Tupplur/powernap
Idag efter vi ätit lunch kände jag hur ögonen började klippa. Jag hade klippt gräs på förmiddagen och var trött helt enkelt. Så jag gick och tog mig en tupplur på 30 minuter. Vilket var fantastiskt skönt. Vaknade upp som en ny människa, pigg och nöjd.
Brukar ni er en tupplur/powernap emellanåt?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Min man kan göra så och min bror och svägerska brukar ta korta tupplurar men jag har aldrig klarat det.
Jag brukar oftast somna minst 1 1/2 till 2 timmar om jag skulle lägga mig utan klocka.
/Maria
Jag brukar sätta mig en skön fåtölj och slumra en stund. Efter det blir det en kopp java och jag är som en ny människa.
Stolt ägare till tre La permer
Vaknar ni av er själva då eller måste ni ställa klocka?
/Maria
#3 Idag bad jag min man komma och väcka mig efter 30 minuter. Men jag vakande faktiskt själv några minuter innan.
Det är långt ifrån varje dag jag tar en tupplur, men gör jag det brukar jag sätta en klocka för säkerhets skull. Jag vill inte vakna och inse att jag sovit i två timmar. Då blir det omöjligt att somna till natten. Men för det mesta vaknar jag innan klockan ringer, konstigt nog.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Nej kan extremt sällan somna på dagen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar vakna av mig själv.
Sover inte utan slumrar mer.
Är jag väldigt trött ber jag min man väcka mig om 30 minuter med en kopp kaffe.
Stolt ägare till tre La permer
Jag brukar lägga mig att vila en stund på eftermiddagarna. Oftast somnar jag, och vaknar igen efter omkring en timme.
Jag måste sova mellan 1-2 timmar/dag. På helgen ställer jag ingen klocka. Det gör jag på vardagen. Detta är pga mina sjukdomar. Hade gärna velat fungera utan att sova på dagen. Men så är det
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
När min huvudvärk är som värst sover jag mycket på dagtid också, men det kan knappast kallas tupplur (ibland sover jag 14-20 timmar på ett dygn..). Annars är det väldigt ovanligt att jag sover på dagen. Tar jag en tupplur på en halvtimme tycker jag oftast att jag är tröttare efter än före, haha :)
//Jessie
Är jag riktigt trött kan jag sova en stund oavsett tid på dygnet. har jag en tid att passa ställer jag en klocka annars sover jag tills jag vaknar :) Det kan vara allt mellan 5 min och 2 timmar :)
Tar gärna en tupplur på 15-20 minuter på eftermiddagen. 😴
Det händer väldigt sällan men om jag tar en tupplur så ställer jag alltid klockan. Rädd för att sova för länge.
Tar aldrig sovpauser på dagen. Sover väldigt gott i sängen och sen så är jag pigg hela dagen. Däremot när man ska åka bil (som passagerare) kan jag bli väldigt trött men aldrig att jag somnar. Det tycker jag är läskigt efter att jag senaste gången när jag var 5 år somnade och blev helt yr i huvudet och knappt kunde gå in i vårat egna hus för att jag var så yr. Så efter det har jag, vad jag minns, aldrig somnat i någon bil.
Efter träningen lägger jag mig på rygg i bastun. Jag försvinner bort i någon minut och det känns bra.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det händer någon enstaka gång att jag tar en liten tupplur och i så fall sätter jag larm på 30 min så att jag inte sover för länge.
Man ska inte sova på riktigt sägs det, för då kan det bli svårt att sova på natten. Men ca 15 minuters vila är välgörande.
#16, det stämmer säkert och det är därför jag sätter larm på 30 min. För jag tänker att det tar oftast minst 10 min innan jag slumrar till så det brukar vara lagom.