Godmorgon onsdag 25 september
Godmorgon på er så här i mörkret mitt i veckan. Vi har 11 grader ute.
Hoppas ni får en fin onsdag.
/Maria
God morgon! Jag är förkyld och hostar och snyter mig hela tiden. Idag är det sex dagar sedan lilla marsvinet kastrerades. Hon har slutat gå på smärtstillande, och verkar må alldeles utmärkt, så idag ska hon och kompisen få flytta ihop med resten av flocken. Jag förväntar mig att det kommer gå relativt lugnt till. De känner varandra väl.
God morgon
#1 Skönt att höra att marsvinet mår bra igen.
Förhoppningsvis har jag tyg hemma till det burskynket som jag fick beställning på igår då kan jag sy idag.
Stolt ägare till tre La permer
Godmorgon !
4 grader ute och solen skiner . Idag blir det vackert väder - Ska ta en promenad + en till jobbet senare , jobbar kväll idag . 🙂
Träffade grannen igår och hon va ute med sina vovvar , tyckte dem va så söta ihop. 😍
Ha en fin dag alla .

HH 🙂
Morrn!
Idag är det varmare men det är så mulet och mörkt så jag fått tända lampor. Behöver i alla fall inte tända i vedspisen.
Blir jobb hela dagen. Börjar bli lite stressigt nu.
#1, Åh, vad skönt med din lilla gris! 🐹(Smilyn är väl en hamster, men den får duga!) Soligt och kyligt här med. Ska iväg och titta på ett förråd med "svärmor", jag behöver göra av mina (och mammas) grejer nånstans när jag flyttar. Försöker även ta tag i att packa men det är banne mig inte lätt i ett hus på knappt 18 kvadrat! Blir som någon form av 15-spel…😖
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Vad söta 😍
Idag fyller jag 25 år och har fått en hel hög med grattis, fick ett fint presentkort på Bokus av föräldrarna också. Kommer passa bra då jag ska köpa Game of Thrones böckerna på engelska. 😃
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#7 Ja, visst är de? Grattis på födelsedagen!
#8 Underbara 😍 Avlar du?
Tack så mycket 😃
Stort GRATTIS🍸
/Maria
#10 Tack 🤗🌺
#9 Nej, jag avlar inte. Jag tar emot omplaceringsmarsvin. Det finns fruktansvärt många marsvin på begagnatmarknaden som behöver ett hem, och en del av dem hamnar hos oss.
#12 Vad fint ❤️
Ser alldeles för många marsvin som ges bort för "minskat intresse"…
#13 Jo, det är verkligen jättevanligt med marsvin som skänks bort. Väldigt många av dem är inte speciellt välskötta heller. Jag tror att marsvin lider av att vara stämplade som lämpliga djur för barn, och de kan skaffas alldeles för lätt utan eftertanke, och utan kunskap. Sen tröttnar barnet, och föräldrarna var inte intresserade ens från början. Jag är för ett förbud mot att sälja levande smådjur i butik.
#14 Det är samma sak med hamstrar 😕 Jag är själv uppfödare av guldhamster och vet hur det är. Jag är också emot att sälja smådjur i butik, det är alldeles för ofta djurens köps av ren impuls och sen mer eller mindre slängs bort när intresset svalnat efter ett par veckor eller någon månad.
När folk istället stödjer seriösa uppfödare som har lite krav på sina köpare så blir det inte lika mycket "slit och släng". Utan då är det ofta noga planerat och man förstår innebörden av att köpa djuret. Sen händer det givetvis att vissa vill sälja/skänka/lämna tillbaka ändå, men det händer inte alls lika ofta som när man impulsköper djur i butik efter att barnet tjatat lite liksom..
#15 Jag tror att det enda sättet att bli av med försäljningen av smådjur i butik är att vi medvetna konsumenter slutar handla helt och hållet i butiker som säljer djur. Butikerna tjänar oftast sina mesta pengar på tillbehör och mat, och butiker som säljer djur ska i alla fall inte få några av mina pengar.
#16 Det håller jag med om!
Även om jag vill stödja lokala butiker så gör jag det inte när dom säljer djur. 😐 Sen har jag försökt föra dialog med flera butiker men dom slår dövörat till. Usch, blir så ledsen när jag ser dom små liven i burar som inte alls är anpassade. Vissa är rent olämpliga med tillbehör som är livsfarlig.
#17 Någon sorts dialog brukar de inte vara intresserade av. Djuren är ju deras lockbete för barnfamiljerna. Jag bor så himla avigt till att jag handlar det mesta jag behöver till marsvinen (förutom hö och grönsaker) på nätet. Även där finns butiker att undvika. Zoo,se till exempel. De säljer levande djur i sin butik i Bromma, och man kan till och med shoppa levande djur i deras webshop. Jag skrev om det på marsvin iFokus för ett bra tag sedan. Länk nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5acde3d9ce12c4559800290e-zoose-saljer-levande-smadjur-over-natet
#18 Och det är så tragiskt att affärerna inte tänker längre än så.. 😕
Ska in och läsa.
