Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 556 ggr
MonicaLagerquist
0

Gillar du att sola?

Hur solar du om du nu solar.

Stolt ägare till tre La permer

Emo
1

Avskyr det - men nu är det nog bäst att tvinga sig till att ta till sig en del D-vitamin. 😃

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Scorpio97
1

Nej, jag gillar inte att sola. Jag tycker oftast det är alldeles för varmt i skuggan så jag utsätter mig inte frivilligt för sol (om jag inte är i vatten som svalkar samtidigt). 

Men åker jag till stränder så är det med min familj och dom brukar vilja sola. På en strand kan jag dock stå ut med det kortare stunder eftersom jag kan gå och svalka mig i vattnet, men finns det skugga vill jag vara där. När jag var liten brukade jag mer eller mindre bo i sjön sommartid, haha

//Jessie

MonicaLagerquist
1

Är vi utomlands så är det oftast skuggan eller halvskugga som gäller. Är vi ute med båten så är det full sol som gäller. Älskar värmen.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Jag har aldrig gillat att sola. Däremot har jag blivit väldigt solbränd av att snorkla, plocka stenar och att allmänt röra mig när vi varit utomlands. Så fort jag varit stilla så här det varit under någon markis eller liknande. Jag älskar värme men inte att sitta direkt i solen.

/Maria

sp0ngeb0b
2

När jag var yngre gillade jag att sola, när vi var på solsemester låg jag alltid i solen och ibland även hemma. Men det var ju bara för att bli brun. Då brukade jag ligga i solen och läsa någon bok men gärna med huvudet i skuggan. Nu undviker jag gärna solen (på grund av risken för cancer, värmeslag osv plus att jag tycker det är väldigt obekvämt med värme) men kan fortfarande tycka om att ligga ute och läsa en bok, dock i skuggan och så länge det inte är för varmt. Har slutat bry mig så mycket om ifall jag blir brun eller inte, tycker fortfarande det är fint men det är inte värt att ligga och trycka i solen för.

Carmarino
2

Eftersom jag bränner mig "på en kvart" (ungefär) så undviker jag solen om jag kan. Annars använder jag hög solskyddsfaktor om jag måste vara utomhus.

Var på semester i Ungern för många år sedan. Hade smort in mig med solskyddsfaktor 15 (har jag för mig; kan ha varit högre) och låg under ett träd på stranden. Solen strilade dock ner genom lövverket, och det räckte för att jag skulle bli "strimmig".

Min dåvarande pojkvän tyckte jag var löjlig som undvek solen - själv kunde han ligga mitt i solen utan solskydd - men när han såg mina strimmor förstod han att jag inte ljög när jag sa att jag bränner mig om jag är i solen.

Blir dessutom aldrig brun, utan bara rosarött brännskadad. Sedan bleknar det möjligtvis till någon nyans mörkare beige. Så jag tycker inte det är värt plågan att försöka bli solbränd.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

JMW
2

Nej, att ligga i solen och sola gillar jag inte. Jag får färg ändå för jag rör mig mycket ute på tomten på sommaren. Det är ju gräsklippning, trimning rensning mm mm. Då blir det ju också lite jämnare och jag tänker inte ens på det.

Lillyrod
1

Jag gillar sol och värme och ligger gärna i solen. Tyvärr tillhör jag dem som blir knallröda på en kvart så jag får göra det med försiktighet.

flocken
1

Älskar det. Men vill gärna ha solen bakom mig. Ligger jag i solstolen vill jag ha solen bakom mig. Även med keps och solglasögon blir det för varmt för ögonen. Gärna en bok o något att dricka. Att jag nu älskar att sola beror nog på att jag fick svåra solexem förr. Men med ändrad kost o bättre mående är det borta

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
2

Solar inte då jag inte ens orkar vara ute när det är varmt. När jag väl väljer att gå ut har ofta solen börjat att gå ner, så ingen solbränna då.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
2

Nej, solar aldrig. Är utomhus ganska mycket året om så det brukar bli lite färg ändå. Men blir det riktigt varmt undviker jag helst solen helt…

davidia
2

Älskar att sola och gör det så fort tillfälle ges:)

CasaRamon
2

Jag har slutat att sola. När jag var ung så kunde jag ligga och pressa i timmar. Nu har jag flera vänner som har fått hudcancer,  så utomlands ligger jag under parasoll. Även här hemma. Får fin färg ändå.  Använder alltid solskyddsfaktor 30.  Skulle jag känna mej blek, så finns brun utan sol-creme.

[Shamanens Ljus]
2

Nja är dålig på att sola, solade mycket förr men nu vill jag ha en ljusare look och så är jag så varm sen blir jag ju inte brun utan knallröd inte så roligt men där kan man jämna ut med brun utan sol för hur det är så får man sol på sig ute även om jag idag inte pressar som förr men jobbar i trädgården.

Utomlands blir det mer än hemma i Sverige men jag är usel på att använda  solskyddsfaktor och har alltid varit , inte bra jag vet  men det blir bara inte av ☺️☀️

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar solen ! Har alltid gjort . När jag va ung låg jag på garage taket , det va tjärat . . 😁 Men jag hade underlägg , en sol säng som jag släpade upp via stegen . Sen gick åren , åkte och tågluffade till Sicilien , då får man en annan färg på kroppen . 😊 Med åren har det blivit mindre och mindre med solandet , sen är man trött oxå , är ni inte tröttare när ni är i 60-års åldern ? 😃😔 Det är jag . Satt igår ute på balkongen i solen och njöt i omgångar , idag är det ingen sol. Bilden är några år . Från Sicilien .

HH 🙂

Tippy-Toe
4

Nej jag har aldrig fattat poängen med att sola. Om man är ute och gör saker, promenerar, jobbar i trädgården etc, så får man ju den sol man behöver. Verkar väldigt dumt att lägga sig och sola bara för att bli brun när det faktiskt är bevisat att för mycket sol kan ge hudcancer.