Undvika Covid19
Vad gör ni för att minska smittspridning? Hur har ert liv förändrats ni när vi har denna pandemi?
/Maria
Då jag ingår i riskgrupp (diabetes) så undviker jag okända, undviker affärer.
Ibland går jag in i affärer. Men är det mkt bilar på parkeringen väntar jag till en annan dag. Är det någon i en gång går jag något annat håll.
Om vi behöver hämta hö så sköter jag kontakten men mannen får åka.
Har alltid tvättat mig mkt. Så ingen skillnad där.
Jag kan sakna att klä upp mig, höga klackar och bege mig ut. Men den dagen kommer igen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag försöker undvika att åka kollektivt. På morgonen skjutsar min man mig till jobbet men hem måste jag åka buss.
Jag tvättar händerna extra noga och ofta.
Jag försöker att hålla avstånd så gott det går men annars lever jag som vanligt nästan.
/Maria
Jag har inte åkt buss på 6 månader, inte träffat vänner, inte varit på jobbet, handlar väldigt sällan och har alltid handsprit med mig. Ser till att hålla avstånd i affären.
Från mars till augusti beställd3 jag all mat så man bara hämtade den utanför.
Jag handlar aldrig när det är mycket folk
Håller avstånd
Går inte i badhus, gallerior,öppna förskolan eller liknande (tråkigt med badhus främst för sonen)
Basala handhygien. Handsprit i bilen
Åker inte kollektivt (gjorde jag visserligen inte innan heller)
Inga länge resor
Är väl främst det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag jobbar hemifrån så mycket jag kan, minst 3 dagar/v. Men jag har eget rum och kan stänga dörren om mig på jobbet så jag måste inte ha jättemycket kontakt med folk när jag är på jobbet heller. I personalrummet har vi tagit bort varannan stol så att man sitter längre ifrån varandra och vi bokar alltid mötesrum (om vi måste ha fysiska möten) som är så stora att man kan ha minst en ledig stol mellan varje person. Förstahandsvalet är alltid digitala möten.
Äldste sonen pluggar på gymnasiet och har mest distansundervisning, yngste sonen går i högstadiet och där har de undervisning på plats. Maken jobbar ju alltid hemifrån ändå så han har inte behövt ändra så mycket annat än det alla måste göra. Hålla avstånd och extra god handhygien. Vi har handsprit i bilen och försöker handla på tider då det är lite lugnare, storhandlar rejält vid färre tillfällen.
Just det. På jobbet sitter jag inte i personalrummet längre utan fikar vid mitt skrivbord.
Veckohandlar gör vi på lördagar oftast och då väldigt tidigt när det brukar vara lite folk.
/Maria
Tvättar händerna ofta, så fort jag varit utanför lägenheten och tagit i ledstänger, dörrhandtag osv.
Öppnar dörrar med jackärmen emellan handen och handtaget och försöker inte ta i mer än jag måste.
Handlar någon dag mindre än jag brukade i veckan.
I den Ica affären jag mest handlar, har de uppsatt handsprits flaskor för kunderna.
Redan när man kommer in har de en men bäst är de som sitter vid scannrarna, där spritar jag händerna, kundvagnens handtag och sen hela scannern!
I den andra Ica affären har de inte en enda handspritsflaska uppsatt. Vilket jag tycker är dåligt, då det är så många människor som springer ut och in och tar i alla korgar, kundvagnar och scannrarna.
Egentligen borde det vara standard i mataffärer att det alltid fanns handsprit för kunderna oavsett corona eller ej.
Tänk var alla dessa människor har varit innan och var de haft sina händer!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Åker och handlar tidigt , då det är lite folk. Är ibland nästan ensam i affären. Har alltid handskar på. Har handsprit i handväskan och förstås våtservetter. Tar av handskarna först när jag kommit hem.
Nu sitter jag på en lång stombuss och vi är bara två på bussen plus chauffören 😉
Skönt.
/Maria
Håller avstånd till andra av hänsyn till dom samt har handskar på mig ute som jag sen bums slänger ner i tvätten när jag kommer hem. Handsprit använder jag väldigt lite bara om jag inte haft tillgång till tvål och vatten, får klåda av den om jag använder den ofta.
Byter om och duschar när jag kommer hem. Nu har vi haft en nedgång en tid så jag har vart ut och åkt runt lite men nu kom ökningen som är väntat här i höst så just nu får åka ligga på is ett tag igen sen får vi se vart det här bär.
- Redigerat 2020-09-25 16:39 av [Månglädje]