man faktiskt är intresserad av, så att det "tar upp all plats i hjärnan" som jag brukar säga. Vet så klart att det inte är så det fungerar, men det är ändå lite så - matar jag på med information om något finns det ju begränsat med ork för att ta in ytterligare "ointressant" information.

[Hayabusa]
0

Möjligheten att allmänbilda sig är högre idag än för, säg, 30-40 år sedan. Om sedan folk i allmänhet har högre eller lägre nivå av allmänbildning har jag svårt att bedöma.