Handla på nätet
Det här är ingen ny fråga för oss och ofta är frågan handlar du på nätet ? ja det vet vi att dom allra flesta gör idag med några få undantag men den här frågan blir lite annorlunda 😃
Kan ni känna igen er i att gå i ett köpcentra och tänka äh, här hittar man inget det är lättare att åka hem och söka upp varan man vill ha på nätet ?
Jag går numer sällan i butiker eller köpcentra om det inte är en matbutik förstås men andra produkter så kommer jag på mig allt mer att dom hittar jag lättare på nätet än att strosa runt och leta bland hundratals hyllor och varor i olika köpcentrum.
För någon dag sedan var jag till ett köpcentra med en väninna och båda gick vi där och suckade genom butik efter butik och hylla efter hylla och båda åkte vi hem och beställde det vi skulle ha på nätet för vi lessnade på den ena hyllan efter den andra att leta runt när man antingen kan googla eller enkelt använda sökrutan i olika butiker på nätet.
Vad tycker ni är det lättare att hitta det man vill ha på nätet än i en fysisk butik ?
Mitt svar är ja och det är ord jag absolut inte trodde jag skulle skriva så jag är nog lite besatt jag också av internet-😈 fast jag helst inte erkänner det och gärna spjärnar emot men jag har visst åkt dit som dom flesta andra 😃
Det beror ju lite på vad det är jag ska köpa. Ibland vill jag handla i en affär, eftersom jag vill ha varan direkt. Är det en affär som finns både på nätet och fysiskt så kan man många gånger kolla på nätet för att se var varan finns. Då slipper man gå runt och leta. Ibland kan man till och med boka den på nätet och köra och hämta den ett par timmar senare.
Fast när jag köpte min teve för några år sedan så beställde jag den på nätet. Det var nämligen mellandagsrea och jag insåg att jag inte ville ge mig iväg till affären och först försöka hitta en parkeringsplats och sedan trängas med hundratals människor för att få tag i teven. Sedan skulle jag dessutom bära ut den till bilen, som jag förmodligen hade fått parkera långt ifrån ingången. Då var det bättre att beställa den hemma och sedan hämta ut den i lugn och ro på utlämningsstället, där det dessutom fanns parkeringsplatser precis utanför.
En fördel med att handla från företag som även har fysiska affärer är att om det händer något så att varan behöver repareras så kan man lämna in den fysiskt i affären, istället för att behöva packa ihop den och skicka i vägen den för dyra pengar. Min glassmaskin köpte jag på nätet, men när den gick sönder tog jag bara med den till den fysiska affären och de bytte ut den mot en ny utan några problem. Det tog en kvart så var det klart. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0 Absolut. Jag skrev om det inne på vegan tror jag. Att jag uppskattar butiker med sökcentraler där man kan söka upp sin vara, gå till hyllan direkt och ta sin grej. Många butiker är så stora och det tar tid att lära sig vart allt finns och då kan jag tycka att det är lite dålig stil att inte ha en karta av något slag åtminstone.
#2 Sökcentraler bra ord 👍
Jag har sett saker jag velat ha men de har redan varit provade så många gånger att de är smutsiga. Då går jag hem och beställer varan på nätet och får en ny istället. Vem vill betala fullt pris för något som ser använt ut?
Senaste gången gällde skor på Deichmann.
Beställer gärna på nätet, men vissa saker vill jag känna vilken kvalitet det är och vissa saker vill jag kolla vilka funktioner och finesser som finns. Ibland måste jag se saken för att avgöra om den passar till det jag tänkt använda den till.
Jag vill helst handla i butik men ska jag ha något specifikt använder jag gärna butikernas hemsidor för att kolla utbudet först, så att jag vet vilka butiker som är relevanta att besöka.
Huruvida det är enklare att hitta saker i butik eller på hemsidan beror på vad det gäller. Ska jag ha exempelvis en mobilsladd där jag redan vet precis vad jag ska ha är det enklast att hitta online . Men letar jag ett par skor tycker jag det är enklare att hitta i butik för jag kan inte veta om jag gillar skorna förrän jag provar dom. Då går det mycket fortare och enklare att gå till butiken och prova, än att beställa flera storlekar/modeller och skicka tillbaka dom som inte passade, beställa flera gånger eller liknande.
