Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 536 ggr
Vixxen
1

Smaskens?!?

Maria
0

Usch vad illa. Eftersom det uppenbarligen är lagligt så är nog information och information det enda som gäller här. Så hoppas man att ingen efterfrågan kommer finnas och att det slutligen blir olagligt.

/Maria

JMW
0

Det är förfärligt!!

Jag skulle aldrig köpa och skulle definitivt inte vilja äta orm.

Vixxen
1

Tvi säger jag!!

Tarotstollan
2

Fy 😈!
I den Ica affären jag brukar handla i hade de ett helt frysskåp med exotiskt kött förut. Men jag har inte sett om de har kvar det köttet, för de har byggt om.
Numera har de satsat mer på vegetariskt och sådant istället. Mycket mera intressant och humant!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
0

Fruktansvärt!!! 😮

Borde de inte kunna bättre i den affären!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3

"I ett uttalande till SVT Nyheter Väst säger Viltpoolen att man inte ser något problem med att handla med en art som är klassad som hotad, och att pytonköttet har ett godkänt så kallat cites-intyg från leverantören i Belgien.

Men Jan Westin menar att man genom att köpa den här typen av exotiskt kött, exempelvis från pytonorm, så gynnar man en djurhållning som inte hade varit acceptabel i Sverige.

– Det tycker jag är galet, säger han."

(min markering i texten)

Inte något problem? Det finns en massa problem med den här typen av djurhantering som är så helt uppenbart oetisk!

🤮😟

Sindri
2

Man tror inte sina ögon….. I dessa coronatider när smittan mest troligt uppstått av hantering av den sortens djur som mat……😲

Otroligt osmart av butikerna. Vems efterfrågan är det man försöker tillfredsställa?

Ljungåsen
0

Det är helt vansinnigt, men det känns som man har dammat av en gammal nyhet. Redan 2013 såldes pytonkött på Ica. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5513858

Tant Grön
0

Fy så vidrigt. Vem köper sånt. 🤮😮

Magi-cat
5

Jag ska skriva till Ica och fråga hur de tänker där.

Tant Grön
0

#10 Jättebra, gör det.

[Vandrar]
5

Tragiskt 😕 hur tänker dom. Bra Katten 👍 skriv till dom och kanske kan nån som är händig på namninsamlingar göra en lista där vi kan skriva under och protestera.

Magi-cat
1

Jag har inte fått något svar…

Vixxen
1

Väntar med spänning…

Magi-cat
1

Jag hade fått svar men det hade hamnat i skräpposten. De skriver att man måste ta kontakt med aktuell ICA-butik då "produkten" (=pytonorm) inte finns i det centrala sortimentet.

" ICA är inte en helägd kedja, utan varje ICA-butik ägs av en ICA-handlare som är en egen företagare och ansvarar själv för driften, sortimentet, marknadsföringen och priserna i sin butik. Det är alltså handlaren själv som beslutar om prissättningen, vilket också regleras i konkurrenslagen."

Lillyrod
1

Det var väl inte priset du undrade om? Låter som ett standardsvar som går ut snudd på automatiskt.

Magi-cat
1

Japp, säkert ett standardsvar. 😕

Tant Grön
1

En av de som säljer är Ica Focus i Gårda,  Göteborg. Men tydligen kommer de att fasa ut de exotiska köttprodukterna.  Hoppas andra butiker följer efter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/importoren-av-pytonormskott-90-procent-saljs-i-vastsverige

Magi-cat
2

"Ica vill inte kommentera"

Det märks. 😐

Men så bra att detta uppmärksammats så att det "fasas ut"!

Maria
1

Bra där Magi-cat🙂

/Maria

[Vandrar]
3

Vilket lamt svar du fick Magi-cat , ansvar vill dom inte ta det  syns tydligt i texten du kopierade in men snyggt jobbat av dig att skriva till dom. Alla tiders toppen 👍

Magi-cat
0

#21 Väldigt lamt svar. 

Tack. 🙂

Magi-cat
3

Angående apor som används för att plocka kokosnötter. Det blir nog slut med kokosmjölk hädanefter för min del. "Garantierna" klingar lite falskt.

"Ica: Kan inte garantera att vi inte säljer produkterna

Enligt Ica köper man centralt inte in några produkter från något av märkena.

”ICA-handlarna är fria handlare som själva beslutar om vilka produkter de köper in. Därför kan vi inte garantera att produkterna inte finns i någon av våra butiker i landet”, skriver Gabriella Ohlzon, pressansvarig på Ica, i ett mejl till Aftonbladet.

Men er egna kokosmjölk kommer från Thailand. Kommer den från någon av de kritiserade gårdarna?

”Våra leverantörer i Thailand garanterar att de inte köper kokos från någon gård där apor används för att plocka kokosnötter”, skriver Gabriella Ohlzon.

Coop uppger att de inte säljer kokosmjölk med ursprung från Thailand. City gross däremot säljer kokosmjölk från ett av de utpekade märkena. Dess ägare Bergendahl food har ännu inte tagit bort produkten ur sitt sortiment.

”För Bergendahls är det mycket viktigt med god djuromsorg och det är oerhört allvarligt när djur far illa. Vi har kontaktat leverantören och inväntar mer information för att kunna ta beslut om nästa steg”, skriver kommunikationsdirektör Sara Andersson i ett mejl till Aftonbladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/509q9K/svenska-matjattar-stoppar-kokosmjolk-fran-thailand-efter-kritiken