Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1967 ggr
Maria
0

När lärde ni er simma?

Kanske borde frågan först vara om ni kan simma men de flesta kan ju det så jag undrar om hur gamla ni var när ni lärde er behärska denna konst?😉

/Maria

MonicaLagerquist
0

När jag var fem år. Min tre år åldre syster gick på simskola och jag fick följa med fast jag var för liten för att gå på simskola. Man skulle vara minst sju år.

Stolt ägare till tre La permer

[Hayabusa]
0

5-6 år, om jag minns rätt.

Karmatarerskanise
0

5 eller 6 på simskola

Maria
0

Jag var också 5 år.

Vi köpte ju sommarstuga vid havet när sonen var 5 år och då var det viktigt att han fick lära sig simma tidigt så han gick i simskola och klarade det galant. Det känns tryggt att veta att ens barn kan simma och t.ex ramla från en brygga utan att få panik.

/Maria

Scintilla
1

Kul fråga, jag undrar var gränsen går till att man har lärt sig simma?

När jag var kanske runt 10år så kunde jag simma, fast under ytan.
När jag sedan var kanske 14-15år? så kunde jag simma över ytan, men det var väldigt tungt för jag kunde inte riktigt slappna av och flyta. Men skulle säga att jag kunde simma iallafall.
När jag var ca 20år så var jag utomlands i en pool och fick då känna av hur det känns att kunna flyta för första gången.

Och därifrån fram tills nu så vet jag inte om jag kan simma och flyta lite mer sammankopplat. Jag anser mig själv vara en dålig simmare iallafall. (och ska träna och bli bättre på det), vågar inte simma på vatten som jag inte bottnar på.

Kan bara simma bröstsim.

Karmatarerskanise
1

#5 För mig är simma bröstsim minst en längd i en stor bassäng. Med huvudet ovanför ytan ;)

Maria
2

Simborgarmärket är väl det klassiska och det är 200 meter om jag inte minns fel.

/Maria

NatasjaHemby
0

Lärde mig simma ganska sent, speciellt med tanke på att vi bodde några få meter från vattenbrynet tills jag var sex år 🤪 Levde i princip i havet men simma kunde jag inte.

Vet att jag gick i simskola runt 7-8 års åder men att varken jag eller min bror lärde oss simma där. Lärde mig istället när man gick och simmade med skolan. Vet inte exakt när det var men kanske i tredje klass?

SE*Simbelmynes

Martin
5

Enligt simidrottsföreningarna är definitionen av att simma (byggd på forskning) förmågan att falla i vatten, få huvudet under vattnet, komma upp med huvudet ovan vattenytan och därefter på djupt vatten simma minst 200 meter varav 50 på rygg.

http://www.svensksimidrott.se/Simkunnighet

Jag anser mig själv vara en ganska god simmare, behärskar rygg- bröst och crawl.

Vad som är minst lika viktigt anser jag som att simma är att vara vattenvan. Att inte få panik. Det jobbar vi mycket med våra barn, de skall vara bekväma i vatten. De skall också vara riskmedvetna (men det är de för små för att själv kunna ta ansvar för nu men vi blandar ändå in det i leken). Det är också stor skillnad att simma i hav eller bassäng. Jag simmade ca 2,5 km i bassäng i höstas på ca en timme. Dels hade jag aldrig klarat det i havet (på den tiden) och dels om jag skulle göra det i havet hade jag haft helt andra säkerhetsaspekter än att göra det i en bassäng (där jag bottnade större delen av biten samt hade 1,5 meter till kant eller lina övriga biten. 

Man skall ha respekt för vatten.

mvh Martin

Novachan
0

Möjligt att jag i princip alltid har kunnat simma - även om det inte var via de traditionella simteknikerna, men vet att jag har kunnat simma sedan jag var 4 år. Jag har inga minnen av att inte kunna simma alls

[[eskils_]]
0

Lärde mig simma av mina föräldrar och äldre syskon när jag var ca 6 år, i en insjö vid sommarstället. 🙂

citytjejen
0

Jag var 10 år tror jag. Gick på simskola i flera omgångar, men pga dåliga och otrevliga simlärare och att jag var ganska rädd för vatten, så tog det några år innan jag kunde simma. Minns att det var jag och en kille i klassen som fick åka på simskolan för att få extra lektioner.

/Christina

Aleya
0

7 år och älskade det. Dyka kunde jag som 5-6 åring

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tuulikki]
0

Jag tror jag var fem år. Växte i princip upp i simhallen så vattenvana har jag alltid haft🙂

Carmarino
0

Tror jag var sex eller sju år. Det var innan jag började skolan i alla fall. Gick i simskola tillsammans med en kompis. Räknar det inte som att jag har badat om jag inte har doppat huvudet, och när jag var barn så simmade jag nog lika mycket under vattnet som över.

Simmade väldigt mycket förr, men nu är det rätt många år sedan. Själva simningstekniken finns där säkert, men jag tror inte att jag hade orkat simma 200 meter idag.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

Som barn och även som vuxen har jag alltid älskat att simma under vattnet mest haha.😃 Snorkling och att dyka har jag alltid älskat. Idag skulle jag inte klara det lika bra.

/Maria

Kyllan56
0

Fem år var jag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[PeterTM]
0

Jag var 7, lärde mig simma själv genom att jag "gåsimmade" med fötterna på botten, sedan rätt som det var när jag tänkte ställa mig upp, var det 3 meter djupt och jag insåg att jag måste ha simmat dit.

Sedan hade vi simskola i skolan på en av gympalektionerna i fyran, men för dem som redan kunde var det mest lek.

sp0ngeb0b
0

Mina föräldrar hade mig i simskola från att jag var bebis tills jag gick i trean, det var "obligatoriskt" för mig och mina syskon för att vi skulle lära oss att simma ordentligt. Sedan gick jag ett år till för att jag tyckte det var roligt. Men för att svara på frågan, jag har ingen aning när jag lärde mig simma. Det är så längesedan att jag inte minns det.

Scorpio97
0

Jag tror jag lärde mig när jag var 6-7 år. Helt säker på att vi hade simning i första klass och att jag då kunde simma alternativt lärde mig att simma. Men det kan ha varit tidigare jag lärde mig. Om man pratar om riktigt bröst- och ryggsim. Innan det simmade jag "hundsim" och det gick helt okej det också. 

Har alltid trivts väldigt bra i vattnet. Mamma tog med oss till badhuset ca en gång i veckan och därefter har jag själv börjat simma flera gånger i veckan.

//Jessie