Tänk att smådjur fortfarande behandlas som skräp av många och på många ställen😕
/Maria
#20 Ja, det är fullständigt bedrövligt. Sorgligt och ledsamt. Det vi alla kan göra är att inte handla någonting alls i butiker som säljer smådjur, samt tala om för alla vi känner varför de inte heller ska handla någonting alls i butiker som säljer levande smådjur. I väntan på en lagändring så får vi svälta butikerna ekonomiskt. Om vi bara blev av med butiksförsäljningen av smådjur så skulle betydligt färre smådjur fara illa.
Jag minns med förfäran när jag var i London på 70-talet och besökte Harrods. Där sålde man hundvalpar som satt i skyltfönstret vid djuravdelningen.
/Maria
#22 Men fy 😢
Säljs det fortfarande hundar och katter i djurbutik i andra länder? 🤔
#22 Den dag då folk blir lika upprörda när det säljs kaniner, marsvin och hamstrar i butik som de blir över hundar och katter, det är den dagen som smådjuren har fått den status de förtjänar. #23 Förbudet mot att sälja valpar och kattungar i butik i UK verkar vara väldigt nytt. Oklart om det ens trätt i kraft än. https://www.theguardian.com/world/2018/dec/23/pet-shops-to-be-banned-from-selling-puppies-and-kittens Jag skulle bli hemskt förvånad om det inte är lagligt någonstans i världen.
#24 Bra att UK ändå gjort något åt den delen, även om det borde gälla alla djurslag. 😐 Hoppas det blir en lagändring i Sverige (en dag…) och att även alla andra djur som fortfarande säljs i butik blir olagligt..
#24 Absolut. Håller med! I januari i år blev Kalifornien första staten i USA som förbjöd försäljning av katter, hundar och kaniner (!) i zooaffär. https://www.nytimes.com/2019/01/02/us/california-pet-store-rescue-law.html
#26 Underbart steg framåt!
#7 Grattis grattis!!
#29 Tusen tack 😃
Grattis Cereea!🌺🎁🎈
Nu är det några år sedan jag var i London sist, tror att det var 2014, men då såldes fortfarande hundar på Harrod's.😕
Inte för att man kan rangordna olika arters lidande, men folk börjar äntligen få upp ögonen för "kattproblemet" (det är förj*vligt med 100 000 hemlösa katter!), dags att höja smådjurens värde också!
Jag blir så less, mina syskonbarn fick ett par kaniner för några år sedan. Jätteroligt första sommaren, inte lika roligt sen. Att deras föräldrar inte skulle bry sig nämnvärt förvånar mig tyvärr inte. Visst, kaninerna får nödvändig skötsel, städat i buren, mat och så vidare, men det där lilla extra… näpp!
Hanen skulle kastreras vilket råkade vara mitt i rötmånaden och deras vanliga veterinär ville inte operera då pga infektionsrisken. Helt rimligt enligt mig, inte enligt min syster som tyckte att det var trams. "Skulle det hända något så är ju en ny kanin inte så dyr!"😮
Samma sak när jag nämnde att det finns försäkringar för smådjur numera, "Det är ju dyrare än en ny kanin."
Hur en av oss har blivit djurtokig och den andra inte bryr sig för fem öre vete gudarna.🤐
#18, Hur sjutton beställer man djuren på nätet?? Hur levereras de?
@Ljungåsen, vad fina dina marsvin är! Skulle gärna ha några igen men med en terrier i huset skulle det definitivt inte bli bra.❤️
Dubbelpost, Sajtvärd får gärna ta bort!🌺
#31 Absolut är det dags att höja även smådjurens status! Jag är väldigt glad över att jag inte är ensam om att tycka det. När det gäller beställning av djur på zoo.se så klickar man, lägger djuret i varukorgen och betalar. Sedan får man ta sig till butiken i Bromma och kvittera ut djuret. Så fruktansvärt osmakligt. Det blir väldigt tydligt att levande djur bara är varor som ska säljas. Obehaglig situation du har med syskonbarnens kaniner. Det är jättejobbigt när det är människor man behöver ha en relation med som man tycker resonerar helt bakvänt. Jag är oerhört tacksam över att försäkringar finns. Det är alldeles tillräckligt dyrt med veterinärvård även om de är försäkrade. Tack för snälla ord om min lilla marsvinsflock! Låter klokt att avstå marsvin nu när du har terrier i huset. Jag tror inte heller det är en bra kombination. Kanske sedan när du blir gammal och inte orkar ha hund? Jag brukar säga att marsvin är som små hundar. Alla mina kan sitt namn, och kommer springande när jag pratar med dem.
#31 Tack tack 😃