Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 1082 ggr
Maria
8/11/20, 11:24 AM

Hoppa twist och långrep

Är det någon som minns detta från barndomen ? Förekommer det fortfarande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
8/11/20, 11:38 AM
#1

Hoppade mycket twist när jag var barn. Även långrep förekom, men inte lika mycket som twist. Det förekommer fortfarande, men förmodligen inte lika mycket som förr i tiden. Har sett en del filmer om det på YouTube. (Det här är bara en av dem.) 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/11/20, 11:56 AM
#2

Vi hoppade jättemycket twist i skolan. Minns att vi började med olika svårighetsgrader. Hade repet kring knäna sedan låren och allra svårast midjan. Vi gjorde riktiga trix också.

Vi kallade det för att "hoppa gummi"

Långrep hoppade vi också mycket och det var kul för då var killarna med.

Svårast var när man körde med två långrep samtidigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/11/20, 12:05 PM
#3

Vi brukade börja med repet strax ovanför anklarna har jag för mig. Sedan var det mitt på vaden, i knävecken, mitt på låren, höfterna, midjan och i armhålorna. När man nått till armhålorna så var det riktigt, riktigt svårt. 🙂

Om jag minns rätt så var jag rätt bra på "stående höjd" (höjdhopp på stället, utan sats), men det var ändå svårt att hoppa så högt som till armhålorna - även om jag var längre än mina klasskompisar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/11/20, 12:06 PM
#4

#3 Ja armhålorna. Det har du rätt i…det var allra svårast😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabah
8/11/20, 12:25 PM
#5

Kommer absolut ihåg detta! 🙂 Här hoppades det också väldigt mycket! Långrep, både med ett och två, klockan minns jag att man hoppade. Twist var också kul, med olika nivåer!


💖🧡💛💚💙💜

flocken
8/11/20, 12:27 PM
#6

Jag gick i skolan under 90-talet. Då kördes båda två. Jag? Jag snubblade över ett hopprep liggandes på marken 😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
[[eskils_]]
8/11/20, 12:43 PM
#7

I min barndom på 50- och 60-talen hoppade vi mycket rep, både kort och långt, enkelt och dubbelt. Det var kul! Twist kom nog lite senare.

Vi bollade också "Bondtolvan" mot en garagevägg. Och spelade brännboll. Var alltid ute och lekte, året runt. 😃

Sabah
8/11/20, 2:31 PM
#8

Känner igen begreppet "Bondtolvan" men minns inte vad det gick ut på mer än att det var en boll och en garagevägg. Brännboll spelade vi på gympan som vi sa, gymnastik - lektionen, inget jag gjorde på fritiden.


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
8/11/20, 3:12 PM
#9

#8 Bondtolvan verkar finnas både i hopprepsversion och bollversion.

https://www.lekarkivet.se/lekar.php?id=550

Minns dock inte att vi lekte någon av dem.

Brännboll spelade vi både på gymnastiken och på fritiden. Precis som eskils var vi alltid ute och lekte. På vintern åkte vi skridskor. Hade säsongskort på isbanan och gick dit varje dag när jag gjort läxorna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
8/11/20, 3:28 PM
#10

Kom på i efterhand att det är hopprep jag förknippar med Bondtolvan. Det hoppandes mycket! "Spelade vägg" = sparkade boll mot garageväggen gjorde jag också en hel del. Bollvarianten Bondtolvan gjorde jag också nån period tror jag. Ute var var man väldigt mycket, vi hade skridskobana på samma gata, där tillbringade man mycket tid. Byggde snögrottor. På sommaren hoppade man hage också, förutom de ovan nämnda aktiviteterna.


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
8/11/20, 3:37 PM
#11

Vi bollade också mycket mot väggarna. Var så imponerad av min mor, för hon kunde bolla med tre bollar samtidigt. Lärde mig själv det så småningom, fast bara mot väggen. Lyckades aldrig bolla med mer än två bollar i luften. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
8/11/20, 3:58 PM
#12

Rena cirkusartisterna! 🤹‍♀️ Själv ägnade jag mig inte så mycket åt sånt även om man givetvis hade sina perioder och provade! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
8/11/20, 4:02 PM
#13

#12 Ja, det var då det. Nu skulle jag möjligen klara bollandet mot en vägg. Kanske till och med med tre bollar om jag fick öva ett tag. Hoppa rep och twist hade jag inte klarat i ankelhöjd ens. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sabah
8/11/20, 4:13 PM
#14

Man brukar säga att 'tiderna förändras' men i det här fallet är det kroppen som förändras med tiden! Skulle varken klara bollar, twist eller hopprep😄


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
8/11/20, 4:54 PM
#15

Testade faktiskt att bolla med tre bollar för några år sedan och blev förvånad över hur mycket jag hade kvar i "kroppsminnet". Efter ett tag var det som om händerna gick av sig själv. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
8/11/20, 4:59 PM
#16

Kul! Det är som att ha lärt sig cykla! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Lillyrod
8/11/20, 5:17 PM
#17

Det var väldigt mycket hopprep, långhopp och twist när jag gick i skolan på 70-talet. Jag var väldigt bra på långhopp men ganska medioker på det andra. 

Jag kommer t o m ihåg början på ett av de "sätt" som fanns när man hoppade twist.

[Vandrar]
8/12/20, 8:28 AM
#18

Det här minns jag väl och tänk så flitigt vi var ute till skillnad från nu när barn och ungdomar fastnar inne med tekniken. Det hände nån gång att vi fick se nånting på tv en eftermiddag men det var ovanligt för annars var vi mestadels utomhus och rörde på oss och på den tiden var det inte sändningar som nu på televisionen.

Bondtolv undrar om det var det vi körde mot en skolvägg. Minns inte vad det kallades men nåt åt det hållet var det. Twist var hur roligt som helst och tänk vad många varianter man trasslade in sig i och sen skulle snyggt ta sig ur 😃

Långrep körde vi dubbla och hoppade visp, snacka om roliga tider och vilken motion vi alla fick 😎

Upp till toppen
Annons: