Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 665 ggr
wildfire
26

Ensam i Jul

Nu är magen mätt efter allt gott och klapparna öppnade dom brukar vi öppna innan Kalle börjar sen gör var och en sitt, läser en bok den fått, ser på tv eller bara sitter i soffan med en glögg och har en trevlig pratstund precis som det ska vara en jul där alla får rum med sitt  i gemenskapen.

Jag tänker varje jul och nyår på alla som inte har någon alls och som sitter ensam med värk i hjärtat av saknad av nån att dela julen och nyåret med och varje gång gör det lika ont när jag tänker på hur många unga som gamla som sitter för sig själv en sån här dag när glädjen och gemenskapen är det stora centrumet för dom flesta.

Det finns två sorter av ensamhet den självvalda och den som tvingas på  fast man inte alls vill vara själv och det här blev så tydligt för mig idag när jag fick höra av min mor att min faster som är 93 år inte skulle få besök av sonen med familj och jag bara känner att så här ska det inte vara för jag vet att hon så gärna  vill  ha besök och inte behöva sitta själv över julen  😢

Känner du någon som är ensam i helgerna hör av dig, ring eller gå dit med något gott för det gör  så oerhört mycket och betyder så mycket att nån hör av sig och visar att dom ser och känner för den personen eller personerna som sitter i ensamhet.

Det behöver inte vara något storslaget tvärtom dom här människorna som sitter i sin ensamhet  dom som oss alla andra med många omkring oss i jul behöver få synas och höra några vänliga ord som God Jul och känna att dom har ett värde som människa i julgemenskapen med en god julekram   🌺

Julen är en högtid för gemenskap och värme och ensamhet kan drabba oss alla så ta en stund och tänk efter finns det nån människa du känner som lever i ensamhet och om du gör ta upp luren och ring redan ikväll eller har du möjlighet att besöka så gör det med lite pepparkakor, glögg eller annat gott och ge personen en stor  varm julkram från hjärtat  ❤️

❤️God Jul ❤️

sp0ngeb0b
6

Vi brukar varje år gå till vår granne en stund på dagen innan vårt vanliga firande börjar. Hans fru dog för några år sedan och hans barn bor långt borta så han är ganska ensam. Ser verkligen hur glad han blir av omtanke och en liten julklapp. Hoppas fler gör likadant för andra som kan känna sig ensamma.

wildfire
1

#1 Så jättefint av er ❤️

Soligajag1
0

#1Säger som wildfire , verkligen fint gjort av er. 🌹😀

HH 🙂

Maria
0

Ja ensamheten blir nog väldigt påtaglig under sådana här helger för de som är ofrivilligt ensamma.😕

/Maria

hnt4
1

Vi har en dam på 93 år som bor granne med oss. Hon är ensam och har ingen egen familj men har vänner som tar hand om henne de flesta dagar i veckan. Vi bjuder in henne till oss på julmiddag och kaffe o kakor efter o lite julsånger då dottern spelar piano. Hon uppskattar detta så mycket, det känns så bra att veta att hon inte sitter ensam hemma. Vi uppskattar också att hon vill komma. Vi måste ta hand om varandra 💕

[Leifsdotra]
0

Våra bekanta hyr en stor lokal och välkomnar alla som vill komma och fira där. Det är andra året de gör det här och nu har de fått sponsring av en lokal idrottsklubb med att skjutsa folk som annars inte skulle ta sig dit. En hel del av maten är också skänkt. Hittar bara den här länken som inte är plusartikel. 

Vi själva hade en kompis till maken här på julaftons kväll, hans son var hos mamman och någon annan har han inte bortsett från pappan som han hade varit till på lunch & eftermiddag. Men han ville inte åka hem till en tom lägenhet efter det.

Maria
0

Vi har haft sonens kompisar hos oss en del jular och påsk och det har varit så himla trevligt.

Ofrivillig ensamhet på högtider måste vara svårt😕

/Maria