Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 430 ggr
Maria
1

Kollektivtrafik

Hur har ni det med allmänna kommunikationer där ni bor?Funkar det bra för er?

/Maria

Lillyrod
1

Här går det bussar utanför dörren var tionde minut på vardagar och var tjugonde minut på helgerna. Att fortsätta med tåg sen däremot är vanskligt. Vi har nog Sveriges mest inställda tåg har jag för mej jag läst någonstans. Med buss däremot kommer man nästan vart man vill.

MonicaLagerquist
1

Det går hyfsat med bussar.Tar ca 25 minuter in till stan.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Här går bussen var tionde minut också och det tar väl 15 minuter till centrum ungefär.

/Maria

[Leifsdotra]
1

Det är 2 km på grusväg omgiven av skog och med endast 3 hus längs vägen för att ta sig till bussen. Det går ca 1 buss/timme från 6-tiden till 9-tiden på morgonen och likadant på eftermiddagen kring de tider då de flesta slutar jobbet. Däremellan är det glest. Sommartid och helger är det alltid glest mellan bussarna, lördag och söndag finns endast 3 turer, och under den mörka årstiden/i vinterväglag känns det inte trevligt att gå eller cykla 2 km till hållplatsen heller. Ska jag åka tåg så behöver jag ta mig in till byn som ligger nästan 1 mil bort så då är det antingen cykel+buss eller bil dit som gäller.

Jag bilpendlar 3 mil enkel väg till jobbet varje vardag, utom nu i coronatider då jag istället jobbar mest hemifrån. Yngste sonen går i grundskola och har rätt till skolskjuts, eftersom det inte går några bussar kommer skoltaxi och hämtar/lämnar på gården. Äldste sonen tar bil till tåget eftersom han pluggar på högskola i stan 5 mil bort. Maken jobbar hemifrån på heltid.

JMW
1

Här går en buss på morgonen och hem kommer man med den enda bussen som går på em. Så det är inte så tätt precis.
Det gör inte mig något då jag aldrig åker buss.

Fridaaaa
2

Jättedålig här ute på landet. Är bil som gäller

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
0

Jag har 10 min till tågstationen. Därifrån är det knappt 10 min med tåg in till Uppsala och runt 30 min till Stockholm. Suveränt att ha det så nära men ändå slippa bo inne i en större stad. 
Busstationen ligger intill tågen men jag har nog bara åkt buss 3 ggr under de 10år jag bott här i Knivsta. 
Gillar tågen - när de går…

// Harley

[Vandrar]
0

Nja ingen höjdare, tåg ungefär med en och en halv timme mellan  och några bussar.

Nu är jag bortskämd efter 20 år i Sthlm, körde tåg då och där blev man verkligen bortskämd med både buss och tåg  som gick dygnet runt så jag kan inte annat än tycka det är klent här uppe och knorrar varje gång jag ska få det att passa in.

Ska jag ta bussen som går en bit från mitt hus kan jag få byta och krångla många gånger fast från resecentrum är det lite smidigare  men bra nä jag är inte nöjd det kunde gott vara bättre.

citytjejen
0

Bor i en förort strax norr om Stockholm  och har fem min gångväg till bussar och  pendeltåg och en kvart till tunnelbanan.  Är jättebra att ha olika alternativ om  man ska någonstans👍

/Christina

91Marran
0

Går en buss på morgonen. Sen två närtrafiksbussar på dagen och en vanlig buss på sen eftermiddag/kväll. Så inte mycket att välja på om man ska in till stan. Hem går lite lättare. Första går ut tidigt på morgonen, nästa på eftermiddagen och tredje på sen eftermiddag. Sen är det två närtrafiksbussar. Så jag klagar inte. Det finns att välja på. Kör dock bil då det tar 30 minuter gångväg från stationen och jobbet. Det passar inte mina tider. När jag slutat så går bussen två timmar senare från stationen och det vill jag inte vänta på.

Mvh
Mig

Ljungåsen
1

Det är fem kilometer till samhället och närmaste busshållplats. Därifrån går bussarna fyra gånger i timmen under högtrafik, och två gånger i timmen under lågtrafik.

Soligajag1
0

Här går det bussar var 7 minut , till stan är det ca 10 minuter , jag åker till pappa ibland som bor på andra sidan stan , jag byter buss på central stationen , är hos pappa på 35-40 min. Är det fint väder går jag ner till stan , tar 20-25 min. 😊

HH 🙂

Karmatarerskanise
1

På vardagar var 7e min, på kvällar och helger varje kvart. Har 2 minuter till expressbussen och 1 minut till 2 andra bussar.

Tippy-Toe
0

En mil till närmsta busshållplats.

akvarium123
0

5 minuter tar det till busshållplatsen. Och den går var 10;e minut på morgonen och eftermiddagen. Men sedan på dagarna och kvällarna går den glesare. 

Jag brukar däremot inte ta bussen särskilt ofta på våren, sommaren eller hösten. Tycker det är skönare med att cykla då. Men på vintern åks det en del och även när jag ska till Göteborg åks det oftast buss till stationen för att hindra cykeltjuvar att ta min cykel. Tågen går faktiskt väldigt ofta till Gbg vilket jag tycker är skönt! Flera gånger per timma🙂 Var 10-15 minut. Så det är ganska ofta man åker till Gbg.

Lia
0

Tvärs över gatan finns vår version av stadsbuss som går några gånger om dagen under vardagar. 5 minuters promenad bort finns en buss till en större stad och den går en gång i timmen. 10 min bort finns en buss till en annan större stad och den går två gånger i timmen. 20 minuter bort finns tåg som tar en till den första större staden, en väldigt stor stad och en rätt stor stad, haha! För att kunna shoppa ordentligt får man dock ta tåg och sen resa i drygt en timme, och det går en gång i timmen. Jag växte upp med bussen som går två gånger i timmen, så detta tycker jag är jättebra.