Begravningsklädsel?
Jag skulle vilja ha lite input och era tankar i en knepig fråga.
Om man skriver till en begravning att man inte vill att gästerna skall ha "heltäckande svart" hur skall man tolka det?
Står det ljus klädsel är det lättare, men inte helsvart? Förutom svarta kläder har jag mest rött och andra starka färger, och mest blommigt eftersom jag gillar det. Men varken blommigt eller rött känns rätt på en begravning. Blått och brunt är uteslutet, finns inte i min garderob.
Mörkgrön kjol finns, men då funkar inte den tvåfärgade jackan till, vill inte ha fler än två färger på mig.
Är det ok att ha svart klänning eller svart kjol och topp och en kofta i t ex svartvitt till?
Hur skulle ni tänka?
Jag tycker det är okej. Alltså, så länge man inte stormar in på begravningen i typ bara kläder i neonfärger. Jag hade svart klänning när min mormor gick bort, men när morfar gick bort hade jag vuxit ur den så hade svart kjol och mörkröd tröja med en mörkgrå kofta till. Sen går det ju alltid att fråga också, tycker jag.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Spontant skulle jag nog tolka det som att man gärna får ha något med lite färg (alltså annat än svart, vitt, grått) men håller med om att det inte är jättetydligt vad som menas. Läser man det strikt så innebär det ju enbart att man inte får ha helsvart, och i så fall bör det väl fungera med svart klänning/kjol+blus med svartvit kofta för åtminstone ett plagg är ju inte helsvart.
Men det är ju svårt att veta hur just den personen tänker och hur "strikt" den personen tycker det är. Personligen skulle jag nog försöka ha plagg i någon mörk färg hellre än svart, eller få in lite färg via accessoarer (om man har något som lämpar sig vid begravning). Men har man inga sånna kläder är det såklart svårt och i så fall tycker jag inte din tanke är fel heller :)
Om det finns möjlighet tycker jag dock som #1 att det kan vara bra att helt enkelt fråga.
(Kan tillägga att jag bara gått på en begravning och då var jag närmast anhörig och därmed den som satte klädkoden, så jag har aldrig behövt fundera på det tidigare. Personligen märkte jag knappt vad folk hade på sig för att vara ärlig)
//Jessie
Ja alltså, en begravning är ju för att hedra en älskad och omtyckt person. Så länge man "beter" sig, tror jag få har stenkoll på klädseln.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Svart kjol, ljus överdel.
Vi har frågat, men fått luddigt svar!
Jag skulle tolka det som att man kan ha svarta byxor/ kjol och någon annan färg upptill eller tvärtom.
/Maria
Jag var, för många år sen, på en begravning i Italien. Av ett stort sällskap, så var jag den enda som var klädd i svart. I Sverige trodde jag det var borta helt. Huvudsaken är väl att man är klädd i "lugna" färger och inte sticker ut i klädsel f.ö.
Och vad säger ni om blommigt? Har en mörk klänning med lite ljusare rosor. Kan ha en svart jacka eller en i samma grundton som klänningen.
#8 Det låter jättebra med en svart jacka till tycker jag.
/Maria
Det låter hur bra som helst.
Tack för all input. Det är det jag känner mig mest bekväm i. 🙂