Men även när det är enklare att hitta något online så köper jag i butik om jag har möjlighet. Jag vill ha kvar mina lokala butiker, för ibland behöver man saker akut och/eller vill slippa vänta på paket. Sen tycker jag det är trevligt att strosa runt i butiker även när jag inte ska ha något
//Jessie
Som världen har blivit de senaste månaderna så är numera nätet mitt första val. Letar där och ser om det går att beställa hem. Och helst vill man ju ha det levererat ända till dörren! 😃
Sedan som flera skriver så fungerar det ju inte med allt. Men tex med skor så har jag mitt favoritmärke som jag vet är bra och vilken storlek jag ska ha.
Nej strosa i affärer kan jag vara utan. För mig är det inget nöje…
Vi bor ju nära ett stort köpcentra men jag avskyr att shoppa. Däremot vill jag gärna känna och ta på vissa saker när jag handlar så jag brukar googla innan och då går det snabbare att handla på plats så slipper man leta.
/Maria
Jag vill ha fysiska butiker. Jag vill se färgen på det jag köper och jag vill prova kläder och skor. Jag avskyr att hämta ut paket i matbutiken; långa köer. Och den är det fel färg eller passar inte … packa ihop eländet, tillbaka till butiken och köa igen. Eller annars glömmer jag det och får kvar något jag aldrig kommer att använda. Trist.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#7 och jag gillar att gå i affärer men inte i stora köpcentra.
#3 😃❤️
-
Håller med. Vissa saker vill man ju gärna kolla in IRL. Kläder prova osv. Men vissa saker kan man t ex bara få tag på via nätet. Jag har äntligen hittat saker på nätet som försvunnit från icas hyllor, som jag saknat. Men jösses vad jag fick leta. Och vad tid jag lägger ner på att jämföra priser. Det känns fortf lite jobbigt även om pricerunner mm sidor finns.
På nätet brukar jag köpa linser (alltså såna till ögonen😃), skönhetsgrejer t.ex hårvårdsprodukter, smink och hudvård. Brukar alltid kolla var det är billigast eller rabatt, det är en del av nöjet tycker jag🙂
/Christina

Jag handlar ju nästa bara beg saker förrutom underkläder och de skickar jag efter på nätet då det är så knöligt att leta i affärer när man ser illa.
Så det blir en loppissväng lite nu och då.
Mat köper jag i affär för jag vill känna och välja.
Köper mycket på halva priset och stoppar i frysen.
Stolt ägare till tre La permer
Nu i Corona-tider har jag börjat köpa nästan allt på nätet. Mat, kläder, köpte en hammock nyligen (man ska ju köpa sommar-prylar i slutet av sommaren, då det ju oftast är rea) . Det är himla bekvämt och så finns ju Pricerunner där man kollar lägsta priset. Avskyr att gå i stora gallerior. Man är helt slut innan man hittar rätt affär. Gränby-gallerian i Uppsala, som bara blir större och större , måste man ha karta för att hitta.
Skor vill jag absolut prova, de ska sitta riktigt skönt annars får det vara. Kläder köper jag ibland via nätet, men lika ofta sparar jag ner bilder på plaggen jag är intrsserad av och visar upp i butiken så får expediten visa vart plagget finns. Då kan jag prova först. Tycker det är trist att krångla med returer.
Jag håller med er, vissa saker är svårare att köpa på nätet och det där med kvalitet är alltid viktigt men vet man att det är kvalitet så kör jag enkelheten att näthandla.
Skor har jag kunnat köpa förr men nu när man börjar gå uppåt i åren ändras fötterna så skor brukar jag misslyckas med om jag köper online så det måste det bli ändring på.
Lika det här med returer är aldrig roligt dock har jag sluppit undan bara några enstaka gånger har jag skickat tillbaka men med skor har det gått illa så där får jag börja handla på plats.
Man blev rysligt snabbt bortskämd med näthandla och jag som aldrig skulle trilla dit, jo tjena 😃
Hur ofta jag handlar på nätet beror helt på vad det är för saker jag ska ha.
Exempelvis så säljs inte det schampot jag använder (så vitt jag vet) i butik, då det är en importvara, så det skickar jag efter via nätet.
Jag vill varna för att handla på Wish.com Hade tidigare köpt en hammock från ett annat företag, var nöjd och ville nu köpa ett överdrag. Då dom flesta överdrag kostade nästan lika mycket som hammocken, så letade jag vidare och hittade Wish. Såg jättefint ut på bilden och till bra pris. Fick vänta 2 månader på leverans och när paketet kom så var produkten inte alls lik den på bilden. Tunnare än en presenning. Fel mått. Har kontaktat företaget som inte svarar på min reklamation. Så handla inte av Wish, man vet aldrig vad man får.